|
In deze nieuwe Blik op de Week aandacht voor de uitbreiding van het robotaxi-netwerk, megadeals met Tesla voor LG en Samsung, spy-shots van een korte Model Y, een nieuw project voor The Boring Company en nog veel meer…
Model S/X uit de configurator
De Model S en de Model X zijn (voorlopig) niet meer via de online configurator zelf samen te stellen en te bestellen. Er staan enkel voorraadmodellen. Dat wil zeggen: weliswaar nieuwe voertuigen in een specifieke configuratie, maar wel modellen van vóór de recente refresh.
Het is niet helemaal duidelijk waarom dit nu zo is. Waarschijnlijk heeft het te maken met de omschakeling naar de refresh van deze modellen, zoals deze recent gepresenteerd zijn in de VS. De kans is groot dat binnenkort de online configurator weer beschikbaar is. Er zijn geen signalen dat eerder bestelde Model S/X door Tesla geannuleerd worden en dat hiermee de Model S/X niet meer geleverd zouden gaan worden in Europa.
Mijn ervaringen met FSD/Robotaxi
In juli 2025 heb ik samen met mijn zoon een 10-daagse roadtrip door Texas gemaakt. Een reis die in het teken stond van Tesla, SpaceX én autonome mobiliteit. Maar natuurlijk ook genieten van steden als Austin, San Antonio en Dallas, en de stranden van South Padre Island. In totaal reden we bijna 3.000 km met FSD 13.2.9, bezochten we meerdere Tesla- en SpaceX-locaties én hadden we de eer om als eerste Nederlanders Tesla’s Robotaxi te mogen meemaken. Ik heb de ervaringen in een separate blog opgeschreven. Deze is hier te vinden.
Robotaxi in Bay Area
Tesla is begonnen met het aanbieden van robotaxi-diensten in de Bay Area. Het is een vrij groot gebied dat zich uitstrekt van Berkeley tot aan San Jose, inclusief natuurlijk San Francisco. Nog steeds zit er een safetydriver in het voertuig, nu zelfs achter het stuur. Daarom heet het formeel ook geen robotaxi, maar supervised ride-hailing. Dit heeft alles te maken met de regelgeving en de status van de software op dit moment. Tesla wil natuurlijk zoveel mogelijk data verzamelen om uiteindelijk toestemming te krijgen om de diensten zonder safetydriver te mogen en kunnen aanbieden. Ze moeten veel data verzamelen, enerzijds om de neurale netwerken nog beter te trainen, maar ook om data aan te kunnen leveren aan wetgevende instanties. Een belangrijk onderdeel van het verzamelen van data is ook het bepalen van een prijsstrategie en het begrijpen/beïnvloeden van het consumentengedrag. Het is nog niet zo eenvoudig als de afstanden van de ritten langer worden. Of juist heel kort. Wat is een basisprijs, en wat is de prijs per gereden kilometer? In Austin is men aan het testen met dynamische beprijzing, afhankelijk van de afstand en het tijdstip op de dag. Er staan inmiddels vacatures open voor safetydrivers in tientallen steden door de hele VS. Tesla gaat nu snel opschalen, data verzamelen, en zal dan stap voor stap de safetydriver verplaatsen naar de bijrijdersstoel en uiteindelijk verwijderen.
Voorbeeld van GROK in een Tesla
In de VS is met de laatste software GROK, het taalmodel van xAI, beschikbaar gekomen in bepaalde voertuigen (HW4/AMD Ryzen). Verdere uitrol wordt de komende weken verwacht, ook buiten de VS en uiteindelijk ook op HW3/Intel. Er zijn natuurlijk veel toepassingen te bedenken. In onderstaand voorbeeld wordt GROK gebruikt als vertaler. — Elon Musk (@elonmusk) July 30, 2025
Tesla en Samsung gaan samenwerken
Het werd deze week duidelijk dat Samsung en Tesla gaan samenwerken. De opvolger van de AI5-chip, gemaakt door TSMC, krijgt vanaf 2026 in de AI6 een opvolger, geproduceerd op 40 minuten afstand van Giga Texas. Samsung bouwt hier, met veel overheidssubsidie, een gigantische chipfabriek. Tesla wordt een grote klant. En eigenlijk meer dan dat: Tesla ziet het als een strategische samenwerking, waarbij Tesla’s expertise in productie-efficiëntie wordt ingezet om de nieuwe fabriek in Texas zo effectief mogelijk te maken – wat een ongebruikelijke en intensieve samenwerking is. Hoewel de AI5-chip nog moet uitkomen (midden 2026), belooft de AI6 nog een paar stappen verder te gaan. Met name nodig voor Optimus, maar ook de Cybercab zal ermee uitgerust worden. De AI5 zal zeker ook voldoen, maar het kan altijd beter, sneller, zuiniger, etc.
Spy-shots interieur Model Y Short Wheelbase
Er wordt natuurlijk druk gespeculeerd over Tesla’s aanstaande nieuwe modelvarianten. Het zou gaan om een uitvoering met een langere wielbasis (long wheelbase), een zespersoons dus. Maar er zijn ook geruchten over een compactere versie, short wheelbase, van de Model Y.
Voor die compacte versie zou het ook gaan over een aangepast interieur en exterieur om de kostprijs te kunnen laten zakken, zodat een Tesla voor meer mensen toegankelijk wordt. Er lekte deze week bovenstaande foto. De veranderingen lijken te omvatten:
Als ik zo naar de specificaties kijk en het rijbereik, dan praat je over een auto die concurreert met modellen als de Hyundai Kona Electric, Nissan Leaf, VW ID.3, MG ZS EV Luxury, etc. Dat zou een prijs voor de compacte en uitgeklede Model Y ergens tussen de € 35.000 en € 37.000 moeten betekenen.
Nieuw project voor The Boring Company
Deze week werden de plannen onthuld voor een ambitieus ondergronds tunnelproject in Nashville, genaamd de Music City Loop. Deze 10 mijl lange tunnel zal downtown Nashville en het centrum verbinden met de Nashville International Airport, met een geschatte reistijd van slechts 8 minuten. Het project, dat volledig privé gefinancierd wordt zonder gebruik van belastinggeld, staat gepland om in de herfst van 2025 te beginnen met de bouw en mogelijk al in de lente van 2026 operationeel te zijn. Dit maakt het de tweede stad na Las Vegas waar het bedrijf een dergelijk systeem implementeert.
Tesla en LG Energy Solution sluiten megadeal
Tesla heeft een indrukwekkende deal van 4,3 miljard dollar gesloten met LG Energy Solution (LGES) voor de levering van lithium-ijzer-fosfaat (LFP)-batterijen. Deze batterijen, die worden geproduceerd in de fabriek van LGES in Michigan, zijn bedoeld voor Tesla's energieopslagsystemen en markeren een strategische verschuiving om de afhankelijkheid van Chinese leveranciers te verminderen, mede door de toenemende Amerikaanse tarieven. De startdatum van leveringen zou in augustus 2027 liggen. De keuze voor LFP-batterijen, bekend om hun veiligheid en lange levensduur (tot 3.000 cycli volgens wetenschappelijke studies), past bij de groeiende vraag naar energieopslag, gedreven door AI-datacentra. LGES profiteert als eerste grote speler in de VS met LFP-productie, terwijl Tesla zijn eigen LFP-faciliteit in Nevada tegen het einde van 2025 opent. De deal, vergezeld door de hierboven toegelichte AI6-chipovereenkomst met Samsung, onderstreept Tesla's focus op een lokaal georiënteerde toeleveringsketen. Dit alles positioneert Tesla en LGES sterk in de snelgroeiende markt voor schone energie, met een verwachte verdubbeling van de wereldwijde ESS-capaciteit tegen 2026.
Kussens voor Model 3 en Model Y
Tesla heeft twee nieuwe officiële accessoires gelanceerd voor zijn twee bestverkochte modellen, de Model 3 en Model Y. Deze producten, die momenteel na China nu ook in de Australische Tesla Shop te koop zijn, zijn een nieuw hoofdsteunkussen en een lendenkussen, ontworpen om het comfort en de ondersteuning voor bestuurder en passagiers te verbeteren.
Tesla vraagt circa 39 USD voor het hoofdsteunkussen en ongeveer 45 USD voor het lendenkussen. Hoewel Tesla ze als set promoot in de webshop, worden ze afzonderlijk verkocht. Het nieuwe lendenkussen is een bijzonder welkome toevoeging, aangezien Tesla in 2021 is gestopt met het toevoegen van verstelbare lendensteun op de passagiersstoel van de Model 3 en Model Y. Tesla gaf toen aan dat uit gegevens bleek dat passagiers deze functie zelden gebruikten, en besloot daarom om kosten te besparen door deze mogelijkheid te schrappen. Of en wanneer het hoofdsteun- en lendesteunkussen in Nederland beschikbaar komt, is niet duidelijk.
In Portugal heeft de uitbreiding van de BEV-infrastructuur lange tijd stilgelegen door bureaucratie. Sinds de laatste Tesla Supercharger bijna vijf jaar geleden werd geopend, stond de groei van oplaadpunten stil. Dit remde de adoptie van BEV’s en duurzame mobiliteit in het land, ondanks Portugal’s schone energienet en potentieel voor zonne- en windenergie. De bottleneck was strenge regelgeving en trage besluitvorming.
Maar op 31 juli 2025 kwam daar verandering in. Nieuwe elektrische mobiliteitsreguleringen zijn goedgekeurd, waardoor Tesla nu 92 nieuwe Supercharger-stations kan installeren op zeven locaties, inclusief upgrades naar V4-technologie (tot 250 kW). Dit volgt op een 4,5 jaar durende strijd, ondersteund door recente liberalisatiemaatregelen van de Portugese regering, in lijn met EU-richtlijnen.
0 Opmerkingen
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor de 3 miljoenste Model 3 en de 8 miljoenste Tesla, personalisatie opties, Q2 Earningscall, FSD neemt rotondes en nog veel meer…
Robotaxi in Austin
Ik had de eer om als eerste Nederlander een Robotaxi-rit te maken in Austin. Mijn ervaringen van deze robotaxi ritten, het bezoek aan GFTX, 2900 km met FDS 13.2.9 en meer zal ik de komende dagen in een aparte blog delen. Hieronder alvast het interview dat ik had met Joe Tegtmeijer.
3 miljoenste Model 3 verkocht
Tesla heeft bekendgemaakt dat er sinds de start van de leveringen in 2017 wereldwijd 3 miljoen Model 3’s zijn verkocht. Dat komt neer op gemiddeld één verkochte auto elke 1,5 minuut over de afgelopen acht jaar. De Model 3 was Tesla’s eerste auto voor de massamarkt en cruciaal voor het voortbestaan van het bedrijf. De stap van de duurdere modellen naar betaalbare modellen is wat veel bedrijven niet overleven. Het succes van de Model 3 bewijst dat er grote vraag is naar betaalbare elektrische auto’s. De Model 3 effende ook het pad voor de Model Y, die de bestverkochte auto ter wereld werd. De Model 3 is bezig aan zijn derde generatie. De huidige uitvoering is qua prijs-kwaliteitsverhouding een ongekend goed aanbod. Zeker met het FSD (Supervised) tijdperk voor de deur. Giga Berlijn heeft de 8 miljoenste Tesla geproduceerd, een Model Y. Ook de 7 miljoenste was een Model Y en deze werd op 23 oktober 2024 in Fremont geproduceerd.
Tesla Semi-fabriek update
Tesla bracht onderstaande korte video uit waarin ze de voortgang van de Semi-fabriek laten zien. Zowel binnen als buiten wordt nog druk gebouwd. Ze mixen renders van hoe het eruit moet gaan zien met waar ze nu staan. Het tempo zit er goed in en eind dit jaar moeten hier de eerste Semi’s geproduceerd gaan worden.
Ondertussen worden steeds meer grote Amerikaanse logistieke partners betrokken bij het testprogramma. Ze hebben één of meerdere Semi’s aan het werk om zich zo voor te bereiden op het structureel verlagen van de kosten per kilometer. Dit vraagt om op strategische plaatsen Megachargers te installeren.
Personalisatie
Tesla verkoopt nu ook in Europa twee varianten van de decor wing op het dashboard van de Model 3. De carbonfiber-versie kost € 300 en de suède versie € 250. Bij dit bedrag zit de montage bij een Service Center inbegrepen.
In de VS wordt nu ook een ledstrip aangeboden in de Tesla Shop voor montage in de frunk van de vernieuwde Model 3 of de Model Y. Hij kost $100. Op termijn zal de ledstrip ook in de Nederlandse shop verschijnen.
Q2 Earningscall hoogtepunten
Tesla rapporteerde een prima Q2 2025 met aanzienlijke vooruitgang in autonomie en robotica. Aflopende BEV-subsidies en een zwakke automarkt in het algemeen maken het voor niemand makkelijk. Gelukkig heeft Tesla meer te bieden. De Robotaxi-dienst in Austin wordt uitgebreid, met plannen om het servicegebied daar binnen twee weken aanzienlijk te vergroten, tot tien keer de huidige omvang, en uit te breiden naar steden zoals San Francisco, Nevada, Arizona en Florida. Tesla streeft ernaar om tegen eind 2025 autonome ride-hailing aan te bieden aan de helft van de Amerikaanse bevolking, afhankelijk van goedkeuringen. Erg ambitieuze doelen! Full Self-Driving Unsupervised voor persoonlijk gebruik wordt verwacht tegen eind 2025 in bepaalde gebieden, door verdere versoepeling van de aandachtsmonitoring naarmate vertrouwen groeit. De proef-productie van een betaalbare Tesla-model is in juni gestart, met de onthulling en de leveringen gepland voor Q4 2025. Dit model, dat naar verwachting eruitziet als een kleinere Model Y, zal de vraag naar Tesla’s weer opstuwen. Zeker in combinatie met FSD (un)supervised. Het ziet er naar uit dat ook in Giga Berlijn de proef-productie van deze variant begonnen.
De derde generatie van Optimus Gen 3 wordt door Elon als “exquisite” bestempeld, met prototypes dit jaar en grootschalige productie in 2026. Elon Musk verwacht binnen vijf jaar 100.000 Optimus-robots per maand te produceren.
De Megapack-activiteiten groeien snel, ondanks tarieven, en Tesla verwacht een sterke tweede helft van 2025. FSD-adoptie stijgt, met een 25% toename in penetratie, en Tesla’s AI-innovaties, zoals de AI5-chip en Dojo 2, worden volgend jaar opgeschaald. Geen grote veiligheidsincidenten zijn gemeld bij de 7.000 autonome Robotaxi-mijlen in Austin.
Tesla Diner geopend
In LA is de Tesla Diner geopend. De combinatie van retro en modern maakt het een aparte belevenis. Grote videoschermen buiten, zo’n tachtig V4-laders en een restaurant dat 24/7 open is. In dat restaurant wordt het eten gepresenteerd in originele verpakkingen, zoals een hamburgerdoosje in de vorm van een Cybertruck.
De ingrediënten komen van lokale leveranciers. Ook Optimus is er aan het werk! Een mooie gelegenheid om te zien waar de toekomst naartoe beweegt. Een belangrijke ontwikkeling is het integreren van hard- en software. Een mooi voorbeeld is dat op de scherm in de auto de bestelling geplaatst kan worden. Zie dit maar als voorproefje op wat er in het robotaxi-tijdperk allemaal mogelijk gaat zijn op dit scherm.
Elon liet op X weten dat ze dergelijke restaurants in meerdere steden wereldwijd willen realiseren. Afwachten of, en in welk tempo, we dit zien gebeuren, zeker buiten de VS.
FSD transfer in Europa
Zoals verwacht is FSD-transfer nu officieel beschikbaar in Europa. Niet helemaal duidelijk is of er een einddatum aan gekoppeld zit, bijvoorbeeld dat de nieuwe auto in Q3 in ontvangst genomen moet worden.
Ik verwacht dat als FSD Supervised in Europa wordt toegestaan, deze voorlopig alleen beschikbaar is voor HW4-auto’s. Er is veel discussie in de Tesla-community over HW3. Tijdens de Q2 Earningscall werd aangegeven dat Tesla alle (AI-) resources nu gebruikt om tot volledige autonomie te komen (FSD Unsupervised). Daarna gaan ze kijken of ze een build kunnen maken die ook werkt op de HW3-inferencecomputer.
Als dit niet (duurzaam) lukt, dan is bevestigd dat er later een hardware-upgrade zal komen. Kortom: heb je HW3 met FSD, dan moet je wachten of kiezen voor een transfer naar een HW4-auto. Heb je een HW3-auto maar nog geen FSD-software, dan moet je gewoon afwachten wat de opties gaan zijn. Een eventueel noodzakelijke hardware update zit dan in de FSD aanschafprijs. Heb je HW4, dan moet je de afweging maken of je nu reeds wilt kopen, wachten op een FSD-release in Europa en dan mogelijk een hogere prijs betalen of wachten op de maandelijkse abonnementsversie.
FSD versie-Austin binnenkort beschikbaar
De versie van FSD die gebruikt wordt voor de Robotaxi-diensten in Austin zal snel zijn weg vinden naar de consumentenversie van FSD 13. Tijdens de Q2-call werd dit nog eens bevestigd. Elon liet op X weten dat ze nog kwaliteitstesten moeten uitvoeren om er zeker van te zijn dat de hele build ook echt weer een stap vooruit is en er geen vreemde terugvallen zijn in bepaalde situaties.
Autopilotdata
Tesla heeft de ongevalsdata over Q2 2025 gepresenteerd. Auto’s met Tesla’s Autopilot actief zijn significant bij minder ongelukken betrokken. De cijfers zijn iets minder goed dan het kwartaal daarvoor. De reden hiervan is niet bekend. Maakt op zo’n grote verschillen tussen rijden met of zonder Autopilot eigenlijk ook niet zo heel veel uit.
FSD neemt moeilijke rotondes
Tesla blijft werken aan FSD buiten de VS. Eerder beelden vanuit enkele grote Europese steden. Ditmaal zien we beelden vanuit de UK. En dan ook nog de Swindon Magic Roundabout. Uiterst interessant om te zien. Feit blijft dat er veel data nodig en computerrekenkracht om FSD steeds verder te optimaliseren. De basis er is, nu tijd om met steeds meer auto's op FSD (supervised) data te verzamelen en de netwerken te trainen.
Robotaxi's naar San Francisco
Tesla begint komend weekend met Robotaxidiensten in San Francisco, waarschijnlijk met een safety driver achter het stuur. Dat is natuurlijk nog lang niet waar ze naartoe willen, maar het is net zo goed een belangrijke stap. Data verzamelen: zowel voor de neurale netwerken als over het functioneren van de app en het leren van het gedrag van consumenten. Het weglaten van de safety driver achter het stuur en/of op de bijrijdersstoel is een kwestie van tijd. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2025
Categorieën |








RSS Feed