In deze blik op de week aandacht voor het FSD-abonnement, de Model 3 SR, de Model Y, een paar leuke vergelijkingen met een Model S, Cybertruck-nieuws en nog veel meer.… FSD-abonnement Er is heel lang over gespeculeerd. Natuurlijk niet alleen over de release datum, maar ook over de prijs. Eindelijk is het FSD-abonnement toegevoegd aan de store in de Tesla-app. Voorlopig alleen nog in de VS. Meer info is hier te vinden. Net als het bijkopen van achterbank-verwarming, performance-upgrades is er nu ook FSD-gebruik per maand. De prijs is $ 199 per maand. Voor Enhanced autopilot is de prijs $ 99. De prijs en release datum voor Europa is nog niet bekend. In de VS kost een life-time gebruik van FSD nu eenmalig $ 10.000. Ga je de auto 4 jaar gebruiken is een maandelijks abonnement dus goedkoper als de FSD altijd wilt gebruiken. Maar waarschijnlijk is een auto met FSD meer waard bij verkoop dan een versie zonder. De abonnement-versie is zeker voor lease-rijders interessant. Of voor mensen die alleen een lange vakantie-rit met FSD willen doen. Mogelijk is dan enhanced-autopilot ook voldoende. Ik denk dat leasemaatschappijen zelf FSD gaan kopen en dat ze dit maandelijkse in rekening gaan brengen als je hier voor kiest. Dit kan bijvoorbeeld nu al bij Mister Green. Ze hebben dan na de leaseperiode een auto die veel meer waard is. De prijs van FSD gaat zeker de komende jaren verder omhoog. Prijsverhoging Model S en Model X Het kon niet uitblijven. Ook in Europe is de prijs van de vernieuwde Model S en Model X met € 5.000 verhoogd. De Plaid versie van de.Model S was al verhoogd met € 10.000. Alleen de Model X Plaid is (nog) niet verhoogd. Check de configurator voor de actuele prijzen. Geeft alleen maar aan dat de vraag naar de refresh modellen overweldigend! Leveringen in Europa pas in 2022! Onderstaand nog een mooie review van de Model S Plaid! Waypoint-navigatie We zijn in afwachting van de release van softwareversie V11. Zeker om dat Elon nu een paar heeft aangegeven dat Waypoint-navigatie toegevoegd gaat worden. Wat je mogelijk niet weet, maar ook op de Tesla-website kan je net als bijvoorbeeld bij Abetterrouteplanner, je model en je trip invoeren en zien waar je moet gaan stoppen om te laden en hoe lang je hier staat. Aan deze routeplanner is nu Waypoints toegevoegd. Zo net voor de vakantie-ritten best handig. Klik hier om naar de Tesla-route planner gaan. Nu wachten op een release in de auto. Model S tegen.... De Model S en zeker de nieuwe Plaid is en zal afgezet worden tegen alles wat beweegt. Een vergelijking met een F1 kon niet uitblijven. Jammer dat ze niet gewacht hebben op de Plaid of misschien wel de nieuwe roadster. Maar toch leuk om te kijken. Maar niet alleen F1 is bloed snel. Maar ook radio controlled modelauto's zijn razendsnel. En dus werd de nieuwe Model S Plaid naast zo'n kleine opdonder op het asfalt gezet. FSD Beta 9 We zijn overspoeld op YouTube met beelden van FSD Beta 9 in gebruik tijdens verschillende omstandigheden. Het is indrukwekkend om te zien. De visualisaties zijn nog niet in de finale versie, maar al een heel stuk beter dan in Beta 8.2. Je moet realiseren dat alles wat weergegeven wordt een voorspelling is. Hoe zekerder de neurale netwerken zijn in hun voorspellingen hoe stabieler de visualisatie. Als de voorspellingen te veel variëren zie je de lijnen of auto’s bewegen die feitelijk stil moeten staan. Ook de grijswaarden zijn donkerder of lichter naarmate de zekerheid van de voorspelling groter is. Heel interessant om de “car mind of view” op deze manier te bekijken. Maar er zijn ook nog situaties waar echt nog verder aan gewerkt moet worden, anders gebeuren er ongelukken! De enige manier om steeds beter te worden is real-life data en het labelen van deze data in kwalitatief goede datasets. En dat is precies wat ze nu aan het doen zijn met de huidige groep beta gebruikers. Elon kondigde aan dat binnenkort het reageren op handgebaren, richtingaanwijzers, remlichten en signalen van hulpdiensten wordt toegevoegd. Een interessant detail is dat er gespeurd gaat worden naar geluiden in de omgeving, bijvoorbeeld naar een sirene van een ambulance. De microfoon in de auto zou hiertoe voldoende moeten zijn. Onze oren bevinden zich immers ook in de auto! Het worden interessante weken waarin we hopelijk de verbeteringen gaan zien op weg naar bredere FSD uitrol. Ik hoop dat wij in Europa met de FSD Beta release knop in de VS in ieder geval de visualisaties gaan krijgen en een foutloze werking op de snelweg. Met de FSD Beta release knop wordt bedoeld dat je actief moet aangegeven dat je Beta-tester wilt zijn! Voorlopig alleen in de VS. The Boring Company Prufrock, de eerste volledig zelf ontwikkelde tunnelboormachine van The Boring Company (TBC) is een mooi voorbeeld van het “first principles” denken van Elon en zijn team. Waarom begint een boormachine niet gewoon met graven in plaats van een eerst een dure en tijdrovende bouwput maken? Blijkbaar was er geen valide reden, dus graaft Prufrock zichzelf een weg naar beneden. Heb je meteen de tunnel ingang! In Las Vegas is men begonnen met het uitbreiden van de bestaande tunnels. Deze loop bij het convention centre is operationeel. Nu nog met Model 3 en Model Y mét chauffeur. Maar naar verwachting tegen het einde van jaar zonder chauffeur. En mogelijk worden de huidige modellen dan vervangen door een Pod! Model 3 In het geweld van de vernieuwde Model S en de komst van de Model Y naar Europa, vergeten we bijna de Model 3. In de NL-configurator geeft Tesla voor de standaard en long range een leveringsmaand af van november 2021. Alleen de performance is nog in augustus te rijden. Tesla zit in de luxepositie dat ze alles wat ze kunnen maken ook kunnen verkopen. Ze matchen de batterijproductiecapaciteit met de verschillende modellen en uitvoeringen en de wereldwijde vraag. Met “pas” twee fabrieken operationeel is het wereldwijd beantwoorden van de vraag een hele opgave. De long range versie van de Model 3 is in China uit de configurator verdwenen. Het is of standaard range of performance. Ik vermoed dat ze aan het feitelijk gebruik van de auto in combinatie met de beschikbaarheid van de laadinfrastructuur (lees gebruik SUC’s) zien dat voor een groot deel van de kopers het rijbereik van een SR meer dan genoeg is. Wil je toch meer rijbereik, in combinatie met nog betere prestaties, is er de performance. Ze weten natuurlijk hoeveel % van de LR kopers later ook de performance-upgrade kopen en/of de grotere inch-maat wielen bestellen voor hun LR. En de vrijkomende LR-batterypacks kunnen in de Model Y LR! De Model 3 is nog steeds volop in beweging. Zowel in verkoopvolumes als in uitvoeringen/specificaties. Model Y In China is de Model Y Standaard Range volgens de geruchten een verkoopkanon. Prijstechnisch ijzersterk gepositioneerd en rekening houdend met subsidiemogelijkheden. Met het nieuwe 60 kWh LFP accupack van LG worden prima rijafstanden gerealiseerd. Qua prestaties (zeker rijafstand) staat Tesla al hoog in de ranking. En neem je de Superchargernetwerken en de (toekomstige) FSD-functionaliteit mee in je afwegingen, dan kan je er feitelijk niet omheen! In de VS is de Model Y Long Range voor Q3 uitverkocht. Eerste levering is nu oktober. De Performance is mogelijk nog net in september leverbaar (7-11 weken). Begrijpelijk dat ze de Model Y Standaard