In deze blik op de week aandacht voor een nieuwe basis versie van de Model Y in Mexico, FSD Supervised beelden uit Boston, een Tesla rouwauto ontmoet de Cybertruck, Prufrock 4, bidirectioneel laden en nog veel meer… Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen.
Basis Model 3 op komst?
In Mexico heeft Tesla een nieuwe basisversie van de Model 3 op de markt gebracht. Het lijkt erop dat de aanpassingen voornamelijk in het interieur zijn doorgevoerd. De nieuwe basisversie vervangt daar de RWD-versie met het premium interieur. Hij is omgerekend circa $ 4.000 goedkoper. Wat is er aangepast? - Het vegan leer is vervangen door stoffen bekleding. - Er is geen stoelverwarming of -ventilatie. - Het stuur is niet verwarmd. - Er is geen beeldscherm voor de achterpassagiers. - De ledstrip geeft alleen een witte tint weer. - Er zijn 9 speakers met 1 versterker in plaats van 17 speakers met 2 versterkers. - Alleen de ramen in de voorportieren zijn van dubbel glas.
Het wordt interessant om te zien of, en hoe, Tesla dit gaat implementeren in andere markten. Krijgen we, net als in Mexico, binnenkort alleen nog een RWD met basisinterieur voor een lagere prijs dan nu? En kun je ook kiezen voor een premium interieur tegen een meerprijs, hoger dan nu?
Ik denk dat Tesla bezig is om, zowel qua prijsstrategie als qua (productie)logistiek, zich voor te bereiden op goedkopere varianten van de bestaande modellen, om zo de geïnstalleerde productiecapaciteit te maximaliseren. Tesla kan nu ze de productie en de logistiek op orde hebben meer modelvarianten aan. Eerder zagen we al de toevoeging van een zesde kleuroptie.
FSD in Boston
De frequentie van het uitbrengen van FSD-iteraties ligt vrij hoog, vooralsnog alleen voor HW4 Model Y’s in de VS. HW3-bezitters moeten het nog doen met eerdere versies. De nieuwste versies blijven indruk maken. Een mooi voorbeeld is de onderstaande opname, gemaakt in Boston. Het wegverkeer, met veel voetgangers, lijkt wat meer op de Europese situatie.
Mijlpaal voor Finland
Tesla Charging plaatste een opmerkelijk bericht op X. Finland heeft 53,2 metal-bands per 100.000 inwoners. Nu hebben ze 250 Superchargers, wat overeenkomt met 4,5 stalls per 100.000 inwoners! Daarnaast heeft Finland waarschijnlijk ook de primeur van een laadzuil met “priority charging”, met meer ruimte om de auto heen, onder andere om het uitstappen te vergemakkelijken. In Frankrijk zag ik laatst een laadzuil speciaal gereserveerd voor Tesla’s met een kar of caravan aan de trekhaak. Het zou mooi zijn als je kunt selecteren dat je alleen SuC-locaties wilt gebruiken die aan bepaalde eisen voldoen, zoals bijvoorbeeld laden zonder af te koppelen, of met 24/7 beschikbare toiletten, of alleen V4-laders. Tesla, het wordt tijd voor een filtertje!
FSD door de ogen van een expert in rijgedrag
Een andere interessante video is de onderstaande, waarin Chuck samen met Dr. Patricia Tyson, een transportingenieur met expertise in rijgedrag, de werking en uitdagingen van Tesla's Full Self-Driving (FSD) technologie bespreekt. Ze beginnen hun gesprek waarin Dr. Tyson uitlegt hoe rijgedrag meestal automatisch is en hoe bestuurders vaak niet volledig bewust zijn van hun handelingen. Vervolgens stappen ze in een Tesla Model Y om FSD in de praktijk te testen. Ze bespreken de manier waarop FSD situaties zoals parkeren, kruispunten zonder stoplichten, en onbeschermde linksafslagen aanpakt. Dr. Tyson geeft inzicht in hoe het systeem reageert op voetgangers, andere voertuigen en onverwachte situaties. Ze bespreken ook de beperkingen van het systeem, zoals het ontbreken van een achteruit in sommige situaties. Aan het einde van de video reflecteren ze op de mogelijkheden en beperkingen van FSD, waarbij Dr. Tyson aangeeft dat het systeem dicht bij operationele robottaxi's staat, maar dat er nog steeds ruimte is voor verbetering, vooral in complexe situaties.
Vacature in het “25 Guns” team
Tesla heeft in Giga Berlijn een “25 guns” team. Een groepje technici die als voornaamste taak hebben om technische problemen in de productie te analyseren en vooral snel op te lossen. Populair gezegd een elite-team met slimme jongens en meisjes die out-of-the-box denken en snel problemen oplossen! Ze hebben een vacature. Grijp je kans!
4680 teardown
De onderstaande video bespreekt het proces van het ontmantelen van een Tesla 4680-batterijcel in samenwerking met een Universiteit in San Diego. Jordan deelt hoe Tesla bij de overgang van de eerste naar de tweede generatie 4680-cellen ongeveer 20 gram gewicht heeft bespaard door het celomhulsel dunner te maken en enkele onderdelen te verwijderen. Deze wijzigingen dragen bij aan een verbeterde energiedichtheid. De video toont ook hoe de batterij werd ontmanteld en bespreekt hoe de cel direct aan het deksel is gelast om de complexiteit te verminderen. Toekomstige video's zullen dieper ingaan op de energiedichtheid en chemische samenstelling van deze nieuwe generatie batterijcellen.
Op weg naar de laatste rustplaats
Hij is al eerder hier voorbij gekomen: een tot rouwauto omgebouwde Tesla Model 3. Derks Bedrijfswagens kan een omgebouwde Model 3 (Highland) leveren voor prijzen vanaf circa € 120.000. Meer informatie is hier te vinden. Tesla Ownersclub Austria bracht met hun Cybertruck een bezoekje aan dit speciale voertuig.
Nieuwe generatie Prufrock
The Boring Company volgt een vergelijkbare strategie als SpaceX: in een hoog tempo nieuwe versies bouwen om zo innovaties snel door te voeren. Prufrock 1 is met name gebruikt voor de tunnels onder het Las Vegas Convention Center. Prufrock 2 graaft een aantal aansluitende tunnels in Las Vegas. Prufrock 3 heeft recent de tunnel in Giga Texas gegraven en nu staat de laatste versie klaar (Prufrock 4) om zijn eerste tunnel te graven. De bedoeling is dat ze uiteindelijk naar een snelheid van 7 mijl per dag komen en mede hierdoor het graven van tunnels ongekend goedkoop maken. Dit is nodig om deze nieuwe ondergrondse infrastructuur voor autonoom rijdende Tesla’s mogelijk te maken. Het gaat niet alleen om technologische innovatie, maar ook om het veranderen van wettelijke bepalingen die nu van toepassing zijn bij (het graven) van tunnels. De tunnelboormachine (TBM) van The Boring Company werkt volledig elektrisch en komt qua kracht waar hij zich mee kan voortduwen in de buurt van een Falcon Heavy raket. Mijn verwachting is dat we Prufrock 4 na testwerk in Bastrop gaan zien verhuizen naar Las Vegas om daar de komende 2 jaar te gaan graven.
Bidirectioneel laden met een Model Y?
Een interessante post op X van Kai Fieber van Ambibox, een bedrijf dat bidirectionele laadpalen levert. Hij claimt in onderstaande post (draadje) dat ze een Model Y (2024) getest hebben op de mogelijkheid van bidirectioneel laden. En tot hun eigen verbazing was het mogelijk. Blijkbaar heeft Tesla de hardware nu voorbereid op bidirectioneel laden en kan dat met een software-update later geïntroduceerd worden. Het is niet bekend welke modellen cq. batterijtypen uitgerust zijn met de voor V2G noodzakelijk hardware. Tot nu toe kan alleen een Cybertruck dit. Bidirectioneel laden is een technologie waarbij een elektrische auto niet alleen opgeladen kan worden via het elektriciteitsnet, maar ook elektriciteit kan terugleveren aan het net of een huis. Dit betekent dat je auto als een soort thuisbatterij kan dienen om energie op te slaan en later te gebruiken, bijvoorbeeld om je huis van stroom te voorzien tijdens een stroomuitval, of om energie terug te verkopen aan het elektriciteitsnet wanneer de vraag hoog is. Het helpt bij het stabiliseren van het elektriciteitsnet en kan je zelfs geld besparen of opleveren. Je moet natuurlijk wel een laadpaal hebben die dit ondersteunt. En, net als bij een powerwall (thuisbatterij), een energieleverancier die meewerkt!
Model 3 RWD bovenaan!
Mensen die Tesla en de EV-transitie al een tijdje volgen kennen Bjørn Nyland wel. Een YouTuber die al jaren zo'n beetje alle BEV's aan een efficiencytest onderwerpt. Dit keer nam hij de Model 3 RWD onder handen op zijn vaste route. Bij een gemiddelde snelheid van 120 km/u komt hij 367 km ver en bij 90 km/u zelfs 499 km. Hij concludeert dat Tesla nog steeds een norm zet waar de competitie niet aan komt. Tesla blijft ook innoveren wat maakt de competitie gewoon geen kans heeft als het op efficiency aan komt. Simply the best!
0 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor de verkoopaantallen in juli, Tesla als benchmark, Semi op weg naar Europa, interessante bundel en nog veel meer… Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen.
Giga Berlijn per EV-trein
Eindelijk is de trein van en naar Giga Berlijn elektrisch. De Giga Train brengt zowel medewerkers als bezoekers van Erkner naar Tesla Süd. De Siemens Mireo Plus B kan gebruikmaken van een bovenleiding of door middel van lithium-titanium-oxidebatterijen tot 120 kilometer zonder externe stroomvoorziening rijden.
Model Y de benchmark
Hij is al een tijdje op de markt en sindsdien is het keer op keer dé auto die al het andere degradeert. Alles, maar dan ook echt alles (voor wat betreft het objectieve deel), doet hij vaak beter en dan ook nog eens voor een prijs waar de concurrentie alleen maar van kan dromen. We hebben het natuurlijk over de Model Y. En dan moet de refresh nog komen!
Model 3 als referentiepunt
Eigenlijk geldt hetzelfde voor de Model 3. Bright had een maand lang een BYD Seal als testauto en vergelijkt hem natuurlijk ook met de Model 3. De kop suggereert een concurrent voor de Model 3, maar op basis van de feiten geldt hetzelfde als bij de Model Y! Alleen de ene autojournalist spreekt het uit en de ander draait er wat om heen.
Tesla’s voertuigveiligheidsrapport Q2 2024 uitgebracht
Het Q2 voertuigveiligheidsrapport van Tesla laat zien dat Tesla’s nog steeds tot de veiligste auto's op de weg behoren, grotendeels dankzij innovaties zoals Autopilot en Full Self-Driving. Volgens Tesla is een “unieke combinatie van passieve veiligheid, actieve veiligheid en geautomatiseerde rijhulpsystemen cruciaal om niet alleen Tesla-bestuurders en -passagiers veilig te houden, maar alle weggebruikers.” Volgens het rapport registreerde Tesla één ongeval per 6,88 miljoen mijl gereden met Autopilot-technologie. Voor Tesla-bestuurders die geen gebruik maakten van Autopilot, werd één ongeval geregistreerd per 1,45 miljoen mijl gereden. Recente gegevens van de NHTSA en FHWA geven aan dat in de VS één ongeval werd geregistreerd per 670.000 mijl gereden. Het rapport is hier te vinden. In de afgelopen 5 jaar is het aantal ongevallen met voertuigen op Autopilot met de helft afgenomen, terwijl het aantal ongevallen door menselijke bestuurders juist is toegenomen!
China gaat lekker
Tesla heeft met Giga Shanghai niet alleen een fabriek voor de productie van de Model Y en Model 3 voor de export, maar juist ook voor de Chinese markt. Waar in Europa de aankomende Chinese invasie wordt gevreesd, kopen de Chinezen zelf massaal Tesla’s. Met een BEV-adoptie van 28% doet Tesla het erg goed in de eerste maand van het derde kwartaal. Van de 46.227 voertuigen was 79% voor de Model Y en 21% voor de Model 3. Er werden 27.890 voertuigen geëxporteerd. Misschien nog weel belangrijker: voor het eerst was in China het aandeel BEV's 51% van de totale verkopen! Wat dat gaat betekenen zien we in bijvoorbeeld landen als Noorwegen, met inmiddels 81% BEV (in juli zelfs 91%).
