In deze blik op de week aandacht voor Optimus, uiteraard FSD, update 2025.8, het einde van het kwartaal, een AGI-schaakspel en nog veel meer...
Kaarten tegen de borst
Terwijl Tesla in de eerste twee jaar van de ontwikkeling van Optimus regelmatig updates deelde, is Tesla nu veel terughoudender met het tonen van de voortgang. Op een summit deze week in Washington werd een “oude” versie getoond, dus zonder de nieuw ontwikkelde hand(en). Dit past bij het beeld dat we wel vaker zien bij Elon Musk. Hij schetst de langetermijnvisie over wat ze willen bereiken en waarom. De voortgang wordt tot op zekere hoogte gedeeld met als doel het overtuigen van investeerders, het aanwakkeren van concurrentie om de eigen innovatie te versnellen en het stimuleren van maatschappelijke acceptatie door de Teslacommunity op te zwepen. De meest recente grote onthullingen over Optimus dateren van november 2024, toen we de nieuw ontwikkelde hand in actie zagen en Optimus een tennisbal kon vangen.
Eerder, in 2022, kregen we al prototypes te zien zonder bedekkende panelen, waarbij de onderliggende technologie duidelijk zichtbaar was. Eén ding is zeker: de proefproductie die momenteel loopt, is nog niet de versie die klaar is voor echte massaproductie. Ik verwacht wel dat de Optimus die in Fremont nu van de proefproductieband loopt, de vernieuwde handen heeft, met mogelijkheden die qua bewegingen en toepassingen vergelijkbaar zijn met de capaciteiten van menselijke handen.
Er staan nog verschillende iteraties op de planning voordat er een definitieve productieversie komt die vanaf 2026/2027 in echt grote getale geproduceerd kan worden. Elon sprak recent over 'duizenden Romeinse legioenen'. Dit jaar mikt Tesla op de productie van een eerste batch van zo’n 5.000 eenheden (een “legioen”), die in de eigen fabrieken worden ingezet en verder getraind. Ondertussen zit de concurrentie niet stil: Figure AI dropte onlangs een filmpje van hun Figure 03-robot die soepel een schroevendraaier hanteert, terwijl Boston Dynamics met robots, zeker qua bewegen, indrukwekkende demo’s laat zien. Tesla staat niet alleen in deze race, daarom de kaarten wat meer tegen de borst.
UNECE-besluitvorming
Begin van de maand is er gestemd binnen de UNECE en deze week kwam de uitslag. Amendement 01 Serie van regulation UN 171 (DCAS, Driver Control Assistance Systems) is aangenomen. Over 6 maanden, dus vanaf september 2025, zijn systeemgeïnitieerde manoeuvres (SIM) op de snelweg toegestaan. Het ziet er niet naar uit dat Tesla de UNECE-route voor FSD Supervised gaat volgen. Ze moeten hiertoe hun software aanpassen zodat het binnen de regelgeving functioneert. Dat past niet bij de stappen die in Noord-Amerika en in China gezet worden. De verwachting is dat ze inzetten op een proces dat verloopt via een speciale ontheffing. Hierover heb ik vorige week verslag gedaan. Dat zou mogelijk in mei al tot besluitvorming leiden. Dan gaat het over FSD Supervised, zowel op de snelweg als in de stad.
FSD in China
De beelden uit China over bijzondere situaties met FSD Supervised blijven spectaculair om te zien. Groningen of de randstad met al zijn fietsen wordt een appeltje-eitje. De verwachting is dat in april in China FSD Supervised breed uitgerold wordt voor zowel HW3- als AI4-auto’s. