|
In deze nieuwe blik op de week aandacht voor weer een productie mijlpaal, is de nieuwe basis Cybertruck een voorbode voor een goedkope Model 3 en Y, Megapacks en AI, releasenotes Spring Update, Tesla's krijgen een nieuw zintuig en nog veel meer…. Autonoom de poort uit! Na Fremont rijden nu ook in Giga Texas de vers geproduceerde Model Y’s en Cybertrucks volledig autonoom van de band naar de transportlocatie. In het geval van Austin rijden ze zo’n 3,5 kilometer naar de locatie waar ze klaargemaakt worden voor transport. De Cybertrucks door de tunnel en de Model Y’s over de weg. Het is, in tegenstelling tot Fremont, een relatief eenvoudige route. Ik ben benieuwd of nu eerst Giga Shanghai of Giga Berlijn aan de beurt is? Ecologisch paradijs Bij de aankondiging van de bouw van Giga Texas heeft Elon aangegeven dat ze uiteindelijk het gigantische terrein zouden omtoveren tot een ecologisch paradijs waar je van de natuur kunt genieten, volledig passend bij de missie van Tesla. Tesla heeft nu de officiële ontwerpen en plannen vrijgegeven van wat zij een ‘ecologisch paradijs’ noemen bij Giga Texas, zoals blijkt uit een nieuwe aanvraag. Dit ambitieuze project ligt nabij de Colorado River, die door het gebied rond Austin, Texas stroomt en een centrale rol speelt in de plannen. Zo omvat het een uitgebreid netwerk van nieuwe paden: 40 kilometer aan wandelroutes en 29 kilometer aan fietspaden zullen worden aangelegd. Langs deze rivier komt een levendige waterkant met een promenade, visgebieden, een speeltuin en een boomgaard. Daarnaast krijgt het gebied een Tesla-expo en een sportcomplex met faciliteiten voor voetbal, honkbal, basketbal en tennis. BESS in aanbouw De tweede BESS (Battery Energy Storage System) is in aanbouw en moet helpen om Cortex, de supercomputer voor het FSD-rekenwerk in Giga Texas, nog verder uit te kunnen breiden met meer rekenkracht. Ook het gebouw waar Cortex 2 komt, is in aanbouw. Op het depot staan nog fors wat transformatoren. Ik verwacht dat ze op termijn nog meer batterijopslag nodig hebben om de energietoevoer te garanderen en te reguleren. Supercomputers hebben een zeer onregelmatige stroomvraag, afhankelijk van de taak die ze uitvoeren. Zoals Elon al vaker heeft aangegeven, gaat het niet alleen over schaarse Nvidia-chips, maar juist ook om transformatoren en voldoende toevoer van energie. Niet voor niets dook deze week het bericht op dat Drew Baglino, de voormalige VP Powertrain and Energy Engineering, betrokken is bij een nieuw bedrijf genaamd Heron Power. Deze startup richt zich op het produceren van next-generation transformatoren voor elektriciteitsnetten, specifiek solid-state elektrische transformatoren, die efficiënter zijn en traditionele componenten zoals koper en ijzer vervangen door halfgeleiders. Dit initiatief komt voort uit de groeiende vraag naar transformatoren door de energietransitie en de opkomst van energie-intensieve AI-datacenters. Hieronder een foto van de locatie waar X.ai’s supercomputer Colossus draait. Ook hier staan vele transformatoren, Megapacks en koelinstallaties. Goed luisteren Tesla maakt gestaag vooruitgang met het toevoegen van een tweede ‘zintuig’ aan Full Self-Driving (FSD): gehoor. Sinds eind 2024 verzamelt Tesla audio om FSD te helpen sirenes van hulpdiensten te herkennen en erop te reageren, zoals eerder bevestigd door Tesla’s VP van AI, Ashok Elluswamy. Nu lijkt Tesla ook een functie te introduceren die bestuurders waarschuwt wanneer een hulpdienstvoertuig wordt gedetecteerd. Deze ontdekking, gedaan door @greentheonly in update 2025.8, suggereert dat de functie binnenkort voor iedereen beschikbaar kan zijn. In een toekomstige update zal Tesla de bestuurders waarschuwen bij het detecteren van hulpdiensten, via sirenes of visueel, mits de interne microfoon gebruikt mag worden. Hoewel de nieuwe Model Y meerdere microfoons heeft, beschikt de meeste Tesla’s over één microfoon voor spraakcommando’s en Bluetooth-gesprekken. Omdat de auto 360 graden zicht heeft en altijd alert is, zal hij hulpdiensten waarschijnlijk sneller opmerken dan de bestuurder, wat deze functie nuttig maakt, ook buiten FSD om. Bij een sirene wordt het mediavolume verlaagd en verschijnt een melding op het scherm. Geluidsdata blijft in de auto, tenzij datadeling is ingeschakeld.” Met FSD helpt de microfoon de auto voorrang te geven aan hulpdiensten. Ook zonder FSD verlaagt het volume en verschijnt een melding, mogelijk vergelijkbaar met de huidige “Houd je ogen op de weg”-waarschuwing met een blauwe gloed. Hoewel de functie nog niet actief is, ligt hij klaar in update 2025.8 en kan hij spoedig worden geactiveerd, wellicht via een serverupdate of in de lente-update van 2025. Giga Berlijn bouwt verder Ook in Giga Berlijn zijn er volop bouwactiviteiten. Nog geen uitbreidingen van de productiecapaciteit, maar wel de infrastructurele voorbereidingen hierop. Men legt wegen en andere infrastructuur aan, maakt het terrein bouwrijp voor toekomstige plannen en bouwt aan een nieuw treinstation voor logistieke doeleinden. Dat Tesla in Berlijn ook de Tesla Semi en de Cybercab gaat bouwen, ligt voor de hand. Ik verwacht de start van de bouw van de fabriek voor de Semi in 2026 en een productiestart in 2027/2028. Voor de bouwstart van Cybercab en Optimus-robot moeten we misschien nog een jaar langer wachten. Tesla heeft de pijlen gericht op de lange termijn en blijft investeren in een ongekend hoog tempo. Met een logistieke keten waarbij 93% van de onderdelen uit Europa komt. 400K Model Y Vorige week het bericht dat Giga Berlijn zijn 500.000ste Model Y had gemaakt; deze week produceerde Giga Texas de 400.000ste. De productie op deze locatie begon bijna drie jaar geleden. De Model Y, de best verkochte auto wereldwijd, wordt ook in Fremont en Shanghai geproduceerd. Tesla Lanceert Officieel in Saudi-Arabië met Model 3 en Model Y Tesla heeft deze week zijn intrede gedaan in Saudi-Arabië met een groots evenement op Bujairi Terrace in Riyadh. De Amerikaanse autofabrikant introduceerde de Model 3 en Model Y, met varianten zoals de RWD, Long Range AWD en Performance, die nu te bestellen zijn. Later in het jaar wordt ook de verkoop van de Cybertruck daar verwacht. Die stond er natuurlijk ook te pronken, net als de Cybercab en een Gen2 Optimus. Hoewel de laadinfrastructuur in het land nog beperkt is, starten in juni de eerste leveringen. Tesla kondigde aan samen te werken met lokale partners om het Supercharger-netwerk snel uit te breiden, in lijn met Saudi-Arabië’s Vision 2030 voor een duurzame toekomst. Om de daad bij het woord te voegen werden ook drie SuC-locaties in gebruik genomen. Nieuwe Self Serve-locatie geopend Tesla heeft zijn zesde Self-Serve testritlocatie geopend, ditmaal in Friesland. Via de website boek je eenvoudig een proefrit en als je bij het Van der Valk hotel in Drachten bent, krijg je via de Tesla App toegang tot het voertuig en kun je een half uur proefrijden. Meer informatie is hier te vinden. Cybertruck LR RWD Nu de Launch-edities verkocht zijn en de Long Range AWD en Cyberbeast-versies niet meer zorgen voor massale verkoopaantallen, wordt het tijd voor de goedkopere versies. De eerste die zijn opwachting maakt is de Long Range RWD. Later volgt mogelijk nog een gewone RWD. De LR RWD is $10.000 goedkoper dan de LR AWD. Die prijsverlaging is niet alleen mogelijk doordat er een motor minder wordt gemonteerd. Om tot een scherpere prijs te komen heeft Tesla de luchtvering eruit gelaten, is de elektronische tonneaucover verdwenen, zijn de stoelen deels met stof bekleed, geen verwarming op de achterbank, een paar speakers minder, wordt het HEPA-filter niet meer gemonteerd en is het schermpje voor de achter passagiers verdwenen. Ook de ledstrip aan de achterzijde is verdwenen.
De LR RWD-uitvoering van de Cybertruck is steeds een zeer complete auto en voor veel mensen een ideaal compromis tussen veel laadruimte, utiliteit en comfort. Hij heeft, mede door het lagere gewicht, een EPA-range van 350 miles, accelereert in 6,2 seconden naar 60 mph en mag nog redelijk wat gewicht trekken. Aangepast trim een voorbode? Gaan we ergens de komende weken eenzelfde trim-aanpassing zien bij de Model Y en Model 3 om zo tot goedkopere uitvoeringen te komen? Een Model 3 voor € 34.990 en een Model Y voor € 39.990 zou misschien moeten kunnen door het achterwege laten van enkele opties. Ik denk dan aan de elektrisch bedienbare kofferbak, elektrisch neerklapbare achterbank, ledstrip achterlichten en de HEPA-filter specifiek voor de MY), verwarmde achterbank en stuur, tweede schermpje achter, stoffen stoelbekleding, stoelventilatie, ledstrip binnenzijde alleen wit, e.d. Misschien een iets kleinere batterij. Dan nog steeds alle comfort, veiligheid en efficiency en klaar voor het FSD tijdperk. Model Y RWD De goedkoopste uitvoering van de Model Y is nu de RWD. Voor € 45.990 mag hij mee in de kleur Pearl White Multi-Coat. Hij is al een tijdje te bestellen, maar de komende week beginnen ook de eerste uitleveringen. Als je nu bestelt, krijg je hem nog dit kwartaal. Net als de LR RWD mist de RWD ten opzichte van de AWD de motor voor, zes speakers en één subwoofer, en is er textiel verwerkt in de deuren in plaats van alcantara. Met een WLTP-rijbereik van 500 km past deze uitvoering bij veel mobiliteitsbehoeften. Model 3 beste BEV in ADAC-pechstatistiek Elektrische auto’s zijn milieuvriendelijk en betrouwbaar, met de Tesla Model 3 als koploper in de ADAC-pechstatistiek van 2025. De Tesla Model 3 heeft slechts 0,5 pannes per 1.000 voertuigen, tegen 9,4 voor verbrandingsmotoren en 3,8 voor BEV’s gemiddeld. De BEV-sector scoort overall goed. Minder bewegende onderdelen en slimme software bij Tesla verminderen bovendien slijtage en onderhoud. Opvallend in deze statistiek is dat juist Toyota met de C-HR het slechtst scoort. Ook de IONIQ 5 scoort niet al te best. Onderstaande afbeelding laat zien dat zelfs een Model 3 uit 2019 prima scoort, maar om boven aan de lijst te staan moet je bij recentere jaren zijn. Spring Update Tesla heeft de release-notes vrijgegeven van de Spring-update. Geen grote aanpassingen van de grafische interface of look-and-feel. En ook nog geen Grok. Maar wel nieuwe functionaliteiten, met name voor de recentere modellen. Zo worden de camera’s in de B-stijl toegevoegd aan Sentry en Dashcam. Dit vraagt wel om een HW4-auto en een Ryzen-chip. Auto’s met een elektrisch te openen kofferbak krijgen een instelling waarmee de kofferbak tot een bepaalde hoogte open kan op een specifiek ingestelde locatie. Eigenaren van een recente Model S/X krijgen beelden van de dode hoek nu in het scherm voor het stuur te zien. De tripplanner krijgt meer keuzemogelijkheden, zoals snelwegen vermijden, en op SuC-locaties wordt de informatie over restaurants op loopafstand anders weergegeven. Er komt ook een instelling om de USB-laders te kunnen blijven gebruiken als de auto geparkeerd staat.
0 Opmerkingen
In deze nieuwe blik op de week aandacht voor de kwartaalcijfers, een cool wandelende Optimus, nieuwe kleuren, de grootste SuC van Europa op de route naar de zon en nog veel meer. Kwartaalcijfers Tesla presenteerde haar Q1 2025 kwartaalcijfers. Tesla leverde net geen 337.000 voertuigen af. Ze produceerde er bijna 363.000. Lager dan verwacht, maar gelet op de omschakeling naar de vernieuwde Model Y niet slecht. Dat gaan ze in de komende kwartalen wel goedmaken, verwacht ik. Het gaat niet lang meer duren voordat we weten welk nieuw model en/of welke variant van bestaande modellen er nog gaan komen. Twee zaken vielen wel op. Nog geen 13.000 “overige modellen” verkocht, met 4.000 geproduceerde exemplaren die nog in transit zijn. Dat zijn de Model S, Model X en Cybertruck. Voor de Cybertruck is het wachten op een goedkopere versie en eventueel export buiten de VS. De Model S en Model X krijgen een refresh in de tweede helft van het jaar. Het meest verrassend was de verkoop van batterijopslag, bestaande uit de Powerwall en Megapack. Als je onderstaande grafiek bekijkt, zie je dat ze in Q1 dit jaar al bijna evenveel verkocht hebben als Q1 en Q2 gecombineerd in 2024. De Megafactory in de VS draait op volle toeren. De nieuwe Megafactory in Shanghai is ook begonnen met produceren. Vanaf Q2 gaan we die MW’s ook terugzien. In Texas wordt gebouwd aan de derde Megafactory. Tesla Energy zal zeker ook in financiële zin steeds belangrijker worden. Op 22 april a.s. volgen de financiële resultaten. Tesla zal dat moment ook aangrijpen om tijdens een live-event nog andere mededelingen te doen en vragen te beantwoorden. We zijn dan zes weken van juni verwijderd! Kleurenfestival De vernieuwde Model Y heeft in alle vier de fabrieken de launch-editie van zich afgeschud. In de VS alleen nog de AWD LR. De productie komt op stoom, zeker als daar ook de RWD beschikbaar komt. Tijd om nieuwe kleurvarianten te presenteren. Berlijn spuit weer Deep Blue Metallic voor €1.300 extra. In de VS is Diamond Black de vervanger van Solid Black. In China (nog) geen zwart, maar wel weer het Glacier Blue. De Model 3 uit China is wél in Solid Black te verkrijgen. Het nieuwe Diamond Black is een diep gitzwart met sprankelende nuances en een verfijnde metallic uitstraling. Nog niet bekend of Berlijn en Shanghai op termijn ook overstappen naar deze nieuwe variant. Grootste SuC van Europa De grootste SuC-locatie van Europa is geopend in Montélimar in Frankrijk langs de A7 tussen Valence en Avignon. Het gaat om 60 V4-laadzuilen!!! Deels voorzien van een overkapping met zonnepanelen en een Tesla Supercharger Cube lounge. Dit is een modern, stijlvol en modulair ontwerp, wat betekent dat de lounges gemakkelijk uitgebreid kunnen worden wanneer het aantal Superchargers groeit of de laadbezetting op het laadstation toeneemt. Ook kan de complete lounge, gemaakt door bk World, eenvoudig gedemonteerd worden, zodat deze elders geplaatst kan worden. In de lounge vind je onder andere automaten voor eten (zoals pizza en broodjes), drinkautomaten en uiteraard verse koffie. Ook zijn er plekken om je telefoon op te laden, plekken om te ontspannen en te gamen, toiletten en meer – allemaal op een bijzonder klein oppervlak. Het enige dat nodig is om de kubus te laten functioneren, is de toevoer en afvoer van water en stroom. Tesla heeft de cijfers voor het Supercharger-netwerk in het eerste kwartaal van 2025 bekendgemaakt. Ze blijven in een moordend tempo het aantal SuC-locaties uitbreiden. Heb ik een Tesla cabine-radar? Tesla heeft jarenlang stilletjes een cabine-radar ingebouwd in haar voertuigen, maar deze pas recent geactiveerd via software-update 2025.2. Inmiddels wordt deze radar gebruikt voor verschillende functies, en later dit jaar zullen daar nog meer functies aan worden toegevoegd die gebruikmaken van deze technologie. De 4D-radar is Tesla’s nieuwste variant, die nog geavanceerdere functies mogelijk maakt, zoals de detectie van aanwezigheid van kinderen en gezondheidsdetectie in kritieke noodsituaties. Hoewel veel van deze functies nog in ontwikkeling zijn, weten we al dat er meer uit de cabine-radar gehaald gaat worden. Voor nu is deze 4D-radar alleen beschikbaar in de Cybertruck en de vernieuwde Model Y, maar Tesla wil deze technologie op termijn breder inzetten zodra er meer onderdelen beschikbaar zijn. Oudere voertuigen bevatten een andere versie van de cabine-radar. Het is nog onduidelijk of al deze versies dezelfde functies zullen ondersteunen in de toekomst. Verschillende voertuigen hebben verschillende hardwareversies van de cabine-radar. Niet alle versies ondersteunen mogelijk alle toekomstige functies. Sommige oudere voertuigen krijgen bovendien een uitnodiging van Tesla om de radar alsnog te laten installeren, bijvoorbeeld naar aanleiding van de terugroepactie voor de zitplaatsensoren. De radar is aanwezig in de vernieuwde Model 3 (2024 en nieuwer), sommige Model Y’s vanaf 2022, alle vernieuwde Model Y’s, de Cybertruck en in sommige Model S en X vanaf 2021. Je kunt controleren of jouw Tesla een cabine-radar heeft via de Service Mode:
Onderwater gebeurt het! In deze woelige tijden aan de oppervlakte werkt Tesla onderwater aan het realiseren van hun missie. We zagen hiervoor al dat de vernieuwde Model Y, de bestverkochte auto wereldwijd, nu volop geproduceerd en afgeleverd wordt, de enorme groei van Tesla Energy en de opening van de grootste SuC-locatie in Europa. Maar de echte toekomst van Tesla ligt niet bij de huidige voertuigen, maar bij Robotaxi’s en de humanoïde robot Optimus. Van beide toekomstige producten waren er deze week weer interessante nieuwtjes. Robotaxi’s komen eraan Verleden week al het bericht dat Tesla de toestemming binnen heeft om in juni in Austin te beginnen met hun robotaxi-diensten. Dat gaan ze in eerste instantie doen met hun eigen voertuigen, maar daarna uiteraard ook met Tesla’s van consumenten. Die eigen voertuigen kunnen de huidige modellen zijn, maar uiteraard ook de dedicated robotaxi, Cybercab. Dat het niet bij Austin blijft is ook duidelijk. Er zijn Model 3’s gesignaleerd in Boston en Californië, allemaal met de camera’s op de positie waar de Cybercab deze heeft zitten! Early Acces program is terug Bij eerdere FSD-ontwikkelingen in de VS zagen we al dat Tesla op zoek was naar specifieke kenmerken bij gebruikers om nieuwe functies te testen. Dat programma is nu wederom actief. Ze vragen Tesla-eigenaren om zich te melden en toegang te geven tot specifieke GPS- en voertuigdata. Een manier voor Tesla om de laatste stap van FSD Supervised naar FSD Unsupervised te maken. Deelnemers aan het programma krijgen de nieuwste FSD-software en kunnen Tesla voorzien van specifieke feedback. Optimus loopt cool Zoals verleden week al bericht houdt Tesla de kaarten voor wat betreft Optimus tegen de borst. Andere robotbouwers laten meer gedetailleerde beelden en toepassingen zien. Misschien wel met dezelfde reden als Tesla dat eerder deed: funding ophalen en de innovatie aanwakkeren. Toch kregen we deze week onderstaande korte video gepresenteerd. Optimus loopt nu wel heel cool! Het is overigens nog steeds de versie zonder de upgrade van de handen. Ik zet mijn kaarten op een onthulling van de laatste generatie van Optimus aan het werk in het productieproces van de Cybercab, later in het jaar. “The machine that’s building the machine” in optima forma! Giga Berlijn viert feest In Giga Berlijn ging de vlag uit. Ze hebben de 500.000ste Model Y geproduceerd. Deze mijlpaal is bereikt in 1.105 dagen, nadat de eerste Model Y van de band rolde (22 maart 2022). In maart 2023 behaalde Tesla daar een productiemijlpaal van 5.000 Model Y’s per week, wat toen neerkwam op een jaarlijkse productiecapaciteit van ongeveer 250.000 voertuigen. Begin 2024 werd gerapporteerd dat het productietempo was gestegen naar 6.000 Model Y’s per week, wat zou neerkomen op meer dan 300.000 voertuigen per jaar. Volgens het meest recente rapport schat Tesla de productiecapaciteit van Giga Berlijn inmiddels in op meer dan 375.000 voertuigen per jaar. Op langere termijn wil Tesla de capaciteit van de fabriek verdubbelen naar circa 1 miljoen voertuigen per jaar, al wordt verwacht dat het modellenaanbod eerst zal worden uitgebreid voordat dit doel wordt bereikt. Om al die voertuigen te produceren zijn en blijven gekwalificeerde medewerkers nodig. Om ook in de toekomst voldoende jong talent te hebben, opende Tesla voor 130 studenten de poorten. Ze bieden veel duale en andere stageplaatsen. In een kwakkelende Duitse industrie zeer welkom voor de jeugd! Crash gegevens opvragen
Wist je dat je bij Tesla een uitvoerig rapport kunt opvragen over je auto als deze bij een ongeluk betrokken is? Zeker wanneer het beschikken over extra data en videobeelden van het ongeluk het verschil kan maken bij het oplossen van de schuldvraag. Je vindt de knop “Gegevens opvragen” onder het menu Beveiliging & Privacy in je profiel. Hieronder een screenshot van zo’n rapport dat dan opgeleverd wordt. In deze post op X is er meer informatie over te vinden. Het kan wel tot 30 dagen duren voordat je het ontvangt! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Mei 2026
Categorieën |
RSS-feed