Europa vertraagt
In Duitsland heeft Tesla het qua verkoopaantallen zwaar. Alle subsidies op BEV’s zijn afgeschaft en de Duitse economie zit op slot. Dit komt met name door de slecht presterende auto-industrie en de (dreigende) ontslaggolf, mede veroorzaakt door de instortende Chinese markt voor Duitse premiumauto’s met verbrandingsmotor. En dat is deels veroorzaakt door Tesla! De productie van Giga Berlijn kan Tesla goed kwijt in andere markten dan Duitsland, en het wacht met verdere capaciteitsuitbreiding tot de Europese markt weer aantrekt. Dat is gewoon een kwestie van tijd, zeker met de aankomende nieuwe goedkopere modellen en het FSD Supervised-perspectief.
Super bundel voor Model S/X kopers in de VS
In de VS presenteerde Tesla een interessante bundel voor Model S en Model X kopers: 3 jaar FSD, onbeperkt Superchargen en premium connectiviteit voor $5.000! In de VS kan FSD ook per maand gekocht worden voor $99. Als je gaat rekenen, betaal je uiteindelijk $1,12 per dag voor onbeperkt laden. En de prijs staat voor 3 jaar vast! Het is niet duidelijk of we op termijn dergelijke bundels ook in Europa zullen zien en/of op andere modellen. Het is een mooi voorbeeld van de verschillende knoppen waar Tesla aan kan draaien om de verkoop te stimuleren en extra omzet te genereren. En voor de consument een aantrekkelijk pakket, dat uiteindelijk de prijs per kilometer gaat verlagen.
Tesla Semi naar Europa
Tesla zoekt iemand die de Tesla Semi naar Europa moet gaan brengen. In Nevada wordt momenteel de fabriek gebouwd die in 2026 in massaproductie moet komen en dan circa 50.000 Semi’s van de band laat rollen.
Met de vacature zoekt Tesla dus iemand die gaat beginnen met alle vereisten om de Tesla Semi ook op de Europese markt te kunnen verkopen. Dat is een complexe uitdaging met alle regelgeving, logistieke en importuitdagingen, laadinfra en servicecenters. Mogelijk vraagt dit ook om aanpassingen aan de Semi zelf.
Ik veronderstel dat Tesla, net als in de VS, begint met een zeer beperkt aantal klanten om de plooien glad te strijken en de eerste infrastructuur te realiseren. Het zal nog wel een paar jaar duren voordat de Semi gemeengoed wordt op de Europese wegen. Elon liet als eerder weten dat het logisch is om op termijn ook een Semi-fabriek op het Europese continent te openen. Misschien nog wel meer als bij personenauto's, is het zeker bij vrachtauto's een no-brainer om over stappen op volledig elektrisch. De lagere "total cost of ownership" is hierbi doorslaggevend. Emoties spelen minder een rol dan bij personenauto's. Je bent gezien als je concurrent een lagere kilometerprijs kan berekenen. En dan hebben we het nog niet over FSD (Un)Supersvised! Volvo, DAF, MAN en anderen kunnen hun borst nat gaan maken!
Cybertruck voor niet-reservatiehouders
Het lijkt erop dat Tesla alle potentiële kopers met een reservering heeft benaderd om tot een bestelling over te gaan. Tot nu toe was alleen de Foundation-serie als Dual Motor of Cyberbeast te bestellen voor bedragen boven de $100.000. Nu kun je deze versie direct bestellen, dus zonder eerdere reservering. Ook Canada is aan de beurt. Binnenkort zal Tesla dezelfde reservatielijst weer gaan aflopen, maar dan met de non-Foundation-serie opties. Die zijn een stuk goedkoper. Later moet er ook nog een RWD-versie komen, met dus alleen achterwielaandrijving. De prijs is dan een heel stuk aantrekkelijker en hiermee wordt de markt een stuk groter.
EV-FUD
Het is weer vakantietijd en de kranten en autobladen staan weer vol met negatieve EV-verhalen. Laadstress is niet meer echt een argument dat ze kunnen aandragen met de enorme toename aan snelladers in heel Europa. Zeker niet nu nagenoeg alle SuC-locaties ook beschikbaar zijn voor niet-Tesla’s, mede mogelijk gemaakt door EU-subsidies. Het goedbedoelde advies van de ANWB om op te letten bij openbare laadpalen over het tarief en idle fees wordt weer totaal uit zijn verband gehaald. Idle-fees lopen snel op als je 26 uur aan een paal staat! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |