|
In deze nieuwe blik op de week aandacht voor de Q1 2025 Earningscall, veel FSD ontwikkelingen, een mini megapack, product demo's en video's, BEV verkopen in de lift en nog veel meer op deze Koningsdag 2025.
Earningscall
Het werd niet de earnings call met een company update waar velen op gehoopt hadden. Feitelijk geen nieuwe dingen en al helemaal geen productonthullingen. Maar wel nog steeds volledig op koers met de al eerder aangekondigde nieuwe producten en diensten. Dat was voor het aandeel TSLA genoeg om de weg weer naar boven te vinden. De financiële resultaten waren zoals verwacht en helemaal passend bij de lagere productie in Q1. Tesla blijft financieel robuust en kon weer geld toevoegen aan zijn nu al zeer sterke financiële reserves. Focus op lage kosten en lokale productie met lokale logistieke ketens betaalt zich steeds meer uit.
Elon gaf nog eens aan waarom hij met DOGE politiek actief is en verwacht dat hij vanaf de komende maand minder dagen hieraan kwijt is, omdat de basis nu ingericht is. Hij blijft nog wel verbonden aan DOGE om er zeker van te zijn dat de doelen ook gerealiseerd worden.
De producten en diensten waaraan ze werken, gaan volgens Elon ervoor zorgen dat Tesla voor 2030 het waardevolste bedrijf ooit wordt. Mits ze natuurlijk alle randvoorwaarden die nodig zijn om het robotaxi-netwerk wereldwijd uitgerold te krijgen, ook strak uitgevoerd krijgen. Dus blijven bouwen aan de AI-infrastructuur, zo laag mogelijke kosten per kilometer realiseren en een veiligheid en comfort die de menselijke capaciteiten ver overtreffen. Hetzelfde geldt voor hun humanoïde robot Optimus. Ook tegen zo laag mogelijke kosten een zo groot mogelijk inzetbaarheidsgebied dat gelijk of verder gaat dan menselijke capaciteiten. Beide producten en diensten liggen op koers!
Me, Robot
Achter de schermen werkt Tesla in een moordend tempo aan Optimus, de humanoïde robot. In het shareholder-deck van de earnings call zat onderstaande foto. Hierop is te zien hoe de productielijn van Optimus er nu uitziet. We zien de derde generatie, met de nieuwe onderarm. Ook de schouders zijn anders en de borst is smaller. Tesla werkt met deze proefproductie toe naar het produceren van 5.000 tot 10.000 bots. Deze zijn niet alleen nodig om de hardware verder te verfijnen, maar juist ook voor het trainen van de AI. In 2026 zal de eerste officiële productielijn operationeel moeten zijn en dan ook de eerste generatie Optimus in massa gaan produceren.
Product-line up
De focus lijkt te blijven liggen op de Model 3 en Model Y. Ergens in de komende 8 weken krijgen we goedkopere versies gepresenteerd die ondanks mindere luxe wel nog steeds begeerlijk zijn, maar nu wel voor meer mensen in financiële zin toegankelijk. Ik verwacht zo’n € 5.000 goedkoper dan de huidige RWD-versies. Of er nu wel of geen compacte Tesla komt of dat ze altijd gedoeld hebben op de Cybercab als de $25.000-auto blijft nog in het ongewisse. We moeten geduld hebben en vertrouwen in de perspectieven welke geschetst worden. De toekomst is autonome voertuigen (AV) en robotaxi diensten en daar zet Tesla vol op in!
Nieuwe productvideo Model 3
Tesla bracht deze week een nieuwe productvideo uit van de Model 3. In sommige markten, zoals de VS, is de Model 3 zeer aantrekkelijk geprijsd een wordt een nul procent rente aangeboden. Ook de FSD transfer is daar weer terug.
BEV in de lift in Europa In tegenstelling tot de nieuwskoppen in sommige kranten en websites gaan de BEV’s in Europa juist vooruit. Het blijven natuurlijk altijd maar snedes uit een taart, maar het marktaandeel van BEV in Q1 van 2025 is hoger dan dat van Q1 van 2024. Ook Tesla doet het in absolute aantallen in Q1 zeer goed. Kijk je naar de percentages, dan zorgt de omschakeling naar de nieuwe Model Y voor een daling ten opzichte van andere perioden.
Q2 moet laten zien dat dit inderdaad een dip was door deze omschakeling. Volkswagen laat een grote groei zien. Ook dit is enigszins vertekenend, aangezien zij massaal auto’s bij importeurs en dealers op kenteken zetten aan het begin van het jaar (kentekenjaar 2026). Tesla heeft deze buffers niet.
In de VS gaan de remmen los
De Trump-regering gaat met een ondernemersvriendelijke aanpak en een missie om Amerika leider te maken in technologie voor autonome voertuigen (AV) inzetten op minder regels en meer innovatie. De Amerikaanse minister van Transport, Sean Duffy, kondigde deze week een nieuw kader voor autonome voertuigen aan. Dit Automated Vehicle Framework, onderdeel van de innovatieagenda van het ministerie, wil regelgeving moderniseren en de inzet van zelfrijdende auto’s versnellen. Het programma breidt vrijstellingen uit naar in de VS geproduceerde autonome voertuigen, om innovatie te stimuleren en de concurrentie met China aan te gaan, met focus op veiligheid en technologische vooruitgang.
Amerikaans gemaakte AV’s vrijstellingen krijgen van traditionele veiligheidsnormen. Bedrijven als Tesla en Waymo kunnen nu sneller hun autonoom rijdende voertuigen op de weg brengen, zonder de last van regels die specifiek gelden voor mensgestuurde auto’s. Dit maakt de weg vrij voor robotaxi’s en later ook autonome vrachtwagens.
Ook de verplichte ongevalsrapportage gaat op de schop. De regering vindt deze regels te zwaar en wil ze versoepelen, tot frustratie van critici die pleiten voor transparantie. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan één federale regelgeving, om de chaos van 25 verschillende staatswetten te vervangen. Dit moet het leven van AV-bedrijven makkelijker maken en Amerika concurrerend houden tegenover China’s snelle opmars in AV-technologie.
Demo FSD-rit
Tesla is volop aan het testen met FSD Unsupervised in Austin en de San Francisco Bay Area. In onderstaande video laten ze zien hoe zo’n onbemand ritje er uit gaat zien. Er zit nu nog (verplicht) een Tesla medewerker achter het stuur voor noodsituaties. Dat is in juni, als de service in Austin live gaat, niet meer nodig.
Elon gaf in de Earningscall dat voor het einde van het jaar in sommige plaatsen de nieuw aangekochte Tesla zelf zijn weg vindt naar de consument. Ook zal volgens hem eind van het jaar FSD Unsupervised op privé voertuigen mogelijk zijn, zowel in het robotaxi-netwerk als daarbuiten.
Kleine megapack voor op de camping, bijvoorbeeld
Klein, maar met een indrukwekkende energieopslagcapaciteit. De draagbare Megapack-oplader in de schaal 1:40 is een miniatuurreplica van Tesla’s Megapack-batterijen. Hiermee beschikt u overal waar u bent over een betrouwbare energievoorraad. Geen installatie van de installatie of toestemming van een nutsbedrijf vereist voor gebruik. De prijs is € 120 en de megapack heeft de volgende kenmerken:
Europa komt ook in beweging
De afgelopen weken al meerdere berichten dat met name in Nederland en Noorwegen gezocht wordt naar mogelijkheden om niet te hoeven wachten op de UNECE. @KRoelandschap plaatste op X onderstaand bericht dat Tesla in Noorwegen een vrijstelling van twee jaar heeft gekregen om FSD (Supervised) te testen op openbare wegen.
Dit maakt praktijktesten mogelijk met FSD V13 in EU-goedgekeurde voertuigen. Een voorwaarde is dat het alleen met door Tesla opgeleide bestuurders mag.
De vraag is natuurlijk wat hieronder verstaan wordt. Ik hoop dat ze hiermee bedoelen dat Tesla FSD-gebruikers vooraf moet screenen en opleiden. Dat hebben ze in de VS gedaan door de Safety Score in te voeren, waarbij je moest laten zien dat je de auto op een manier bedient en gebruikt die indicatief is voor veilig FSD-gebruik. Pas daarna kreeg je toegang tot de FSD-beta software. Maar waarschijnlijk bedoelen ze dat alleen Tesla-personeel nu openbaar mag testen. Het verschil met andere testvoertuigen die we al eerder hebben gezien door heel Europa is dat Tesla met deze stap het tragere UNECE-regelgevingsproces omzeilt. Omdat ze nu real-world veiligheidsdata kan verzamelen onder toezicht van de overheid, wat mogelijk de bredere uitrol van FSD in Europa versnelt via vrijstellingen onder Artikel 39.
We moeten de platformeconomie niet missen!
Je voelt het aan alles: de autonome voertuigen-revolutie (AV) staat op het punt te beginnen. In de VS rijden in sommige steden nu al robotaxi’s rond van Waymo. En met de aanstaande (en daarna zeer snel schaalbare) uitrol van Tesla’s FSD Unsupervised in Austin en later in het jaar ook in andere steden, gaat Tesla qua AV-hardware en AV-software deze nieuwe markt grotendeels domineren. Want de oplossing van Tesla functioneert niet alleen in steden, maar ook tussen de steden, klein en groot. En zelfs over de landsgrenzen. Dus overal! Op deze autonome voertuigen gaat een nieuwe platformeconomie ontstaan, met bijvoorbeeld e-commerce tijdens de rit, reclame, mobiele werkplekken, slimme logistiek en talloze diensten en producten die we nu nog niet kunnen voorspellen. Net zoals de app-economie na de komst van de smartphone. Die vergelijking gaat verder dan een metafoor: wereldwijd is de app-economie inmiddels groter geworden dan de verkoop van smartphones zelf. De hardware en de taxi-rit zelf zijn de basis, maar de echte waarde zit in de nieuwe diensten en producten die daarop gaan draaien. Precies deze nieuwe economie dreigt Europa ook te missen rond autonome voertuigen: dus niet alleen de productie en exploitatie van het voertuig, maar vooral die nieuwe economische dynamiek die daaromheen ontstaat.
Europa heeft geen eigen FSD-technologie en zal die ook de komende jaren niet ontwikkelen. Geen enkel Europees autobedrijf staat op het punt om met een qua prijs per kilometer concurrerend zelfrijdend voertuig, met of zonder Tesla-software in licentie, op schaal de markt te betreden en robotaxidiensten te gaan exploiteren. Als Europa dan ook nog de AV-uitrol vertraagt (zie het UNECE-proces), dan dreigt Europa niet alleen haar auto-industrie te gaan verliezen, maar ook de nieuwe platformeconomie rond autonome voertuigen volledig mis te lopen. Vooral Amerikaanse en Chinese bedrijven kunnen immers nu al beginnen met het uitdenken en implementeren van nieuwe diensten en producten op de autonoom rijdende Tesla’s. Als we over 2 à 3 jaar in Europa zo ver zijn, is de taart al grotendeels verdeeld.
Elke vertraging die we nu nog moeten incasseren, vergroot de achterstand die straks niet meer is in te halen. China heeft dit al lang begrepen: het laat Tesla’s FSD toe, maar verplicht Tesla wel om de FSD-data lokaal op te slaan en verwerkt zo strategische informatie binnen eigen grenzen. Daardoor ontstaat daar wél een eigen ecosysteem en een lokale nieuwe platformeconomie. Europa kan niet wachten op Chinese technologie als alternatief voor de Amerikaanse technologie, gezien de nog grotere geopolitieke risico’s en afhankelijkheden die dat met zich meebrengt. En in alle scenario’s: de VS gaat nu snel FSD toestaan en hiermee dus ook die nieuwe economie laten ontstaan. Wat Europa van China kan leren, is het beschermen van datasoevereiniteit: rij- en sensordata lokaal verwerken, met gecontroleerde toegang voor Europese bedrijven. In plaats van zich te blijven afzetten tegen de Amerikaanse politiek, moet Europa erkennen dat samenwerking en snelle toelating van FSD-technologie cruciaal zijn. Alleen door nú ruimte te geven aan grootschalige AV-testen (incl. FSD unsupervised) en toegang tot data en platforms voor Europese bedrijven te waarborgen, kan Europa een eigen rol spelen in deze nieuwe economie. De race is begonnen. De vraag is niet of we meedoen, maar of we straks überhaupt nog kúnnen meedoen.
1 Opmerking
In deze nieuwe blik op de week aandacht voor de toekomst van FSD, Q1 SUC-locatie keuzes, nieuwe Diner bijna klaar, Tesla in India, de aanstaande Earnings Call en nog veel meer...
Baby-vet verwijdert
Tesla’s onderstaande humoristische reactie op een vergelijking tussen de oude en de nieuwe Model Y grijpt terug de beschrijving van hoofdontwerper Franz von Holzhausen over de Model 3-update in 2024, waarin hij sprak over het verwijderen van "bolle wangen" voor een verfijnde look, een ontwerpfilosofie die nu ook op de Model Y is toegepast.
SUC naar keuze
Het eerste kwartaal is alweer voorbij en Tesla maakte dus weer bekend welke vijf locaties de meeste stemmen gekregen hebben om een Supercharger locatie te realiseren. De volgende locaties voor Europa zijn gekozen: - Bari, Italy - Bournemouth, UK - Hradec Králové, Czech Republic - Wroclaw, Poland - Vilnius, Lithuania Uiteraard kan er in het nieuwe kwartaal weer gestemd worden op nieuwe locaties.
Hollywood Diner & Drive-In
Aan de Santa Monica Boulevard in Los Angeles staat de Tesla Hollywood Diner and Drive-In, een project dat een oude Shakey’s Pizza vervangt door een opvallende combinatie van jaren 50-nostalgie en moderne technologie. Deze diner brengt Elon Musks visie uit 2018 tot leven: een Supercharger-station dat veel meer is dan een oplaadpunt. Het concept is geïnspireerd door de Googie-architectuur, een futuristische stijl uit de jaren 50 met vloeiende vormen, neonlichten en een knipoog naar de Amerikaanse autocultuur. Musk omschreef het als een mix van Grease en The Jetsons. Het resultaat is een strak, tweelaags gebouw met een metalen afwerking, een dakterras voor buiten dineren en twee grote filmschermen voor een drive-in-ervaring.
De diner biedt 30 laadzuilen, een 24-uurs restaurant en een sfeer die nostalgie nieuw leven inblaast. Bezoekers kunnen hun auto opladen terwijl ze genieten van een maaltijd en een film – een concept dat Tesla mogelijk verder wil uitrollen. Bijna jammer dat een gemiddelde laadsessie maar 22 minuten duurt!
Tesla in India
Tesla lijkt zich nadrukkelijk op te maken voor toetreding tot de Indiase markt. Deze week werden daar gecamoufleerde Model Y’s op de weg gespot. Eerder verschenen vacatures op Tesla’s carrièrepagina, waaronder een storemanager voor Mumbai. Maar opvallender nog zijn de signalen van deze week dat Tesla in India personeel werft voor batterijproductie – een duidelijke indicatie dat het bedrijf niet alleen mikt op verkoop, maar op een geïntegreerde aanwezigheid in het land. Alles wijst erop dat Tesla zich in een gevorderde voorbereidingsfase bevindt.
Toch blijft er één groot obstakel: importheffingen. Elon Musk heeft zich meermaals uitgesproken voor verlaging van die tarieven, onder de voorwaarde dat Tesla lokaal mag produceren. De gesprekken tussen India en de Verenigde Staten over een bilaterale handelsdeal zouden hier een doorbraak kunnen betekenen.
India kijkt nadrukkelijk naar het zogeheten "China-effect". Toen Tesla in 2019 in Shanghai een eigen Gigafactory mocht bouwen – zonder joint venture, een unicum op dat moment – leidde dat tot een enorme versnelling in de Chinese EV-markt. Lokale spelers als BYD, NIO en XPeng voelden zich uitgedaagd en reageerden met innovaties in batterijtechnologie, productiekwaliteit en software. Binnen enkele jaren groeide China uit tot de grootste EV-markt ter wereld, met sterke lokale merken die ook internationaal concurreren.
De hoop is dat Tesla in India voor een soortgelijk effect kan zorgen. Binnenlandse producenten zoals Tata Motors en Mahindra ontwikkelen al hun eigen EV-platformen, maar Tesla’s komst zou de lat hoger leggen. Concurrentiedruk kan zorgen voor versnelde innovatie, verbeterde infrastructuur en snellere adoptie van elektrische mobiliteit. India is een markt met enorme potentie, en Tesla’s recente activiteiten suggereren dat het bedrijf zich serieus op deze markt voorbereidt. Als de politieke en economische voorwaarden de juiste kant op bewegen, zou India zomaar de volgende grote groeimotor voor Tesla kunnen worden – en tegelijk een springplank naar innovatie in de hele regio.
Tesla en Elon warmen de boel op
Dat we vanaf de zomer voor het eerst FSD Unsupervised gaan zien in de VS, wordt steeds duidelijker. Niet alleen met de eerste robotaxi’s in Austin en autonoom rijdende auto’s die de productieband verlaten, maar ook doordat, volgens Elon, nog voor het einde van het jaar de eerste Tesla zichzelf bij de klant zal afleveren. Dat zou wat zijn, als deze tijdlijn gehaald wordt. De komende week publiceert Tesla de financiële resultaten over Q1 van 2025. Voor Tesla-investeerders is er ook de gebruikelijke Q&A met het Tesla-management. Via “Say” kunnen particuliere investeerders hun vragen inbrengen. Als extra is er dit keer ook een bedrijfspresentatie.
Tesla en Elon blijven ondertussen posten over een toekomst met Optimus, DOJO, AI en FSD! De negatieveling zegt dat dit bedoeld is om de aandacht af te leiden van tegenvallende financiële resultaten en de donkere toekomst van Tesla’s automotive-tak. De positieveling ziet het juist als een markeringspunt van een nieuwe toekomst voor Tesla, met AI, robots (Optimus en Cybercab) en energieproducten. Hoe dan ook: er is altijd reuring in de tent!
Interessante kijk op FSD
Phil Beisel (@pbeisel) een voormalig Rivian-manager en Apple-ingenieur, biedt met zijn serie artikelen een diepgaande blik op Tesla's Full Self-Driving (FSD) technologie. In zijn posts en gerelateerde artikelen op X,, onderzoekt hij de evolutie van FSD naar versie 14, die in juni 2025 wordt gelanceerd met een Robotaxi-proef in Austin, Texas. Hij was deze week te gast in de Tesla to Mars-podcast.
Aan de hand van onderstaande top 5 een samenvatting:
Softwaregestuurde voertuigen Phil Bisel, met ervaring bij Apple en Rivian, benadrukte de complexiteit van het bouwen van softwaregestuurde elektrische voertuigen (EV's). In tegenstelling tot traditionele autofabrikanten, die langzaam elektronica toevoegden via CAN-architecturen, herdefiniëren bedrijven zoals Tesla en Rivian voertuigen als "computers op wielen" met moderne gigabit Ethernet-backbones en geavanceerde ECUs. Traditionele fabrikanten hebben moeite om deze snelheid bij te houden, vergelijkbaar met de overgang van klaptelefoons naar iPhones. FSD is Vision-gestuurde AI Tesla’s Full Self-Driving (FSD) systeem vertrouwt op een vision-gestuurde, end-to-end AI-aanpak, waarbij de 300.000 regels C++-code van pre-versie 12 systemen zijn vervangen. Deze verschuiving vervangt algoritmische planning door AI getraind op menselijke rijgegevens, wat zorgt voor soepeler, veiliger en menselijker rijgedrag. Bisel benadrukte dat deze aanpak waarschijnlijk de enige schaalbare manier is om autonomie te bereiken, mede dankzij Tesla’s enorme dataverzameling. Dataselectie als Tesla’s geheime wapen Tesla’s vermogen om hoogwaardige rijgegevens te selecteren (het "Goudlokje-principe") is cruciaal voor het succes van FSD. Uit miljoenen kilometers aan rijgegevens kiest Tesla de beste 1% van scenario’s om zijn neurale netwerken te trainen, zodat het systeem de beste menselijke chauffeurs nabootst. Deze datacuratie, gecombineerd met Tesla’s enorme vloot en cloudinfrastructuur, creëert een groeiend voordeel ten opzichte van concurrenten. Robotaxi en netwerkintelligentie De aankomende Cybercab en robotaxi-netwerk willen transport transformeren naar een dienst, waardoor voertuigbezit afneemt. Bisel voorspelt een toekomst waarin onderling verbonden voertuigen real-time data delen, wat dynamische geo-fencing en veiligere, efficiëntere ritten mogelijk maakt. Bijvoorbeeld, een robotaxi kan overvolle of onveilige gebieden vermijden op basis van data van andere voertuigen, en fungeert als een collectief sensornetwerk voor steden. Convergentie van FSD en Optimus door Rekenkracht FSD is nu een probleem dat afhankelijk is van rekenkracht, waarbij versie 14 (mogelijk 3-5x groter dan de 1,5 miljard parameters van versie 13) onbemande autonomie nadert. Bisel ziet Tesla’s AI-team vergelijkbare principes toepassen op Optimus, met behulp van reinforcement learning voor complexe bewegingsoutputs (bijv. handen met 22 vrijheidsgraden). Beide systemen profiteren van Tesla’s gedeelde AI-expertise en enorme rekeninfrastructuur, zoals het Cortex datacenter, wat leidt tot convergentie naar autonome oplossingen.
4680 batterijcelprogramma
Deze week was Bonnie Ekston, Senior Director van Tesla’s 4680 batterijcelprogramma in Monroe Live Podcast. Hoe Tesla de toekomst van hun batterij technologie ziet en ze zelf de innovatie in handen nemen hebben ze duidelijk gemaakt tijdens Battery Day, alweer 4 jaar geleden. In de onderstaande podcast veel informatie over hoe Tesla's 4680-avontuur.
De 4680, een cilindrische batterij van 46 mm bij 80 mm, is vanaf nul ontworpen om Tesla’s voertuigen efficiënter en betaalbaarder te maken. Nu in zijn tweede generatie, markeert het een sprong voorwaarts in kracht en productie. Het productieproces maakt gebruik van een milieuvriendelijk droog elektrodeproces, waarbij poeders zonder oplosmiddelen worden gecoat op folie, gesneden, opgerold tot een “jelly roll” en in een stalen behuizing geplaatst.
Tesla’s innovaties omvatten het droge proces, dat alle Cybertruck-batterijen aandrijft, en een tabloos ontwerp dat weerstand verlaagt door gevouwen folie als contactpunten. Aangepaste elektrolytformules optimaliseren prestaties, terwijl verticale integratie, zoals het zelf maken van behuizingen, kosten en kwaliteit beheerst. Ondanks de noodzaak van extreme precisie en het pionierswerk zonder bestaande oplossingen, heeft Tesla sinds april 2024 de opbrengsten, doorvoer en kwaliteit aanzienlijk verbeterd, waardoor de fabriek onherkenbaar is vergeleken met een jaar geleden. Milieuvriendelijkheid staat centraal: het droge proces en recycling van scrapmateriaal minimaliseren afval, terwijl de fabriek is ontworpen voor laag energieverbruik. Tesla kijkt ook naar end-of-life batterijrecycling om toekomstige behoeften aan te pakken. Voor de toekomst onderzoekt Tesla nieuwe formaten en verbeteringen in bereik, snelladen en veiligheid, met de batterij-industrie nog in haar kinderschoenen. Tesla’s verticale integratie geeft een voorsprong door optimalisatie van cel tot voertuig, zoals bij de Cybercab, die met een kleiner dan 50 kWh-pakket bijna 450 kilometer rijbereik haalt dankzij voertuigefficiëntie. In plaats van te concurreren met externe leveranciers, richt Tesla zich op het perfectioneren van batterijen voor eigen gebruik. Deze focus, gecombineerd met een cultuur van hoge doelen en teamwork, maakt de 4680 een hoeksteen van Tesla’s missie om elektrisch rijden te revolutioneren. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2025
Categorieën |













RSS Feed