Range (even) uit het gamma gehaald hebben. Een aantal reservatiehouders in Nederland en België zijn door Tesla gebeld met de vraag of ze de gereserveerde Model Y Long Range uit China willen hebben, of dat ze willen wachten op de Made in Germany versie. Verleden week ben ik al uitvoering ingegaan op de keuze MIC of MIG. Autoweek had een eerste review van de Model Y. Een exemplaar uit Fremont van voor de refesh. Een keurige neutrale review. Complimenten aan de autojournalist Jan Lemkes, hij weet veel over Tesla! We moeten wachten op de eerste Chinese modellen om een directe vergelijking te zien met concurrenten. Een nieuwe vorm van entertainment is om de commentaren te lezen onze bijvoorbeeld zo'n review! Echt lachen hoe sommigen kijken naar BEV's in het algemeen en in het bijzonder naar Tesla. Giga’s Ik denk dat Tesla snakt naar het kunnen openen van Giga Texas en Giga Berlijn. De vraag naar Tesla’s gaat alleen maar groeien. Naar verwachting is in 2022 de batterijproductiecapaciteit op orde. Dat wil zeggen dat het tekort aan batterijen niet meer remmend is voor de productiegroei. Ze beschikken dan over de lokaal door Tesla zelf te produceren 4680 batterijen dicht bij de Giga’s, bovenop de inkoop bij de leveranciers. De verwachting is dat batterijproductiecapaciteit vanaf 2022 in hetzelfde tempo groeit als de vraag naar auto’s en energieproducten. In onderstaande video wordt het tijdschema voor Giga Berlijn geanalyseerd! Powerwall De vraag naar powerwalls is groter dan ze nu kunnen leveren. In verband met de wereldwijde chiptekorten kan Tesla niet de 80.000 bestelde powerwalls produceren en leveren. Ze hadden al eerder besloten dan een powerwall alleen nog maar verkocht wordt in combinatie met een Tesla-solarproduct. Als eenmaal het chiptekort is opgelost en de batterijcapaciteit verder toeneemt, zal ook Tesla Energy verder kunnen groeien. Nu moeten ze continu afwegingen maken naar welke product de schaarse batterij en/of chip gaat. En dat er heel wat batterijen in een megapack gaan, was bekend. Maar nu weten we daar ook de prijzen van, $ 1.2 per stuk. In de VS "gewoon" via de website te bestellen. Superchargers De snelheid van de V3-superchargers gaat omhoog. Van 250 naar 300 kW. Waarschijnlijk is het een kwestie van een (over-the-air) software update. Het is nog niet duidelijk of aan de kant van de auto de snelheid ook verhoogd gaan worden van reeds geleverde modellen. Anders is deze verhoging alleen voorbehouden aan nieuwe modellen. Bijvoorbeeld de Cybertruck of Roadster. Het gaat natuurlijk om piek-snelheid. Het is afwachten wat uiteindelijk de impact op de totale laadtijd is van zo'n verhoging. Hepa filter Net als de Model Y uit Shanghai krijgt nu ook de Fremont-built Model Y een bio-wapen-defense mode. Een combinatie van een HEPA-filter en software. Eerder geleverde Model Y’s zouden achteraf ook nog voorzien kunnen worden van een dergelijk filter. De Model Y MIC welke binnenkort in Europa geleverd gaan worden hebben ook zo’n HEPA-filter. Cybertruck Het ontwerp van de Cybertruck is gefinaliseerd en klaar voor productie. Elon liet weten dat het definitieve model niet veel afwijkt van de concept-car. Heel af en toe komt er een detail naar buiten. Eerder was het dat de Cybertruck greeploze deuren krijgt. Mogelijk vergelijkbaar met (de bestuurderskant van) de Model X. Een lichte aanraking van een sensor en de deur gaat elektronisch open. Een nieuw detail is dat de auto vierwielbesturing krijgt om een beter te kunnen manoeuvreren. Of het in alle versies zit, is nog niet bekend. We kunnen ons wel opmaken voor een mooie tweede helft van 2021. Zo'n 3-4 maanden voor de productiestart gaan we pre-productieversies in het wild zien. Tenminste, als de historie zich gaat herhalen zoals destijds met de Model 3 en Model Y. EV-vergelijken Krijg je niet genoeg allerlei vergelijkingen tussen de gangbare BEV's. Dan is onderstaande video een must-see!
2 Comments
In deze blik op de week aandacht voor de lancering van de Model Y in Europa, eindelijk de release van FSD Beta 9, de eerste beelden van de "mind of car view", de kwaliteitscontroles in Shanghai en nog veel meer... FSD Beta 9 is live! Deze week was Elon heel actief met tweets over de release van FSD Beta 9. Eerst gingen de tweets over het feit dat hij de tijd welke het kost om problemen met het toepassen van real life AI op te lossen had onderschat. Het is voor hem geen discussie of het kan, alleen de tijd welke hiervoor nodig is! Het is natuurlijk niet voor niets dat de route welke Tesla kiest met Vision en AI om tot level 5 autonoom rijden te komen, sceptisch bekeken wordt door anderen. De oplossing zit in heel veel kwalitatief goede datasets en de enorme rekenkracht. Beide kosten nu eenmaal tijd om tot de gewenste levels te komen. Elon moest er zelf wel om lachen dat hij de release datum steeds moest verschuiven. Twee weken werd 6 maanden! Onderstaande foto ging als grap rond. Elon tegen de tijd dat FSD Beta 9 uitkomt! Laten we hopen dat hij zo oud wordt als op de foto! Dan ziet de wereld er anders uit! Maar eindelijk is het zover: FSD Beta 9 is vrijgegeven aan een select klein groepje beta-testers. Het doel is onder iets minder strak gecontroleerde omstandigheden real-life data binnen krijgen en de laatste fine-tuning van de software. Net als met de recente release van de Model 3/Y zonder radar heeft Tesla veel kilometers nodig om met een aantal iteratieslagen snel te verbeteren. Het aantal Beta testers wordt dan langzaam uitgebouwd en mogelijk over 1 maand een bredere release. De media zal er bovenop zitten in geval van een ongeluk onder het gebruik van FSD! Tesla zal uitermate voorzichtig zijn. Hieronder de eerste beelden van FSD Beta 9 in actie! Model Y MIC naar Europa! De geruchten van verleden week dat de Model Y MIC in Q3 naar Europa gaat komen lijken bewaarheid te worden. In de (NL) configurator is de Long Range Model Y te bestellen met een levering in september! De range is net over de 500 km (WLTP) en de acceleratie naar de 100 in 5,1 seconden. Achteraf is een trekhaak te monteren (1600kg). Het zou volgens Teslamag.de gaan over 4 ladingen (circa 12.000 auto's) de komenden maanden. Eerst de Model Y Long Range en later, eind 2021, ook een lading met de performance-versies. Wachten op Berlijn? De discussie op social media gaan natuurlijk over het verschil tussen de made in Germany (MIG) en de made in China (MIC). Moet je wachten op de MIG uit Berlijn? Ik denk dat het voor ons als consument niet zoveel uitmaakt. We weten dat de Chinese bouwkwaliteit subliem is. Met name de vormfactor van de batterij gaat verschillend zijn. Dat de MIG de 4680 batterij krijgt met een batterijpakket dat onderdeel uitmaakt van de dragende structuur van de auto is vooral voor Tesla een kostenbesparende ontwikkeling. Goedkoper, kwaliteitsverhogend en gewicht verlagend. Minder gewicht is minder batterijen nodig voor de dezelfde rijafstand. Minder batterijen is lagere kosten per auto en meer auto's bouwen met dezelfde hoeveel geproduceerde batterijen. Voor de consument is de vormfactor van de batterij dus niet zo belangrijk als voor Tesla. Het gaat om de chemische samenstelling en de specificaties die hieruit voortkomen. Rijbereik, laadsnelheid, aantal laadcycli, aanschafprijs, e.d. Als dit past bij de eisen en comfort welke je aan een auto stelt is het prima. Laat je niet gek maken! Doe waar jezelf comfortabel bij voelt. Het mooiste voorbeeld is de Model S Plaid. Qua vormfactor nog steeds het originele formaat batterij uit 2012. Maar met een totaal andere chemische samenstelling en toch monsterachtige prestaties, enorm rijbereik en snelle laadtijden! Ook geen single-piece-castings en structureel batterijpakketten voor de Model S! Maar wel het neusje van de zalm op EV-gebied en technologie! Mogelijk dat de MIG Model Y meer kleuropties krijgt en misschien weer een paar kleine verbeteringen. Maar de MIC heeft ook de warmtepomp, stuurverwarming en zelfs een HEPA-filter. De houttrim loopt door in de deur (heeft de Model Y uit Fremont nog niet). Er vanuitgaande dat de Europa-specs niet afwijken van die van China, krijg je een super auto! Superieur aan alles wat er tot nu toe aan EV's in Europa leverbaar is! En, misschien wel het meest belangrijke dat geen enkel merk heeft en in een vergelijkende test met andere EV's ook nooit genoemd wordt: de optie voor volledige autonome besturing! Mijn advies als je de auto privé koopt: heb je de middelen, FSD optie kopen! Waarom ik er zo over denk ik is hier te lezen. Kwaliteitscontrole Giga Shanghai Tesla China heeft een filmpje vrijgegeven waarin met name stilgestaan wordt bij kwaliteitscontroles tijdens en na het productieproces. Blijft toch altijd mooi om te zien. Versie 11 De huidige Tesla’s rijden op de V10 software, we zijn ergens bij versie 2021.4.18.3. Heb je pas een aantal maanden een Tesla dan heb je waarschijnlijk wel updates gehad, maar geen grote functionaliteiten toegevoegd zien worden. Als je terugkijkt in de afgelopen jaren, dan was er altijd in september/oktober een forse update. Op 12 augustus 2013 was het versie 5 en per 26/9/2019 versie 10. Alleen in 2016 is er geen nieuwe versies uitgebracht. In de andere jaren is er altijd in september/oktober een nieuwe softwareversie verschenen. En uiteraard om de 2-3 weken een updates met bigfixes en functionaliteiten! Versie 11 was gepland voor eind 2020 en werd ook wel de Holiday update genoemd. Uiteindelijk is maar een deel van de aangekondigde functionaliteiten doorgevoerd en spreken we nog steeds over versie 10. Uiteindelijk bleek dat veel nieuwe functionaliteiten verweven zijn met Tesla Vision en Tesla AI. We gaan dus pas naar Versie 11 met een brede uitrol van FSD Beta. Dan krijgen we waarschijnlijk waypoint navigatie, bird-eyes-view bij parkeren, een herontwerp van de GUI, apple music, e.d. Maar ook een andere visualisatie van autopilot/fsd (mind of car view) en de "FSD-abonnement knop" (FSD gebruiken voor een beperkte tijd). Mind of car view Met de release van de FSD Beta 9 zien we ook de eerste nieuwe visualisaties. Nog niet helemaal zoals straks in de softwareversie 11 met de vernieuwde GUI. Maar wel wordt duidelijk wat Elon met de "Mind of Car" view bedoeld. Indrukwekkend! Je ziet dus geen videobeelden, maar de interpretatie van de videobeelden door de neurale netwerken in een soort micro-map! Tesla Vision en Tesla AI creëren realtime een virtuele omgeving met alle informatie welke nodig is om veilig te kunnen rijden! Alles wat weergegeven wordt komt uit de neurale netwerken en wordt omgezet in een grafische weergave. En voorzien van betekenis zoals wij als mensen dat ook doen. De betekenis van de belijning, waar kan ik rijden, de aanduiding op de borden, de andere verkeersdeelnemers. Van alles de afstand tot een object, de snelheid waarmee iets beweegt, naar je toe of van je af! En onderliggend de constante (kans)berekeningen of iets op je pad gaat komen waarop geanticipeerd moet worden. Iets wat wij intuïtie noemen. Met nog meer data wordt het systeem steeds beter en beter! Onderstaand een Model S met de FSD Beta 9. De komende dagen zullen we op YouTube overspoeld worden met voorbeelden! Onderstaande vlogger heeft een recente versie van de Model Y, dus zonder radar. Helemaal het bewijs dat alles wat we zien Tesla Vision en Tesla AI is! Model Y SR De verkopen van de Model 3/Y in China waren in Q3 circa 33.000 stuks. Er is dus geen sprake van een verminderde belangstelling als gevolg van het al het fake news. De productiecapaciteit neemt fors toe. Er wordt vanuit Shanghai ook steeds meer geëxporteerd. Na gaat in China ook de Model Y Standard Range van de band rollen, met de LFP batterij van LG. Zeer aantrekkelijk geprijsd voor de lokale markt, zeker omdat ook EV-stimuleringsmaatregelen van toepassing zijn. De range is 525 km NEDC. Een WLTP of EPA is niet bekend. De VS versie van de Model Y SR (voorlopig niet meer leverbaar) had een 244 miles EPA (392 km). Waarom export uit China? Er zijn volgens mij verschillende redenen waarom Tesla de Model Y MIC uit Shanghai exporteert naar andere delen van de wereld. Ze maken in Giga Shanghai nu 3 versies van de Model Y, waarvan de SR de LFP batterij gebruikt. Door de Model Y SR voor de locale markt heel attractief te prijzen, kunnen ze veel van deze SR versie verkopen en wordt de druk van de LR versie afgehaald. In Europa krijgt Tesla een veel hogere prijs voor de Model Y LR en straks ook de performance. Dus naast het zo optimaal mogelijk benutten van de beschikbare batterijproductie is het tweede argument dat in Europa de marge hoger is, ondanks de transportkosten. Tesla maakt geen reclame. Het product verkoopt zichzelf. Met name de Duitse markt warm draaien met de aanwezigheid van de Model Y, gaat de vraag naar de Model Y MIG verder aanwakkeren. Nog een half jaar en dan produceert Berlijn in steeds groter wordende aantallen. Maar mogelijk wordt het opvoeren van de productie nog wat beperkt door de beschikbare 4680 batterijen. De lokale productie van deze batterij komt iets later in 2022. Ze hebben bovendien ook nog wat bureaucratische hindernissen te nemen daar in Berlijn. Kan ook nog een argument zijn overigens: de Model Y komt hoe dan ook naar Europa. Vertragen van Berlijn voegt niets toe! In iedere vergelijkende (mid) SUV-test in Europa zal de Model Y vanaf nu de benchmark zijn. Als hij leverbaar is, is er geen argument waarom ze hem er buiten laten. En alleen al door de superchargers en de aanwezigheid van de FSD-hardware kan je bijna niet om de Model Y heen. Alleen als de emotie wint van de ratio koop je wat anders. Niets mis mee overigens! Iedereen neemt zijn eigen besluiten. Prijsverhoging Model S/X De vraag naar de vernieuwde Model S en Model X is zo groot dat Tesla het zich kan veroorloven om een prijswijziging door te voeren. Werd al eerder de Plaid+ geschrapt uit het gamma en de prijs van Plaid met $ 10.000 verhoogd. Nu wordt de prijs van de Model S/X long range in de VS met $ 5.000 verhoogd. Voor nu alleen in de VS. De Europese prijzen zijn nog hetzelfde. De Model X wordt nog steeds getest. Er duiken berichten op van de vernieuwde Model X “in het wild”. Zal niet lang meer duren voordat de eerste Model X ook aan consumenten geleverd gaat worden. Europa is pas in 2022 aan buurt. De prijs van de Model X Plaid is in de VS $10.000 later dan de Model S Plaid. Zal ongetwijfeld met het managen van vraag en aanbod te maken hebben. Model S Plaid Er is de afgelopen weken natuurlijk al veel gezegd en geschreven over de Model S Plaid. Het blijft leuk om allerlei vergelijkingen te zien. Hieronder de "oude" topversie van de Model S versus de Plaid. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2024
Categorieën |