TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • 10 dagen door Texas >
      • FSD ervaring
      • Robotaxi in Austin
      • Gigafactory tour
      • Starbase
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy

Blik op de week

week #39

26/9/2025

0 Opmerkingen

 
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor de eerste Model Y Performance reviews, het unboxed productieproces, FSD 14 komt eraan en nog veel meer...
Afbeelding
Confrontatie met Tesla killers
De media hebben er een handje van om iedere nieuwe BEV een Tesla killer te noemen. Zeker als de leverancier zelf hun nieuwe auto met veel bombarie aankondigt of als het een Chinese BEV betreft. De conclusie is dat ze op objectieve kenmerken hun meerdere moeten blijven erkennen in de al jaren staande benchmark van de BEV’s: de Tesla Model Y. Tesla blijft innoveren en met steeds kleine stapjes vindt het voor een grote groep gebruikers een gebalanceerde combinatie tussen de omvang van het accupakket, de snellaadsnelheid, efficiency en een scherpe aanschafprijs van een compleet uitgeruste auto. En voor Tesla zelf toch nog een industrieleidende marge. Dat komt hoofdzakelijk door de constante focus op kostenreductie zonder concessies te doen aan kwaliteit en veiligheid. What Car? plaatste de BYD Sealion 7 en MG IM6 tegenover de Tesla Model Y. 
Unboxed
Deze week op de socials veel aandacht voor het unboxed productieproces waarbij straks iedere 5 seconden een Cybercab geboren moet gaan worden. Van “de band rijden” kan je niet meer zeggen, want een productieband zoals Henry Ford deze 100 jaar geleden introduceerde, maakt plaats voor een revolutionair en met een first principle benaderd productieproces. Alles om de totale kosten per kilometer zo laag mogelijk te krijgen om in combinatie met full self driving de mobiliteit voorgoed te veranderen en de energietransitie te versnellen.
​

De hernieuwde aandacht kwam voort uit het goedgekeurde patent op dit productieproces. Tesla patenteert niet zozeer om anderen te beletten ook op deze manier te gaan produceren, maar meer om te voorkomen dat ze door patenten van andere leveranciers afgeremd worden met patentschendingclaims.
FSD 14
Niet alleen aan de hardwareproductiekant (het aanstaande unboxed productieproces van de Cybercab), maar ook aan de kant van de softwareontwikkeling beweegt Tesla stap voor stap naar het moment dat autonome taxiritten massaal ingezet gaan worden.

Elon kondigde aan dat ze de komende week FSD 14.0 aan de eerste consumenten (lees: influencers) beschikbaar gaan stellen. En dan proberen om de twee weken nieuwe punt-releases uit te brengen en de beschikbaarheid verder uit te rollen. FSD 14 is een compleet nieuwe build van de softwarestack. Net als de stap van FSD 12 naar FSD 13 is ook deze stap vooruit weer groot. Het AI-model is met (absurd veel) meer parameters getraind en krijgt nieuwe functionaliteiten. Gaan we richting eind Q4 zien dat de safety monitor/driver gaat verdwijnen uit de Robotaxi’s en dat een Tesla in bezit van een consument ook unsupervised mag gaan rijden? En wanneer komt alles samen in de Cybercab?
Japan de volgende?
Het ziet ernaar uit dat Japan het volgende land wordt dat FSD Supervised gaat toestaan op de openbare wegen. De verwachting is dat de blauwdruk van Australië gevolgd gaat worden. Eerst beperkte toegang om beheerst de laatste plooien glad te strijken. Dan uitrol naar AI4-auto’s met FSD. Gevolgd door het beschikbaar stellen van proefritten in nieuwe Tesla’s met FSD actief. En dan de abonnementsvorm om meer mensen over de streep te trekken.
UNECE beweegt een beetje
De wachttijd van één jaar is voorbij. Vanaf 26 september 2025 is het gebruik van System-Initiated Manoeuvres (SIM) op snelwegen officieel toegestaan onder de nieuwe UNR 171-regelgeving, goedgekeurd door de United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) via de GRVA en het World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29).
​

Op de snelweg zou een Tesla met de FSD-software nu zelfstandig een rijstrookwissel mogen uitvoeren zonder een bevestiging vooraf door de bestuurder en/of actief het stuur vast te pakken. Ook afslagen zouden mogelijk moeten zijn. Er zijn twee maren… Ten eerste de vraag of Tesla resources gaat steken in het aanpassen van de software voor de UNECE-lidstaten terwijl ze die resources ook kunnen inzetten in landen waar FSD Supervised mogelijk is buiten de snelweg. Ten tweede, mocht Tesla al besluiten om een systeem aan te bieden dat voldoet aan UNR-171-regelgeving, dan moeten ze eerst nog door een bureaucratisch hoepeltje springen: een Europese typegoedkeuring via de RDW. Misschien zijn ze met diezelfde RDW wel bezig om FSD Supervised toegestaan te krijgen buiten UNR-171 om. Kortom, het beweegt, maar verwacht niet dat het op heel korte termijn via een software-update beschikbaar komt. 
Model Y Performance
De Model Y Performance wordt inmiddels uitgeleverd en is in de Tesla Stores te bewonderen. Zelfs testritten zijn mogelijk. De eerste autojournalisten hebben hem ook aan de tand gevoeld. Conclusie: een dijk van een auto waar niet veel op aan te merken is. Maar eigenlijk bevestigt de Performance (die door de liefhebber zeker gekocht gaat worden) dat de RWD Long Range voor 13.000 euro minder een dijk van een aanbod is. En wil je toch nog meer vermogen en snellere sprinttijd, dan is de AWD ook nog altijd 8.000 euro goedkoper. Maar ja, vink je daar het 20 inch lichtmetaal en de acceleratieboost aan, dan zijn die extra’s van de Performance (sportstoelen, spoiler, 21 inch, carbon, e.d.) toch ook wel weer verleidelijk voor nog “maar” circa 3.000 euro extra. De Model Y Performance is net als de Model 3 Performance, als je het kan veroorloven, een ongekend sterk aanbod!
Service voortgang volgen
Recent heeft Tesla voor Apple-gebruikers de Live Activity in gebruik genomen om tijdens het Superchargen live de laadstatistieken te kunnen volgen. Deze functionaliteit gaat nu ook toegepast worden bij een bezoek aan het Service Center of de Mobile Service De voortgang van de service kan dan stap voor stap (ook) gevolgd worden in het toegangsscherm van je iPhone en niet alleen in de Tesla-app. Android-gebruikers moeten nog even geduld hebben.
Afbeelding
Druk weekend in Austin
We gaan de laatste dagen van september in en hiermee is ook het einde van Q3 aanstaande. Recent opende Tesla bij Giga Texas een delivery center. Het ziet ernaar uit dat ze het daar de komende dagen razend druk gaan krijgen. Er staan heel wat voertuigen klaar die zonder transport naar een delivery center direct uitgeleverd worden aan de klant. Kom je met kleine kids, dan kunnen die zich amuseren met een ritje in een mini-Cybertruck.
​

Er is een kans dat Tesla in Q3 een nieuw verkooprecord gaat scoren: meer dan 500.000 voertuigen. Deels natuurlijk door de aflopende subsidie in de VS, maar ook door nieuwe markten en de enorme populariteit van het merk in sommige landen. Er zijn maar weinig landen waar de Model Y niet op nummer 1 staat van de best verkochte BEV.
Nieuwe batterijen
Tesla heeft of gaat (onderhuidse) veranderingen doorvoeren aan de Model 3 en de Model Y. Het gaat voor de Model 3 niet alleen om een nieuw type batterij maar ook om de terugkeer van de richtingaanwijzer en het monteren van een camera in de voorbumper. De Model 3 komt uit Shanghai en deze nieuwe opties zien we pas eind oktober/november als de eerste boten voor Q4 aankomen in Europa.
​

De Model Y Long Range en Performance-versies hebben een nieuw batterijpakket gekregen. Het gaat om de 82–84 kWh LG 5M-batterij. In de Performance zit hij al. We zien steilere laadcurves die ook nog eens wat langer vastgehouden worden en een toename van het WLTP rijbereik. De RWD/AWD Long Range hebben de typegoedkeuring binnen, maar de eerste leveringen van deze versie met die nieuwe batterij heb ik nog niet gezien.
Afbeelding
@TeslaNewswire
Teslavision Europa
Nu de prijswinnaar in Azië bekend is, wordt het tijd dat de Europese winnaar uit de bus komt. Hiertoe kan er gestemd worden. Hieronder de aankondiging met de drie kanshebbers.
Klik om aangepaste HTML in te stellen

Vote for your favorite TeslaVision video & help us decide a winner!

Contenders in thread below

— Tesla Europe & Middle East (@teslaeurope) September 24, 2025

13 jaar Superchargen
Op 26 september 2025 vierde Tesla de 13e verjaardag van het Supercharger-netwerk. Wat begon met zes stations in Californië in 2012 is inmiddels uitgegroeid tot meer dan 7.300 stations en 70.000 laadpunten in 53 landen. Een netwerk dat range anxiety zo goed als heeft weggenomen: 99% van de Amerikanen woont inmiddels binnen 150 mijl van een Supercharger.

13 years ago today

pic.twitter.com/8R9VyzvG4j

— Tesla Charging (@TeslaCharging) September 24, 2025
De nieuwste generatie, de V4, levert tot 325 kW en er liggen plannen klaar voor 500 kW, goed voor laadsessies van slechts een kwartier. Waar laden in de beginjaren gratis was, is het netwerk ook nu nog scherp geprijsd en blijft het zich technologisch ontwikkelen: van V1 naar V4 en met de invoering van NACS als SAE J3400-standaard in 2024 is het netwerk officieel opengezet voor andere merken.

​Daarnaast wordt steeds vaker duurzame energie toegevoegd, zoals solar canopies en Megapacks, om de infrastructuur verder te verduurzamen. Superchargers zijn daarmee niet alleen oplaadpunten, maar ook ontmoetingsplekken onderweg. De komende jaren wordt ingezet op uitbreiding naar meer afgelegen gebieden én nog snellere laadmogelijkheden. Tesla blijft zo het voorbeeld in laadinfrastructuur en zet de toon voor een volledig elektrische toekomst.
0 Opmerkingen

Week #38

20/9/2025

0 Opmerkingen

 
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor FSD Down Under, Prufrock gaat vrolijk verder, de eerste winnaar van de TeslaVision-wedstrijd, publicatie van de Proxy Statement en nog veel meer...
Afbeelding
FSD Supervised Down Under
De afgelopen weken hebben we kunnen zien hoe een aantal geselecteerde Teslarijders al toegang hadden tot FSD Supervised. Nu is FSD Supervised Down Under beschikbaar voor iedereen met een FSD-softwareaankoop op een HW4-Tesla. Binnenkort komt er ook een maandabonnement. Woon je in Australië of Nieuw-Zeeland en wil je FSD ervaren, dan kan je net als in de VS een proefrit boeken in een Model 3 of Model Y.
​De uitrol van FSD Supervised in Australië kan de blauwdruk zijn voor een uitrol in Nederland/Europa zodra de wetgevers zover zijn. Eerst een selecte groep en dan een bredere uitrol. Kritiekpunt op deze aanpak is dat FSD-kopers van het eerste uur vaak een niet-HW4-auto hebben en nu toch niet als eerste aan de beurt zijn. Dit zou opgelost kunnen worden door een HW3-versie uit te brengen zoals in de VS, maar dat vraagt mogelijk ook om een separaat validatieproces met de autoriteiten. Het wachten zal dus waarschijnlijk zijn op de hardware-update (zie vorige Blik op de Week).
​Autospeurtocht Veluwe
Tesla Owners Club Nederland organiseert door het jaar heen verschillende activiteiten voor Tesla-enthousiastelingen. Van laagdrempelige Supercharger-meetings tot tourtochten voor premiumleden. Op 11 oktober staat er een autospeurtocht over de Veluwe op het programma. Kijk hier voor meer informatie.
​Prufrock
Ik vind The Boring Company een fascinerend bedrijf. Afgelopen zomer ben ik er geweest. In vergelijking met het indrukwekkende gebouw aan de overkant van de weg, waar onder meer de Starlink-routers worden gemaakt, is het maar klein. Het straalt nog steeds alle kenmerken van een start-up uit: klein kantoor, hoofdzakelijk een productiehal. Een groot deel van de pionierende engineers woont aan de achterkant van het bedrijf in een kleine community. Hyperloop Plaza is de plek waar ze met hun gezinnen even kunnen relaxen, en waar bezoekers een kopje koffie kunnen drinken en een T-shirt kunnen scoren. 
 
De twee al eerder geboorde voetgangertunnels, die The Boring Company en SpaceX verbinden, zijn deze week in gebruik genomen. 

□ The Boring Company has completed a 500-ft pedestrian tunnel in Bastrop, TX connecting SpaceX to the Hyperloop Plaza to avoid traffic on FM1209 pic.twitter.com/QjcZoNphCf

— TESLARATI (@Teslarati) September 20, 2025
​Een derde toepassing van dezelfde tunnels is het snel afvoeren van grote hoeveelheden regenwater. Dit wordt momenteel onderzocht als alternatief en relatief goedkope oplossing om overstromingen in Houston te voorkomen.
 
The Boring Company onthulde Prufrock-1 in 2020. Sindsdien is deze geëvolueerd naar Prufrock-4, zoals hieronder in actie te zien. Nummer 5, 6 en 7 zijn in aanbouw. De ambities zijn groot! We gaan de komende jaren een enorme versnelling zien in het aantal projecten. 

Prufrock-4 is our smartest, fastest and safest Tunnel Boring Machine. And the next iterations (5, 6, and 7) are already being built at The Boring Factory in Texas. Goal is Continuous Mining and Zero-People-in-Tunnel (ZPIT).

We are hiring exceptional ME, EE, and SWEs - join us! pic.twitter.com/oKntdUnOsf

— The Boring Company (@boringcompany) September 14, 2025
​De naam "Prufrock" voor de tunnelboormachine van The Boring Company is een knipoog naar een gedicht van T.S. Eliot, genaamd The Love Song of J. Alfred Prufrock (1915). In dat gedicht is J. Alfred Prufrock een man die eeuwig twijfelt, aarzelt en uitstelt – hij bedenkt zich steeds weer en komt nooit in actie. Het is een beetje een loser-verhaal over iemand die te bang is om iets te doen. Door hun TBM "Prufrock" te noemen, maken ze een soort grap: traditionele tunnelboormachines zijn traag en hebben veel stops (alsof ze "aarzelen" zoals Prufrock in het gedicht). Maar hun Prufrock-machine is juist supersnel en efficiënt, alsof de twijfelende Prufrock eindelijk in actie komt en doet wat hij moet doen – tunnels graven zonder vertraging. Het is dus een speelse tegenstelling: de naam verwijst naar aarzeling, maar de machine staat voor snelheid en daadkracht.
​TeslaVision
De TeslaVision-wedstrijd is een wereldwijde videowedstrijd georganiseerd door Tesla, waarbij fans en eigenaren een zelfgemaakte reclamevideo van maximaal 90 seconden indienen over hoe Tesla-voertuigen hun leven verrijken met meer vrijheid, veiligheid, plezier of rust, ter viering van de start van de levering van de nieuwe Model Y op alle continenten. De winnaar uit Azië is bekend. De Europese winnaar volgt eind september.

#TeslaVisionContest pic.twitter.com/CvkN9FJFD4

— DENG (@DengJie) July 19, 2025
​Miljoenennota en BEV
Zoals verwacht geen nieuwe aankoopsubsidies voor nieuwe of tweedehands elektrische auto’s in de miljoenennota 2026. We moeten het doen met een korting op de motorrijtuigenbelasting. De korting is wel verhoogd van 25% naar 30% voor de periode 2026-2028. Vanaf 2029 gaat de korting terug naar 25%.
​Proxy gepubliceerd
Tesla heeft zijn Proxy Statement 2025, dat deel uitmaakt van hun Annual Report to Shareholders voor het boekjaar 2024, gepubliceerd. Het document (448 pagina's) bevat onder meer: Overzichten van prestaties, zoals de productie van 8 miljoen voertuigen sinds de oprichting en het vermijden van circa 32 miljoen metrische ton CO₂-uitstoot in 2024.

Het bevat het verslag van het Special Committee (Robyn Denholm en Kathleen Wilson-Thompson), waarin ze ingaan op de verhuizing naar Texas, recente mijlpalen (zoals de lancering van robotaxi’s en een deal met Samsung), de visie Sustainable Abundance uit Master Plan Part IV, en een nieuw beloningsplan voor CEO Elon Musk (de 2025 CEO Performance Award, met ambitieuze doelen zoals $7,5 biljoen aan aandeelhouderswaarde creëren).

En uiteraard de officiële (SEC-proof) kennisgeving van de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Deze is gepland voor 6 november 2025 in Austin, Texas (virtueel en beperkt fysiek). De agenda bevat voorstellen zoals de verkiezing van directeuren, goedkeuring van executive compensation, aanpassingen aan het aandelenincentiveplan en shareholder proposals (bijv. over investeringen in xAI en duurzaamheidsmetrics).
 
De Proxy (hier te vinden) benadrukt Tesla's focus op AI, robotica, duurzame energie en ambitieuze groeidoelen, met een oproep aan aandeelhouders om te stemmen op bindende voorstellen voor innovatie en governance.
Deurhendels Tesla onder vergrootglas
Tesla is van plan om het ontwerp van zijn deurhendels te herzien na recente veiligheidskwesties in China en de VS en de berichtgeving hierover, onder meer door Bloomberg. In panieksituaties of bij een stroomstoring zou de mechanische optie om de deuren te openen niet voor iedereen intuïtief genoeg zijn.
 
Franz von Holzhausen, de hoofdontwerper van Tesla, licht in een kort interview met Bloomberg toe dat het bedrijf werkt aan het combineren van de elektronische en handmatige deurontgrendelingsmechanismen in één intuïtievere eenheid. Een herontwerp heeft als doel de veiligheid te verbeteren door gebruik te maken van spiergeheugen in noodsituaties. De huidige modellen hebben al een mechanische ontgrendeling, maar de nieuwe aanpak moet deze toegankelijker en minder verwarrend maken, vooral voor niet-regelmatige gebruikers of in stressvolle scenario's.

Franz von Holzhausen (from Tesla's Robovan) on Tesla's upcoming redesigned door handles: pic.twitter.com/lnaKve1SlJ

— Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) September 17, 2025
​Wall Connector met MID
De Tesla Wall Connector met MID-gecertificeerde meter is nu beschikbaar in Nederland en biedt voordelen voor particulieren en bedrijven. MID staat voor Measuring Instruments Directive, een EU-regelgeving die zorgt voor nauwkeurige metingen, essentieel voor kostenregistratie.
Als particulier kan je exact zien hoeveel energie je EV verbruikt, handig voor declaraties bij je werkgever. Laat hem professioneel installeren en check of je werkgever vergoedingen biedt. De Tesla-app helpt bij kostenbeheer. 
 
Bedrijven kunnen meerdere Wall Connectors installeren als publieke laadpunten voor klanten, met pay-per-use en toegangsbewaking via de app. MID-certificatie maakt facturatie aan derden legaal en betrouwbaar, ideaal voor kantoren of parkeergarages.
Afbeelding
Review 6 jaar oude Model 3
Het kanaal Electric Classic Cars staat bekend om het ombouwen van klassiekers naar moderne EV-varianten. Dit keer echter video met een review van zijn vrouw’s Tesla Model 3 SR+ van zes jaar oud met 160.000 km (100.000 miles). Net als mijn eigen ervaring blijkt de Model 3 verrassend duurzaam en degelijk te zijn, met slechts kleine cosmetische schade door dagelijks gebruik. Qua betrouwbaarheid alleen een garantieherstel van de kofferbakbedrading en vervanging van achterste ophangingsbussen (± €350). De batterij vertoont slechts 12% degradatie, waardoor de actieradius nog steeds ruim voldoende is en de auto makkelijk richting 200.000 mijl kan gaan volgens de reviewer.   
0 Opmerkingen
<<Previous
    Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
    Follow @TeslamagazineNL
    € 500 korting op een Tesla

    Archieven

    Oktober 2025
    September 2025
    Augustus 2025
    Juli 2025
    Juni 2025
    Mei 2025
    April 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024
    Augustus 2024
    Juli 2024
    Juni 2024
    Mei 2024
    April 2024
    Maart 2024
    Februari 2024
    Januari 2024
    December 2023
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Augustus 2023
    Juli 2023
    Juni 2023
    Mei 2023
    April 2023
    Maart 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augustus 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019

    Categorieën

    All
    Algemeen

    RSS Feed

About

Blik op de week

 Blogs

Tesla Auto

Tesla Robotics&AI

Tesla Energy

Copyright © 2025
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • 10 dagen door Texas >
      • FSD ervaring
      • Robotaxi in Austin
      • Gigafactory tour
      • Starbase
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy