Blik op de week – Nummer 22
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor de eerste FSD Unsupervised Tesla op Europese bodem, Austin is bijna klaar voor de robotaxi’s, het UNECE-proces versus de aanpak in de VS, nieuwe functionaliteiten door software-updates en nog veel meer…
FSD Unsupervised in Grünheide
Zoals al eerder bericht: ook in Giga Berlijn-Brandenburg rijden de Tesla’s nu autonoom van de band naar hun plekje om verder getransporteerd te worden. Op onderstaande beelden is te zien hoe dat werkt.
Fremont had een paar weken geleden de primeur, en inmiddels rijden de Cybertrucks en Model Y’s ook in Giga Texas zonder bestuurder rond. Elon liet op X weten dat ze later in het jaar ook het fabrieksterrein verlaten en met FSD Unsupervised actief zelfstandig hun weg vinden naar de nieuwe koper. Nu zal dit waarschijnlijk gaan over kopers in Austin en later ook in Fremont. Op termijn kan ik me voorstellen dat je ervoor kunt kiezen om de nieuwe aankoop zelf op te halen of te laten komen voorrijden. Dat voorrijden zal dan mogelijk niet vanaf de fabriek zijn, maar vanaf logistieke centra waar auto’s via het spoor, boot en/of vrachtauto naartoe gebracht worden.
Voor robotaxi’s zal het mogelijk anders gaan werken. Als Tesla in bijvoorbeeld Austin begint en daar 500 Cybercabs heeft rijden en ze willen uitbreiden naar bijvoorbeeld Dallas, dan rijden er voertuigen van Austin door naar Dallas en krijgt Austin weer nieuwe modellen vanuit de fabriek. Op termijn krijg je dan een netwerk van voertuigen dat constant kan doorschuiven en vraag en aanbod optimaliseert. Zowel voldoende voertuigen per stad als voertuigen op de juiste plaats in de stad waar de vraag verwacht wordt op enig moment op de dag.
Austin is er klaar voor
In Austin rijden inmiddels de eerste Model Y’s rond zonder een bestuurder achter het stuur. Tesla is volop aan het testen om in juni te beginnen met de robotaxi-diensten. Het gerucht gaat dat dit op 12 juni staat te gebeuren. Eind juni moet het netwerk dan breed beschikbaar zijn. Weliswaar met relatief weinig auto’s, maar dat kan (als alles naar verwachting verloopt) snel gaan opschalen. Ook in Californië zijn de eerste Tesla’s als robotaxi waargenomen. Ook nog in een testfase. Maar dit geeft natuurlijk wel aan dat Tesla voorzichtig zal beginnen, maar ook snel gaat opschalen als het allemaal voorspoedig verloopt.
En de UNECE vergadert maar
Terwijl in Amerika het FSD Unsupervised-tijdperk zich aan het ontvouwen is, zowel met robotaxi’s als voor particulier gebruik, blijft de UNECE maar vergaderen en discussiëren over definities. Afgelopen woensdag was er weer een meeting. En als je de ingebrachte stukken bekijkt, lijkt het erop dat ze er niet uit gaan komen. Het probleem is dat ze blijven hangen in het beschrijven van een level 2-systeem qua aansprakelijkheid en een level 4-systeem qua autonome functionaliteiten. Dat moet op een of andere manier in verbinding gebracht worden: hoe regel je het feit dat de bestuurder aansprakelijk is en de regie moet houden. Dus op allerlei manieren actief bij de les gehouden moet worden en in staat moet zijn om bepaalde manoeuvres niet te accorderen. Ze schetsen tijdslijnen voor zo’n DCAS-systeem die dan mogelijk beschikbaar komt als de echte level 4-systemen (ADS) ook qua regelgeving klaar zouden kunnen zijn. Het blijft (tenenkrommend) geduld hebben.
De VS gaat nu doorpakken
In de VS is een wetsvoorstel naar de Senaat gegaan dat de regelgeving moet moderniseren om de ontwikkeling en inzet van volledig autonome voertuigen (level 4 en 5) te versnellen, barrières weg te nemen en de VS te positioneren als leider in deze technologie, met een focus op veiligheid en innovatie. Het lijkt op de aanpak van de UNECE om ADS (in Tesla-termen FSD Unsupervised) mogelijk te maken. Alleen het besluitvormingsproces (lees: bureaucratie) duurt in UNECE-verband erg lang, door steeds zes maanden tussen ieder voorstel en de trage besluitvorming binnen de UNECE, en dan eventueel nog binnen iedere lidstaat. De Autonomous Vehicle Acceleration Act of 2025 (S. 1798), ingediend in de Amerikaanse Senaat op 15 mei 2025 door senator Lummis, beoogt de ontwikkeling, productie en commerciële inzet van volledig autonome voertuigen (level 4 en level 5 volgens SAE International Standard J3016) te versnellen. Het wetsvoorstel erkent dat autonome voertuigtechnologie aanzienlijke voordelen biedt, zoals verbeterde verkeersveiligheid, efficiëntere mobiliteit en toegankelijkheid, maar dat de huidige federale regelgeving, met name de Federal Motor Vehicle Safety Standards(FMVSS), gebaseerd is op traditionele voertuigen met menselijke bestuurders. Dit vormt een belemmering voor de certificering en introductie van autonome voertuigen.
Zembla
Op 1 juni zal Zembla (BNNVARA) een item uitzenden met een verhaal uit 2015 om vragen te stellen over Tesla’s veiligheid, transparantie en naleving van regelgeving. Precies op een moment dat Tesla een grote stap zet met FSD in de VS en mogelijk een rol van RDW om FSD Supervised in Europa als proef beschikbaar te stellen. Het kan in mijn optiek niet anders dan dat het iemands agenda is om juist nu de discussie over autonome voertuigen en Tesla’s rol daarin (negatief) aan te wakkeren, zowel bij het publiek als bij toezichthouders. Dat het weer een opruiend verhaal gaat zijn, blijkt uit dit persbericht van de RDW.
Petitie
Er is een petitie gestart door Europese Tesla-eigenaren die vraagt om een verbeterde Autopilot in Europa door gebruik te maken van Tesla's geavanceerde neurale netwerktechnologie. Het doel is om de huidige, verouderde Autopilot te upgraden naar een versie die beter aansluit bij Tesla's recente innovaties, zoals die in de VS al beschikbaar zijn (FSD), binnen de grenzen van de Europese regelgeving. Dit zou een stap zijn richting meer geavanceerde autonome rijfuncties op Europese wegen.
Het is denk ik goed dat we als Europese rijders ons laten horen. Dus vul vooral die petitie in. De reactie van Tesla zal zijn dat ze klaar zijn om FSD Supervised in Europa uit te rollen en dat ze wachten op goedkeuring. Ze gaan m.i. de software niet dusdanig aanpassen dat het past binnen onzinnige regelgeving. De politieke druk moet omhoog. Wat Tesla in mijn optiek wél moet doen, is FSD transfer in Europa permanent mogelijk maken totdat we hier ook echt gebruik kunnen maken van de FSD (Un)Supervised-functionaliteiten.
Mysterieuze Model Y
Op X gonst het van de geruchten over een compacte Model Y. Op de testtrack in Fremont is een witte Model Y gesignaleerd met een gecamoufleerde voor- en achterkant. Hij lijkt compacter te zijn. Ik denk dat het gezichtsbedrog is en dat het handelt om de Model Y Performance. Dat we niet meer ver weg zijn van nieuwe productonthullingen wordt wel duidelijk. Ook hier moeten we nog heel even geduld hebben.
Child left alone detection
In Europa, en specifiek op de refresh Model 3, begint Tesla aan de uitrol van hetgeen ze “Detectie achtergebleven kind” noemen. De 4D-cabineradar detecteert dat een baby alleen in de auto is achtergelaten. Het zal de climate control aanzetten, licht- en geluidsignalen afgeven en een pushbericht sturen naar de Tesla-app.
Nieuwe Tesla SuC met launch
Ga je van de zomer naar het zuiden van Frankrijk, dan kom je mogelijk tussen Avignon en Marseille (op de Route Nationale 7), om precies te zijn in Sénas, een nieuwe Superchargerlocatie tegen. Met 23 V4-laadzuilen, een overkapping met zonnepanelen en zo’n mooie Tesla-lounge van bkWorld. Uniek aan deze locatie is dat het de eerste is met een Robotic Store. Je bestelt snacks, drankjes of andere benodigdheden via een modern scherm en een robotarm bezorgt je bestelling razendsnel en efficiënt.
Supercharger Live Activity
In de laatste software-updates van zowel de auto als de app introduceert Tesla voor iPhone-bezitters en nieuwe functionaliteit: Supercharger Live Activity
Optimus naar Mars
Het is hier al eerder aan bod geweest dat Optimus een belangrijke rol gaat spelen in de plannen van SpaceX om Mars te koloniseren. Net als Megapack cruciaal is bij de energietransitie en in de AI-revolutie, is Optimus (en Tesla Solar) dat bij de Mars-avonturen. Elon presenteerde afgelopen week wat nodig is om Mars uiteindelijk onafhankelijk te maken van de Aarde. Het doel is om eind 2026 de eerste 3 tot 5 Starships met Optimus aan boord richting Mars te krijgen. Er moeten nogal wat nieuwe technologieën ontwikkeld en geïmplementeerd worden. Als eind 2026 niet lukt, dan schuift alles twee jaar vooruit, aangezien Mars maar eens in de 26 maanden te bereiken is.
Nieuwe Tesla Center
Tesla opend op 6 juni a.s. in Goes (Zeeland) een nieuw Tesla Center. Vanaf 16.00 uur bent u welkom op onze nieuwe locatie in Goes. Maak kennis met Cybertruck, Optimus en het lokale Tesla team en maak een testrit in Model S, Model 3, Model X of de nieuwe Model Y. Als u in het openingsweekend een bestelling plaatst ontvangt u een gratis Wall Connector. Vergeet ook niet een referral te gebruiken! Aanmelden voor deze opening kan hier.
0 Opmerkingen
In de nieuwe blik op de week aandacht voor de 5-star veiligheid van de Model 3, updates gespot op de Nürnburgring, beelden van de refresh van de Model S/X, een klussende Optimus en nog veel meer…
Tesla Model 3 de veiligste
Net als alle andere Tesla’s heeft ook de vernieuwde Model 3 de allerhoogste veiligheidsscore van Euro NCAP gekregen. Het testrapport is hier te vinden. Bijzondere erkenning is er voor de bescherming van voetgangers, fietsers en motorrijders. Voor het eerst bij Tesla in Europa is er nu een Active Hood: een motorkap die automatisch omhoogkomt bij een aanrijding om letsel te verminderen. Ook een verbeterd Automatic Emergency Braking-systeem met betere detectie van motorfietsen draagt hieraan bij.
Daarnaast introduceert Tesla functies zoals head-on collision avoidance, crossing traffic AEB en een Child Left Alone Detection-systeem. Dit systeem gebruikt in-cabin radar om kinderen te detecteren die alleen in de auto zijn achtergelaten, waarbij HVAC wordt ingeschakeld en verzorgers worden gewaarschuwd. Deze updates worden eerst via een over-the-air software-update uitgerold naar EU-eigenaren, met een wereldwijde release kort daarop. Uiteraard moet de benodigde hardware dan wel in de auto aanwezig zijn. De in-cabin radar zit standaard in de vernieuwde Model 3 (2024), uitgerold naar de Model Y (vanaf 2023), en naar nieuwere versies van de Model S/X (afhankelijk van regio en bouwjaar vanaf eind 2023). De vernieuwde Model Y (2025) heeft een 4D-radar. Als je wilt controleren of jouw Tesla over deze hardware beschikt, kun je de handleiding van jouw model raadplegen.
Model 3 met 0% rente
De Model 3 is niet alleen een zeer veilige auto, maar ook scherp geprijsd. Er is nog geen instapmodel beschikbaar, dus de goedkoopste Model 3 RWD is royaal uitgerust met veel comfort en luxe. Met toepassing van een referralkorting van € 500 staat hij voor € 39.490 voor je deur.
Tesla biedt momenteel 0% rente aan (ism derden). Met een aanbetaling van bijvoorbeeld € 14.000 en een restbedrag na 4 jaar van € 19.000 betaal je circa € 160 per maand. In die 4 jaar heb je volledige garantie (mits niet meer dan 160.000 km) en geen onderhoudskosten, buiten ruitenwissers en eventueel banden. Zie voor alle voorwaarden de Tesla-website.
Tesla is aanwezig op de Nürburgring
Ditmaal geen Franz Hermann op het beroemde Duitse circuit, maar wel een Tesla Model Y Performance en een Model S Plaid. De Model Y Performance wordt binnenkort verwacht onthuld te worden. Speculaties gaan over een aangepaste voor- en achterbumper, een nieuw spoilerontwerp en andere optische aanpassingen. Op de spyfoto’s van deze week lijkt het erop dat de bumpers toch niet zo ingrijpend gaan veranderen. Wel zijn er fraaie nieuwe 21 inch wielen te zien, geïnspireerd op die van de Model S Plaid.
Refresh Model S/X komt er aan
In de VS is de vernieuwde Model S/X nu ook zonder camouflage gesignaleerd. Licht gewijzigde bumpers en grille, een redesign van de diffuser voor de Plaid, een frontbumpercamera, nieuwe velgen en een nieuwe lichtstrip in het interieur. Tesla heeft opnieuw gekozen voor een refresh en niet voor een totaal nieuw ontwerp (bijv. zonder stuur). Wat er onderhuids aangepast is weten we nog niet.
Er is ook een nieuwe af-fabriek kleur gespot op een Model S/X (met fabriekskentekenplaten): een andere tint blauw dan zowel de huidige donkere kleur als Glacier Blue.
Wat kunnen we nog meer verwachten
We naderen de laatste maand van het eerste halfjaar. Natuurlijk verwachten we veel van de Semi, Cybercab, robotaxi-diensten en Optimus. Maar deze zien we voorlopig nog niet actief aan het werk in Europa. Met een beetje geluk later dit jaar misschien FSD Supervised, al is goedkeuring in Europa nog onzeker. Van volledig autonome robotaxi’s (FSD Unsupervised) is voorlopig nog geen sprake. We moeten het voorlopig doen met updates en upgrades van de bestaande modellen, en mogelijk een nieuw, kleiner model. Die goedkopere modellen zouden we grotendeels in juni moeten gaan zien. Het gaat dan om een Model 3 en een Model Y in een basistrim, waarmee enkele duizenden euro’s van de prijs kunnen worden afgehaald. En mogelijk later in het jaar een (beperkte) refresh van de Model S en X. Of zoals Lars Marovy eerder zei: “some love later this year”. Binnenkort ook de Model Y Performance, en als de geruchten kloppen zelfs een verlengde Model Y om zo een volwaardige 6- of 7-zits uitvoering te presenteren. Naast de maandelijkse software-updates met nieuwe functionaliteiten op bestaande hardware, zitten er ook hardware-updates in de pijplijn. Denk aan een 5G-modem, en mogelijk tegen het einde van het jaar de vijfde generatie van de FSD-hardware: AI5! Uiteraard voert Tesla ook tientallen andere kleinere (onzichtbare) wijzigingen door om de veiligheid en het comfort te verhogen, en/of de productiekosten te verlagen. Of we in juni een aankondiging krijgen van een kleiner model lijkt onwaarschijnlijk. Tussen aankondiging en levering lijkt weinig tijd te mogen zitten, anders kunnen de huidige Model 3 en Model Y instapversies onder druk komen te staan. Maar met Tesla weet je het nooit. We laten ons verrassen.
Energy strategie
Op deze plek hebben we al vaker besproken wat Tesla voor ogen heeft met haar energieproducten. Eén ding is duidelijk: de vraag naar energie gaat de komende jaren exploderen. Het hebben van voldoende en vooral goedkope energie gaat bepalen of je als land mee kunt in de transitie naar duurzame (autonome) mobiliteit én de verschuiving van menselijke arbeid naar arbeid door AI en robots. De tijdelijke opslag van energie en het opvangen van fluctuaties en pieken wordt essentieel. Megapacks en Powerwalls gaan daarin een sleutelrol spelen. Hieronder twee voorbeelden:
Megapacks voor AI-trainingsclusters
Met de explosieve groei van AI-datacenters staan Tesla’s Megapacks centraal in het oplossen van een cruciale uitdaging: het opvangen van enorme stroompieken. xAI’s Colossus 2, ’s werelds eerste gigawatt AI-trainingssupercluster, maakt gebruik van 168 Megapacks om de snelle schommelingen in energieverbruik van duizenden GPU’s te beheren. Deze batterijen reageren in fracties van een seconde, stabiliseren het net en besparen energie door inefficiënte workarounds te vermijden.
Een gigawatt AI-supercluster verbruikt continu ongeveer evenveel stroom als het piekverbruik van een grote stad als Amsterdam of Antwerpen – het gaat hier dus niet om een gewoon datacentrum, maar om een digitale metropool op zichzelf.
Op het terrein van Giga Texas zien we ook een groeiende voorraad transformatoren. Tesla anticipeert op bottlenecks en lost ze op voordat ze ontstaan. Eerder zagen we dat al bij de batterijproductie en de lithiumraffinaderij.
Powerwall voor de slimme consument
Voor consumenten geldt in wezen hetzelfde. De vraag naar energie stijgt – voor verwarming, koeling en mobiliteit. Bovendien vormen al die huishoudens gezamenlijk daarmee een soort decentraal netwerk dat qua functie lijkt op Megapacks. Lokaal opwekken met zonnepanelen, lokaal opslaan in Powerwalls en lokaal delen via systemen zoals Autobidder wordt cruciaal. Zo jammer dat Nederland met zijn kortetermijnbeleid consumenten ontmoedigt in het plaatsen van zonnepanelen, en dat wet- en regelgeving ervoor zorgt dat thuisbatterijen en het onderling energie-delen niet van de grond lijken te mogen komen. Dit is tegengesteld aan de richting die nodig is. Onderstaande post op X laat zien waar we wél naartoe moeten bewegen. Energiekosten zijn dan niet meer de kilowatturen, maar vooral de afschrijving van hardware (panelen, batterijen en infrastructuur) minus de inkomsten uit het delen.
Wakker worden
Als Tesla-enthousiasteling heb je waarschijnlijk al in de gaten dat AI en robotisering een enorme impact gaan hebben. Niet alleen op onze mobiliteit, maar op alles. Hier in Europa moeten we het nog vooral doen met beelden van toepassingen elders in de wereld – hoofdzakelijk in de VS en China. En natuurlijk is het zo dat veel van de functionaliteiten nog hun weg moeten vinden naar praktische toepassingen. Maar het is duidelijk: we komen steeds dichter bij het moment dat dit werkelijkheid wordt. Na de dansende Optimus-robot van vorige week liet Tesla deze week zien hoe ze Optimus trainen voor alledaagse toepassingen. Dus niet alleen meer taken in productieomgevingen, maar ook gewoon voor thuis en dagelijkse situaties.
Het gaat daarbij niet alleen om het uitvoeren van een specifieke taak, maar juist om hoe die taak wordt aangeleerd en daarna opgeschaald. We hebben in het verleden die haptische pakken al gezien: tijdens het "We, robot"-evenement vorig jaar werden de Optimus-robots hiermee grotendeels tele-operated. Nu worden de robots getraind met input vanuit videobeelden. Momenteel nog in first-person view, maar het zal niet lang meer duren voordat ook third-person view mogelijk is. Het trainingstempo versnelt nu Tesla de robots in een proefproductie heeft geplaatst.
Een ander voorbeeld is niet direct Tesla-gerelateerd, maar minstens zo indrukwekkend: Google presenteerde deze week VEO 3, een AI die in enkele minuten indrukwekkende video’s maakt op basis van alleen een tekstprompt. Alles wat je in de onderstaande video ziet is AI gegenereerd in enkele minuten. Wat is straks nog waar en wat niet? Ook daar zullen we AI voor nodig hebben.
|
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Juni 2025
Categorieën |