In deze nieuwe blik op de week aandacht voor de toekomst van FSD, Q1 SUC-locatie keuzes, nieuwe Diner bijna klaar, Tesla in India, de aanstaande Earnings Call en nog veel meer...
Baby-vet verwijdert
Tesla’s onderstaande humoristische reactie op een vergelijking tussen de oude en de nieuwe Model Y grijpt terug de beschrijving van hoofdontwerper Franz von Holzhausen over de Model 3-update in 2024, waarin hij sprak over het verwijderen van "bolle wangen" voor een verfijnde look, een ontwerpfilosofie die nu ook op de Model Y is toegepast.
SUC naar keuze
Het eerste kwartaal is alweer voorbij en Tesla maakte dus weer bekend welke vijf locaties de meeste stemmen gekregen hebben om een Supercharger locatie te realiseren. De volgende locaties voor Europa zijn gekozen: - Bari, Italy - Bournemouth, UK - Hradec Králové, Czech Republic - Wroclaw, Poland - Vilnius, Lithuania Uiteraard kan er in het nieuwe kwartaal weer gestemd worden op nieuwe locaties.
Hollywood Diner & Drive-In
Aan de Santa Monica Boulevard in Los Angeles staat de Tesla Hollywood Diner and Drive-In, een project dat een oude Shakey’s Pizza vervangt door een opvallende combinatie van jaren 50-nostalgie en moderne technologie. Deze diner brengt Elon Musks visie uit 2018 tot leven: een Supercharger-station dat veel meer is dan een oplaadpunt. Het concept is geïnspireerd door de Googie-architectuur, een futuristische stijl uit de jaren 50 met vloeiende vormen, neonlichten en een knipoog naar de Amerikaanse autocultuur. Musk omschreef het als een mix van Grease en The Jetsons. Het resultaat is een strak, tweelaags gebouw met een metalen afwerking, een dakterras voor buiten dineren en twee grote filmschermen voor een drive-in-ervaring.
De diner biedt 30 laadzuilen, een 24-uurs restaurant en een sfeer die nostalgie nieuw leven inblaast. Bezoekers kunnen hun auto opladen terwijl ze genieten van een maaltijd en een film – een concept dat Tesla mogelijk verder wil uitrollen. Bijna jammer dat een gemiddelde laadsessie maar 22 minuten duurt!
Tesla in India
Tesla lijkt zich nadrukkelijk op te maken voor toetreding tot de Indiase markt. Deze week werden daar gecamoufleerde Model Y’s op de weg gespot. Eerder verschenen vacatures op Tesla’s carrièrepagina, waaronder een storemanager voor Mumbai. Maar opvallender nog zijn de signalen van deze week dat Tesla in India personeel werft voor batterijproductie – een duidelijke indicatie dat het bedrijf niet alleen mikt op verkoop, maar op een geïntegreerde aanwezigheid in het land. Alles wijst erop dat Tesla zich in een gevorderde voorbereidingsfase bevindt.
Toch blijft er één groot obstakel: importheffingen. Elon Musk heeft zich meermaals uitgesproken voor verlaging van die tarieven, onder de voorwaarde dat Tesla lokaal mag produceren. De gesprekken tussen India en de Verenigde Staten over een bilaterale handelsdeal zouden hier een doorbraak kunnen betekenen.
India kijkt nadrukkelijk naar het zogeheten "China-effect". Toen Tesla in 2019 in Shanghai een eigen Gigafactory mocht bouwen – zonder joint venture, een unicum op dat moment – leidde dat tot een enorme versnelling in de Chinese EV-markt. Lokale spelers als BYD, NIO en XPeng voelden zich uitgedaagd en reageerden met innovaties in batterijtechnologie, productiekwaliteit en software. Binnen enkele jaren groeide China uit tot de grootste EV-markt ter wereld, met sterke lokale merken die ook internationaal concurreren.
De hoop is dat Tesla in India voor een soortgelijk effect kan zorgen. Binnenlandse producenten zoals Tata Motors en Mahindra ontwikkelen al hun eigen EV-platformen, maar Tesla’s komst zou de lat hoger leggen. Concurrentiedruk kan zorgen voor versnelde innovatie, verbeterde infrastructuur en snellere adoptie van elektrische mobiliteit. India is een markt met enorme potentie, en Tesla’s recente activiteiten suggereren dat het bedrijf zich serieus op deze markt voorbereidt. Als de politieke en economische voorwaarden de juiste kant op bewegen, zou India zomaar de volgende grote groeimotor voor Tesla kunnen worden – en tegelijk een springplank naar innovatie in de hele regio.
Tesla en Elon warmen de boel op
Dat we vanaf de zomer voor het eerst FSD Unsupervised gaan zien in de VS, wordt steeds duidelijker. Niet alleen met de eerste robotaxi’s in Austin en autonoom rijdende auto’s die de productieband verlaten, maar ook doordat, volgens Elon, nog voor het einde van het jaar de eerste Tesla zichzelf bij de klant zal afleveren. Dat zou wat zijn, als deze tijdlijn gehaald wordt. De komende week publiceert Tesla de financiële resultaten over Q1 van 2025. Voor Tesla-investeerders is er ook de gebruikelijke Q&A met het Tesla-management. Via “Say” kunnen particuliere investeerders hun vragen inbrengen. Als extra is er dit keer ook een bedrijfspresentatie.
Tesla en Elon blijven ondertussen posten over een toekomst met Optimus, DOJO, AI en FSD! De negatieveling zegt dat dit bedoeld is om de aandacht af te leiden van tegenvallende financiële resultaten en de donkere toekomst van Tesla’s automotive-tak. De positieveling ziet het juist als een markeringspunt van een nieuwe toekomst voor Tesla, met AI, robots (Optimus en Cybercab) en energieproducten. Hoe dan ook: er is altijd reuring in de tent!
Interessante kijk op FSD
Phil Beisel (@pbeisel) een voormalig Rivian-manager en Apple-ingenieur, biedt met zijn serie artikelen een diepgaande blik op Tesla's Full Self-Driving (FSD) technologie. In zijn posts en gerelateerde artikelen op X,, onderzoekt hij de evolutie van FSD naar versie 14, die in juni 2025 wordt gelanceerd met een Robotaxi-proef in Austin, Texas. Hij was deze week te gast in de Tesla to Mars-podcast.
Aan de hand van onderstaande top 5 een samenvatting:
Softwaregestuurde voertuigen Phil Bisel, met ervaring bij Apple en Rivian, benadrukte de complexiteit van het bouwen van softwaregestuurde elektrische voertuigen (EV's). In tegenstelling tot traditionele autofabrikanten, die langzaam elektronica toevoegden via CAN-architecturen, herdefiniëren bedrijven zoals Tesla en Rivian voertuigen als "computers op wielen" met moderne gigabit Ethernet-backbones en geavanceerde ECUs. Traditionele fabrikanten hebben moeite om deze snelheid bij te houden, vergelijkbaar met de overgang van klaptelefoons naar iPhones. FSD is Vision-gestuurde AI Tesla’s Full Self-Driving (FSD) systeem vertrouwt op een vision-gestuurde, end-to-end AI-aanpak, waarbij de 300.000 regels C++-code van pre-versie 12 systemen zijn vervangen. Deze verschuiving vervangt algoritmische planning door AI getraind op menselijke rijgegevens, wat zorgt voor soepeler, veiliger en menselijker rijgedrag. Bisel benadrukte dat deze aanpak waarschijnlijk de enige schaalbare manier is om autonomie te bereiken, mede dankzij Tesla’s enorme dataverzameling. Dataselectie als Tesla’s geheime wapen Tesla’s vermogen om hoogwaardige rijgegevens te selecteren (het "Goudlokje-principe") is cruciaal voor het succes van FSD. Uit miljoenen kilometers aan rijgegevens kiest Tesla de beste 1% van scenario’s om zijn neurale netwerken te trainen, zodat het systeem de beste menselijke chauffeurs nabootst. Deze datacuratie, gecombineerd met Tesla’s enorme vloot en cloudinfrastructuur, creëert een groeiend voordeel ten opzichte van concurrenten. Robotaxi en netwerkintelligentie De aankomende Cybercab en robotaxi-netwerk willen transport transformeren naar een dienst, waardoor voertuigbezit afneemt. Bisel voorspelt een toekomst waarin onderling verbonden voertuigen real-time data delen, wat dynamische geo-fencing en veiligere, efficiëntere ritten mogelijk maakt. Bijvoorbeeld, een robotaxi kan overvolle of onveilige gebieden vermijden op basis van data van andere voertuigen, en fungeert als een collectief sensornetwerk voor steden. Convergentie van FSD en Optimus door Rekenkracht FSD is nu een probleem dat afhankelijk is van rekenkracht, waarbij versie 14 (mogelijk 3-5x groter dan de 1,5 miljard parameters van versie 13) onbemande autonomie nadert. Bisel ziet Tesla’s AI-team vergelijkbare principes toepassen op Optimus, met behulp van reinforcement learning voor complexe bewegingsoutputs (bijv. handen met 22 vrijheidsgraden). Beide systemen profiteren van Tesla’s gedeelde AI-expertise en enorme rekeninfrastructuur, zoals het Cortex datacenter, wat leidt tot convergentie naar autonome oplossingen.
4680 batterijcelprogramma
Deze week was Bonnie Ekston, Senior Director van Tesla’s 4680 batterijcelprogramma in Monroe Live Podcast. Hoe Tesla de toekomst van hun batterij technologie ziet en ze zelf de innovatie in handen nemen hebben ze duidelijk gemaakt tijdens Battery Day, alweer 4 jaar geleden. In de onderstaande podcast veel informatie over hoe Tesla's 4680-avontuur.
De 4680, een cilindrische batterij van 46 mm bij 80 mm, is vanaf nul ontworpen om Tesla’s voertuigen efficiënter en betaalbaarder te maken. Nu in zijn tweede generatie, markeert het een sprong voorwaarts in kracht en productie. Het productieproces maakt gebruik van een milieuvriendelijk droog elektrodeproces, waarbij poeders zonder oplosmiddelen worden gecoat op folie, gesneden, opgerold tot een “jelly roll” en in een stalen behuizing geplaatst.
Tesla’s innovaties omvatten het droge proces, dat alle Cybertruck-batterijen aandrijft, en een tabloos ontwerp dat weerstand verlaagt door gevouwen folie als contactpunten. Aangepaste elektrolytformules optimaliseren prestaties, terwijl verticale integratie, zoals het zelf maken van behuizingen, kosten en kwaliteit beheerst. Ondanks de noodzaak van extreme precisie en het pionierswerk zonder bestaande oplossingen, heeft Tesla sinds april 2024 de opbrengsten, doorvoer en kwaliteit aanzienlijk verbeterd, waardoor de fabriek onherkenbaar is vergeleken met een jaar geleden. Milieuvriendelijkheid staat centraal: het droge proces en recycling van scrapmateriaal minimaliseren afval, terwijl de fabriek is ontworpen voor laag energieverbruik. Tesla kijkt ook naar end-of-life batterijrecycling om toekomstige behoeften aan te pakken. Voor de toekomst onderzoekt Tesla nieuwe formaten en verbeteringen in bereik, snelladen en veiligheid, met de batterij-industrie nog in haar kinderschoenen. Tesla’s verticale integratie geeft een voorsprong door optimalisatie van cel tot voertuig, zoals bij de Cybercab, die met een kleiner dan 50 kWh-pakket bijna 450 kilometer rijbereik haalt dankzij voertuigefficiëntie. In plaats van te concurreren met externe leveranciers, richt Tesla zich op het perfectioneren van batterijen voor eigen gebruik. Deze focus, gecombineerd met een cultuur van hoge doelen en teamwork, maakt de 4680 een hoeksteen van Tesla’s missie om elektrisch rijden te revolutioneren.
0 Opmerkingen
In deze nieuwe blik op de week aandacht voor weer een productie mijlpaal, is de nieuwe basis Cybertruck een voorbode voor een goedkope Model 3 en Y, Megapacks en AI, releasenotes Spring Update, Tesla's krijgen een nieuw zintuig en nog veel meer…. Autonoom de poort uit! Na Fremont rijden nu ook in Giga Texas de vers geproduceerde Model Y’s en Cybertrucks volledig autonoom van de band naar de transportlocatie. In het geval van Austin rijden ze zo’n 3,5 kilometer naar de locatie waar ze klaargemaakt worden voor transport. De Cybertrucks door de tunnel en de Model Y’s over de weg. Het is, in tegenstelling tot Fremont, een relatief eenvoudige route. Ik ben benieuwd of nu eerst Giga Shanghai of Giga Berlijn aan de beurt is? Ecologisch paradijs Bij de aankondiging van de bouw van Giga Texas heeft Elon aangegeven dat ze uiteindelijk het gigantische terrein zouden omtoveren tot een ecologisch paradijs waar je van de natuur kunt genieten, volledig passend bij de missie van Tesla. Tesla heeft nu de officiële ontwerpen en plannen vrijgegeven van wat zij een ‘ecologisch paradijs’ noemen bij Giga Texas, zoals blijkt uit een nieuwe aanvraag. Dit ambitieuze project ligt nabij de Colorado River, die door het gebied rond Austin, Texas stroomt en een centrale rol speelt in de plannen. Zo omvat het een uitgebreid netwerk van nieuwe paden: 40 kilometer aan wandelroutes en 29 kilometer aan fietspaden zullen worden aangelegd. Langs deze rivier komt een levendige waterkant met een promenade, visgebieden, een speeltuin en een boomgaard. Daarnaast krijgt het gebied een Tesla-expo en een sportcomplex met faciliteiten voor voetbal, honkbal, basketbal en tennis. BESS in aanbouw De tweede BESS (Battery Energy Storage System) is in aanbouw en moet helpen om Cortex, de supercomputer voor het FSD-rekenwerk in Giga Texas, nog verder uit te kunnen breiden met meer rekenkracht. Ook het gebouw waar Cortex 2 komt, is in aanbouw. Op het depot staan nog fors wat transformatoren. Ik verwacht dat ze op termijn nog meer batterijopslag nodig hebben om de energietoevoer te garanderen en te reguleren. Supercomputers hebben een zeer onregelmatige stroomvraag, afhankelijk van de taak die ze uitvoeren. Zoals Elon al vaker heeft aangegeven, gaat het niet alleen over schaarse Nvidia-chips, maar juist ook om transformatoren en voldoende toevoer van energie. Niet voor niets dook deze week het bericht op dat Drew Baglino, de voormalige VP Powertrain and Energy Engineering, betrokken is bij een nieuw bedrijf genaamd Heron Power. Deze startup richt zich op het produceren van next-generation transformatoren voor elektriciteitsnetten, specifiek solid-state elektrische transformatoren, die efficiënter zijn en traditionele componenten zoals koper en ijzer vervangen door halfgeleiders. Dit initiatief komt voort uit de groeiende vraag naar transformatoren door de energietransitie en de opkomst van energie-intensieve AI-datacenters. Hieronder een foto van de locatie waar X.ai’s supercomputer Colossus draait. Ook hier staan vele transformatoren, Megapacks en koelinstallaties. Goed luisteren Tesla maakt gestaag vooruitgang met het toevoegen van een tweede ‘zintuig’ aan Full Self-Driving (FSD): gehoor. Sinds eind 2024 verzamelt Tesla audio om FSD te helpen sirenes van hulpdiensten te herkennen en erop te reageren, zoals eerder bevestigd door Tesla’s VP van AI, Ashok Elluswamy. Nu lijkt Tesla ook een functie te introduceren die bestuurders waarschuwt wanneer een hulpdienstvoertuig wordt gedetecteerd. Deze ontdekking, gedaan door @greentheonly in update 2025.8, suggereert dat de functie binnenkort voor iedereen beschikbaar kan zijn. In een toekomstige update zal Tesla de bestuurders waarschuwen bij het detecteren van hulpdiensten, via sirenes of visueel, mits de interne microfoon gebruikt mag worden. Hoewel de nieuwe Model Y meerdere microfoons heeft, beschikt de meeste Tesla’s over één microfoon voor spraakcommando’s en Bluetooth-gesprekken. Omdat de auto 360 graden zicht heeft en altijd alert is, zal hij hulpdiensten waarschijnlijk sneller opmerken dan de bestuurder, wat deze functie nuttig maakt, ook buiten FSD om. Bij een sirene wordt het mediavolume verlaagd en verschijnt een melding op het scherm. Geluidsdata blijft in de auto, tenzij datadeling is ingeschakeld.” Met FSD helpt de microfoon de auto voorrang te geven aan hulpdiensten. Ook zonder FSD verlaagt het volume en verschijnt een melding, mogelijk vergelijkbaar met de huidige “Houd je ogen op de weg”-waarschuwing met een blauwe gloed. Hoewel de functie nog niet actief is, ligt hij klaar in update 2025.8 en kan hij spoedig worden geactiveerd, wellicht via een serverupdate of in de lente-update van 2025. Giga Berlijn bouwt verder Ook in Giga Berlijn zijn er volop bouwactiviteiten. Nog geen uitbreidingen van de productiecapaciteit, maar wel de infrastructurele voorbereidingen hierop. Men legt wegen en andere infrastructuur aan, maakt het terrein bouwrijp voor toekomstige plannen en bouwt aan een nieuw treinstation voor logistieke doeleinden. Dat Tesla in Berlijn ook de Tesla Semi en de Cybercab gaat bouwen, ligt voor de hand. Ik verwacht de start van de bouw van de fabriek voor de Semi in 2026 en een productiestart in 2027/2028. Voor de bouwstart van Cybercab en Optimus-robot moeten we misschien nog een jaar langer wachten. Tesla heeft de pijlen gericht op de lange termijn en blijft investeren in een ongekend hoog tempo. Met een logistieke keten waarbij 93% van de onderdelen uit Europa komt. 400K Model Y Vorige week het bericht dat Giga Berlijn zijn 500.000ste Model Y had gemaakt; deze week produceerde Giga Texas de 400.000ste. De productie op deze locatie begon bijna drie jaar geleden. De Model Y, de best verkochte auto wereldwijd, wordt ook in Fremont en Shanghai geproduceerd. Tesla Lanceert Officieel in Saudi-Arabië met Model 3 en Model Y Tesla heeft deze week zijn intrede gedaan in Saudi-Arabië met een groots evenement op Bujairi Terrace in Riyadh. De Amerikaanse autofabrikant introduceerde de Model 3 en Model Y, met varianten zoals de RWD, Long Range AWD en Performance, die nu te bestellen zijn. Later in het jaar wordt ook de verkoop van de Cybertruck daar verwacht. Die stond er natuurlijk ook te pronken, net als de Cybercab en een Gen2 Optimus. Hoewel de laadinfrastructuur in het land nog beperkt is, starten in juni de eerste leveringen. Tesla kondigde aan samen te werken met lokale partners om het Supercharger-netwerk snel uit te breiden, in lijn met Saudi-Arabië’s Vision 2030 voor een duurzame toekomst. Om de daad bij het woord te voegen werden ook drie SuC-locaties in gebruik genomen. Nieuwe Self Serve-locatie geopend Tesla heeft zijn zesde Self-Serve testritlocatie geopend, ditmaal in Friesland. Via de website boek je eenvoudig een proefrit en als je bij het Van der Valk hotel in Drachten bent, krijg je via de Tesla App toegang tot het voertuig en kun je een half uur proefrijden. Meer informatie is hier te vinden. Cybertruck LR RWD Nu de Launch-edities verkocht zijn en de Long Range AWD en Cyberbeast-versies niet meer zorgen voor massale verkoopaantallen, wordt het tijd voor de goedkopere versies. De eerste die zijn opwachting maakt is de Long Range RWD. Later volgt mogelijk nog een gewone RWD. De LR RWD is $10.000 goedkoper dan de LR AWD. Die prijsverlaging is niet alleen mogelijk doordat er een motor minder wordt gemonteerd. Om tot een scherpere prijs te komen heeft Tesla de luchtvering eruit gelaten, is de elektronische tonneaucover verdwenen, zijn de stoelen deels met stof bekleed, geen verwarming op de achterbank, een paar speakers minder, wordt het HEPA-filter niet meer gemonteerd en is het schermpje voor de achter passagiers verdwenen. Ook de ledstrip aan de achterzijde is verdwenen.
De LR RWD-uitvoering van de Cybertruck is steeds een zeer complete auto en voor veel mensen een ideaal compromis tussen veel laadruimte, utiliteit en comfort. Hij heeft, mede door het lagere gewicht, een EPA-range van 350 miles, accelereert in 6,2 seconden naar 60 mph en mag nog redelijk wat gewicht trekken. Aangepast trim een voorbode? Gaan we ergens de komende weken eenzelfde trim-aanpassing zien bij de Model Y en Model 3 om zo tot goedkopere uitvoeringen te komen? Een Model 3 voor € 34.990 en een Model Y voor € 39.990 zou misschien moeten kunnen door het achterwege laten van enkele opties. Ik denk dan aan de elektrisch bedienbare kofferbak, elektrisch neerklapbare achterbank, ledstrip achterlichten en de HEPA-filter specifiek voor de MY), verwarmde achterbank en stuur, tweede schermpje achter, stoffen stoelbekleding, stoelventilatie, ledstrip binnenzijde alleen wit, e.d. Misschien een iets kleinere batterij. Dan nog steeds alle comfort, veiligheid en efficiency en klaar voor het FSD tijdperk. Model Y RWD De goedkoopste uitvoering van de Model Y is nu de RWD. Voor € 45.990 mag hij mee in de kleur Pearl White Multi-Coat. Hij is al een tijdje te bestellen, maar de komende week beginnen ook de eerste uitleveringen. Als je nu bestelt, krijg je hem nog dit kwartaal. Net als de LR RWD mist de RWD ten opzichte van de AWD de motor voor, zes speakers en één subwoofer, en is er textiel verwerkt in de deuren in plaats van alcantara. Met een WLTP-rijbereik van 500 km past deze uitvoering bij veel mobiliteitsbehoeften. Model 3 beste BEV in ADAC-pechstatistiek Elektrische auto’s zijn milieuvriendelijk en betrouwbaar, met de Tesla Model 3 als koploper in de ADAC-pechstatistiek van 2025. De Tesla Model 3 heeft slechts 0,5 pannes per 1.000 voertuigen, tegen 9,4 voor verbrandingsmotoren en 3,8 voor BEV’s gemiddeld. De BEV-sector scoort overall goed. Minder bewegende onderdelen en slimme software bij Tesla verminderen bovendien slijtage en onderhoud. Opvallend in deze statistiek is dat juist Toyota met de C-HR het slechtst scoort. Ook de IONIQ 5 scoort niet al te best. Onderstaande afbeelding laat zien dat zelfs een Model 3 uit 2019 prima scoort, maar om boven aan de lijst te staan moet je bij recentere jaren zijn. Spring Update Tesla heeft de release-notes vrijgegeven van de Spring-update. Geen grote aanpassingen van de grafische interface of look-and-feel. En ook nog geen Grok. Maar wel nieuwe functionaliteiten, met name voor de recentere modellen. Zo worden de camera’s in de B-stijl toegevoegd aan Sentry en Dashcam. Dit vraagt wel om een HW4-auto en een Ryzen-chip. Auto’s met een elektrisch te openen kofferbak krijgen een instelling waarmee de kofferbak tot een bepaalde hoogte open kan op een specifiek ingestelde locatie. Eigenaren van een recente Model S/X krijgen beelden van de dode hoek nu in het scherm voor het stuur te zien. De tripplanner krijgt meer keuzemogelijkheden, zoals snelwegen vermijden, en op SuC-locaties wordt de informatie over restaurants op loopafstand anders weergegeven. Er komt ook een instelling om de USB-laders te kunnen blijven gebruiken als de auto geparkeerd staat.
|
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2025
Categorieën |