|
In deze Blik op de Week aandacht voor de Cybercab en het WK voetbal, software-updates, The Boring Company en nog veel meer….
Cybercab rijdt zelf uit de fabriek
Tesla rijdt al langere tijd vers geproduceerde auto’s autonoom uit de fabriek. Ze rijden zelfstandig naar de plek waar ze verzendgereed worden gemaakt. Deze week kwam voor het eerst een Cybercab autonoom uit de fabriek. Toch wel weer een mijlpaal. Als de productie verder opgevoerd wordt en Tesla zover is om ze in te zetten in het robotaxi-netwerk, dan zien we ze straks ook van het terrein afrijden op weg naar de eerste klanten.
Er broeit wat
We zien de laatste weken dat Tesla Model Y’s en Cybercabs worden vervoerd naar andere steden en dat hier een robotaxi-vloot wordt voorbereid. Naast Austin gebeurt dat vooral ook in Houston. We zien ook Cybercabs rondrijden met een mini-Starlink-schotel op het dak. Zou Elon woord houden en binnenkort met één software-update de hele robotaxi-vloot laten ontwaken en in één keer een stad “overnemen” met tientallen robotaxi’s? Elluswamy (AI-lead) bij Tesla plaatste op X: “Binnenkort rijdt hij zelfstandig Austin in en meldt hij zich voor dienst.” Dit wijst op een naderende uitbreiding van Tesla’s robotaxidiensten in Austin, waar steeds meer onbemande ritten plaatsvinden. Met de naderende FIFA World Cup in onder andere Texas (Dallas en Houston) groeit de verwachting dat Cybercabs snel worden ingezet voor commerciële ritten.
Wachten op update
FSD Supervised in Nederland krijgt binnenkort zijn eerste software-update, hopelijk gecombineerd met de Spring Update. En naar verwachting volgt dan ook een verdere uitrol van FSD Supervised in Nederland naar alle AI4-Tesla’s die nog wachten op de FSD-software. Een veelgehoorde klacht is het aantal waarschuwingen (“nags”) dat wordt uitgedeeld als je ook maar even naar het scherm kijkt om bijvoorbeeld van muzieknummer te wisselen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met afspraken met de RDW. Het is en blijft immers een Level 2-systeem, hoe goed ook. Sterker nog: hoe beter FSD, hoe groter de verleiding is om volledig op het systeem te vertrouwen en je nog meer te laten afleiden. Maar iets minder mag wel! Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en deze zelf ook dragen.
Navigatie-update
Tesla is in Europa begonnen met de uitrol van een nieuwe versie van de navigatiesoftware: versie EU 2026-8. Je ziet op het scherm (niet in de app) dat er een download klaarstaat. Maar in tegenstelling tot een firmware-update is voor een navigatie-update geen goedkeuring van de eigenaar nodig. Het installatieproces wordt na de download direct uitgevoerd. Hoewel sommige automerken grof geld vragen voor een update van de navigatiekaarten, is dit bij Tesla gratis en wordt de update over-the-air uitgevoerd.
Tesla patenteert zelfreinigend camerasysteem
Tesla heeft een nieuw Amerikaans patent ontvangen voor een geautomatiseerd camerasysteem dat lenzen automatisch reinigt. Het systeem combineert een gemotoriseerde wisser, een vloeistofdispenser en een controller die in real time de beeldkwaliteit monitort. Zodra vuil, regen, modder of insecten het zicht verminderen, activeert het een reinigingscyclus – precies zoals een menselijk oog tranen en oogleden gebruikt.
De bolvormige lens met geïntegreerde wisser lijkt sterk op een ooglid, een mooi voorbeeld van first-principles engineering. Dit compacte ontwerp is ideaal voor voertuigen, de Cybercab-robotaxi en vooral de Optimus-humanoïde robot, waar continue heldere visie cruciaal is voor autonome prestaties.
Met dit patent lost Tesla een groot pijnpunt op voor Full Self-Driving (FSD) onder alle weersomstandigheden. Zelfreinigende camera’s zorgen voor betrouwbaardere autonomie, minder menselijke interventie en hogere veiligheid. Een kleine maar essentiële stap naar de toekomst van robotica en zelfrijdende auto’s.
Roadster komt uit Texas
Het is stil rondom de nieuwe versie van de Roadster. De onthulling van de productieversie stond gepland voor april, maar nu ook mei (bijna) voorbij is en het verder radiostilte blijft, is de verwachting dat het hele project enkele maanden vertraging heeft opgelopen. Productiestart in 2027 is nog niet van de baan, maar lijkt niet meer voor de hand te liggen.
Wel werd bekend dat de Roadster in Texas gebouwd gaat worden en niet in Fremont. Dat lijkt een logische keuze. Giga Texas is een megagebouw met voldoende ruimte voor een Roadster-productielijn. Waarschijnlijk blijft het toch een laagvolumemodel.
The Boring Company komt op stoom
Het lijkt erop dat men bij The Boring Company nu bij een sterke iteratieversie is aangekomen, waardoor de productie verder wordt opgeschaald. De nieuwste generatie Prufrock-machines graaft niet alleen sneller dan ooit, maar doet dat ook continu: terwijl de boorkop zich een weg baant door de aarde, worden direct achter de machine betonnen tunnelsegmenten geplaatst. Geen stilstand meer voor installatie, maar puur non-stop vooruitgang.
In Las Vegas, Nashville en Dubai draaien de machines op volle toeren, bestuurd vanuit een centrale controlekamer in Bastrop, Texas. Engineers zitten daar met PlayStation-controllers in de hand en monitoren meerdere projecten tegelijk. Wat ooit sciencefiction leek, is nu dagelijkse realiteit. Eén team kan zo meerdere tunnels op verschillende continenten aansturen, wat de kosten drukt en de snelheid enorm verhoogt.
Met elke nieuwe iteratie wordt de machine lichter, slimmer en goedkoper. De leercurve is steil en de resultaten zijn zichtbaar. Waar eerdere Prufrock-versies nog experimenteel aanvoelden, voelt Prufrock 4 (en de versies die nu in ontwikkeling zijn) als een volwassen productiesysteem. The Boring Company is niet langer een zijproject. Het wordt een echte infrastructuurrevolutie die op stoom komt, letterlijk en figuurlijk. De tunnels van de toekomst worden vandaag geboord en het tempo ligt alleen maar hoger. Ook Hyperloop is nog niet uit beeld. Sterker nog, het komt nu steeds meer in zicht om ook tunnels tussen steden te boren als de kosten hiervoor op een acceptabel niveau zijn gekomen. Mogelijk nog 10 jaar weg, maar niet meer ondenkbaar!
Estonia maakt de top 3 compleet
Niet België of Griekenland, maar Estiona is het volgende land dat FSD Supervised gaat toestaan. Hopelijk volgt België snel en dan is wachten op de landen als Duitsland, Frankrijk en de UK!
Teslamagazine-lezers kunnen bij aanmelding de code “teslamagazine” gebruiken. Je betaalt dan 19% servicekosten in plaats van 20%, zolang je klant bent. Met je eigen referral kan je de servicekosten dan eventueel verder verlagen. Klik hier om naar de Joulo website te gaan.
2 Opmerkingen
In deze Blik op de Week aandacht voor de FSD-testen in België, wie vormt de top 3 samen met Nederland, bittersweet afscheid van de Model S/X, verborgen functionaliteiten en nog veel meer.
FSD in België weer een stap dichterbij
Nadat we vorige week het bericht hebben gehad dat Tesla en de Belgische autoriteiten FSD Supervised gaan testen, zien we deze week dat het testen al begonnen is. Er is een witte Model Y gesignaleerd met testkentekenplaten. Eind deze week kwam het bericht van Annick De Ridder (de politica die het hele proces in gang heeft gezet) dat inmiddels 2.000 km is gereden. Ze bevestigde tevens dat het inmiddels om 3 testvoertuigen gaat. Naar verwachting is eind mei de 5.000 km bereikt en is het duidelijk of er softwareaanpassingen nodig zijn of niet. Als dat niet nodig is, dan zou een goedkeuring voor geheel België snel kunnen volgen.
Litouwen is de tweede
België wordt echter niet het tweede land, na Nederland, dat FSD Supervised toestaat. Die eer gaat naar Litouwen. Daar heeft men, zonder verdere testen, de Nederlandse erkenning overgenomen en worden de eerste FSD-kilometers inmiddels gereden. Het ziet ernaar uit dat ook Griekenland de erkenning door de RDW zonder eigen testen gaat overnemen. Nu het eerste schaap over de dam is, volgen er snel meer. Eigenlijk precies waar Tesla op ingezet heeft.
Mijlpaal voor Noorwegen
In Noorwegen zijn in 4 jaar tijd 100.000 Model Y’s verkocht. In dit Scandinavische land worden bijna geen brandstofauto’s meer verkocht. Je zou verwachten dat een land als Noorwegen Nederland snel zou volgen. Maar de winterse omstandigheden maken de lokale autoriteiten toch erg voorzichtig. Daarnaast is Noorwegen geen EU-land en daardoor redelijk terughoudend. Maar de eer van 100.000 verkochte Model Y’s hebben ze binnen!
Het Model S/X Signature Event: Een bittersweet afscheid
Op 20 mei 2026 organiseerde Tesla in de Fremont-fabriek het Signature Edition Delivery Event voor de allerlaatste Model S en Model X. Met speeches van Elon Musk, Franz von Holzhausen en andere executives werd het einde van een tijdperk gevierd. De Signature Edition-modellen in opvallend rood met witte interieurs werden overhandigd aan klanten. Dit markeert het definitieve einde van de productie van beide iconen van de auto-industrie. Elon Musk noemde het een “bittersweet moment”. De Model S en X hebben Tesla gemaakt tot wat het vandaag is. Ze braken het stereotype van elektrische auto’s als trage, saaie golfkarretjes. Dankzij hun innovaties (beste acceleratie, laagste dragcoëfficiënt, lange range en luxe) groeide de EV-adoptie wereldwijd explosief: van bijna nul naar 17% van de automarkt. Ze inspireerden de hele industrie en bewezen dat EV’s superieur kunnen zijn.
De productielijnen maken plaats voor de massaproductie van Optimus-robots (tot 1 miljoen per jaar). Tesla richt zich volledig op autonomie, Robotaxi (Cybercab) en robotica. De Model S en X verdwijnen als nieuwe auto’s, maar hun legacy leeft voort in autonome technologie. Deze iconen blijven collectors items en symbolen van het begin van het EV-tijdperk. Een emotioneel, maar logisch afscheid van pioniers die de wereld veranderden.
Optimus is de toekomst
De productielijnen in Fremont, die zojuist de laatste Signature Edition Model S en X hebben afgeleverd, worden nu omgebouwd voor de massaproductie van Optimus. De apparatuur voor de eerste grootschalige productiestraat is ontwikkeld en staat klaar om geïnstalleerd te worden. Tijdens de toespraak van Musk werden beelden getoond van wat lijkt op een Optimus-productielijn in aanbouw.
Toch houdt Tesla de kaarten opvallend dicht tegen de borst. Waar het bedrijf in de vroege fase van Optimus relatief open was over de voortgang, is het nu stil. We zien al maanden hetzelfde prototype. Dit is waarschijnlijk een bewuste strategie: Tesla wil concurrenten in deze gevoelige fase geen onnodige inzichten geven.
Zodra de massaproductie echt op gang komt en de robots in de praktijk worden ingezet, zal innovatie versnellen door real-world data en toepassingen. Concurrentie zal dan juist een motor voor verdere verbeteringen worden. Met een beoogde capaciteit van tot wel 1 miljoen Optimus per jaar in Fremont (en later nog veel grotere volumes in Texas) zet Tesla een historische shift in: van elektrische auto’s naar humanoïde robots die de economie en samenleving ingrijpend gaan veranderen.
Verborgen functionaliteiten
Wist je dat veel Tesla-eigenaren na jaren nog steeds belangrijke en handige functies van hun auto niet kennen? In onderstaande video laat Lars van BestInTESLA je de beste verborgen features zien die je dagelijks leven in je Tesla een stuk makkelijker, leuker en veiliger maken. Van slimme bedieningstrucs tot functies waar je versteld van zult staan, zelfs als je al jaren een Tesla rijdt.
Tesla Takeover Europe 2026: Het grootste Tesla-festival in de Alpen
Op 5 en 6 juni 2026 vindt in Flachau (Oostenrijk) de tweede editie plaats van Tesla Takeover Europe. Dit belooft het grootste Tesla-communityevent van Europa te worden, met meer dan 1.000 Tesla’s in de prachtige Alpenomgeving. Het evenement wordt georganiseerd door Tesla Club Austria in samenwerking met diverse Europese Tesla Owners Clubs, waaronder Tesla Owners Club Nederland.
Het programma bevat inspirerende talks van bekende sprekers zoals Sandy Munro (The Teardown Titan), Emily Genatowski, Joe Tegtmeyer, Kristen Netten en vele anderen uit de Tesla-community. Uit Nederland (Kees en Peter) en België (Steven) zijn de “Self Driving Dutchmen” van de partij. Bezoekers kunnen genieten van een tuningzone met custom builds, testdrives, workshops, een afterparty en de unieke community-vibe.
Tesla Cybercab: De zuinigste BEV ooit
Tesla's Cybercab heeft een gecertificeerde efficiëntie van slechts 165 Wh/mi, omgerekend 103 Wh/km (oftewel circa 9,7 km/kWh). Volgens VP Vehicle Engineering Lars Moravy is dit de zuinigste productie-BEV ooit gebouwd. Dit is ongeveer 35-40% efficiënter dan de al zeer efficiënte Model 3 RWD (rond 240 Wh/mi of 149 Wh/km). Voor robotaxidiensten is een laag energieverbruik essentieel. Bij gemiddelde Amerikaanse elektriciteitsprijzen kost een ritje slechts zo’n 1,55 eurocent per kilometer. Dat maakt onbemande taxi’s extreem goedkoop en winstgevend, zeker bij hoge bezettingsgraden. De compacte tweezitter, lage luchtweerstand en geoptimaliseerde motoren zorgen voor dit record. En met zo’n efficiency hoeft de batterij natuurlijk ook niet echt groot te zijn. Het gaat om een 50 kWh-batterij.
Superchargerlocaties kiezen
Ieder kwartaal is er weer een kans om aan te geven op welke plaats volgens jou een Supercharger zou moeten komen. Tesla laat zijn community stemmen en gaat vervolgens proberen deze locaties ook (zo snel mogelijk) te realiseren. De lijst van afgelopen kwartaal staat hieronder. Het stemmen op de nominaties voor Q2 kan hier.
Lang wachten op FSD bij een nieuwe Tesla
Je moet nu circa 3 maanden wachten op een nieuw bestelde Tesla, afhankelijk van type en uitvoering. Als je de nieuwe auto geleverd krijgt, heb je niet per direct FSD Supervised tot je beschikking. De auto wordt geleverd met de fabrieksfirmware geïnstalleerd. Het duurt ongeveer 4-6 weken voordat je auto de eerste mainline firmware krijgt. Daarna is het wachten op de FSD-software-update. Ik kan je zeggen: dat wachten duurt lang. Ik lees op X dat ik zeker niet de enige ben! Ik heb de FSD-licentie in 2019 gekocht op mijn toenmalige Model 3. Eind maart heb ik mijn nieuwe Model Y in ontvangst genomen en de FSD-transfer werd direct uitgevoerd. Ik kan de FSD-functionaliteiten gebruiken zoals die voorheen ook beschikbaar waren. Pas twee weken geleden heeft de auto firmware 2026.8.6 ontvangen en moet ik nog steeds wachten op de FSD V14-software. Ik heb de ervaring van 3.000 km FSD Supervised in de VS en zelfs 2 robotaxi ritten met FSD Unsupervised in Austin als ervaring in mijn rugzak, maar ik zou toch echt graag FSD Supervised in mijn eigen omgeving en dagelijkse ritten willen ervaren. Ik begrijp enerzijds het proces van het opnemen van nieuwe auto’s in de batches van software-updates. Maar in het geval van FSD-software, als je een FSD-licentie hebt, is zo lang wachten op een nieuwe auto toch wel erg vreemd. Uiteraard contact gehad met Tesla hierover, maar je moet helaas gewoon wachten! Auto’s in de Tesla Stores hebben wél de FSD-software en niet meer de fabrieksfirmware. Nu FSD-licenties kopen niet meer mogelijk is, zal het ontvangen van de FSD-software na het afsluiten van een FSD-abonnement waarschijnlijk wel direct uitgevoerd worden.
Teslamagazine-lezers kunnen bij aanmelding de code “teslamagazine” gebruiken. Je betaalt dan 19% servicekosten in plaats van 20%, zolang je klant bent. Met je eigen referral kan je de servicekosten dan eventueel verder verlagen. Klik hier om naar de Joulo website te gaan.
|
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Mei 2026
Categorieën |






RSS-feed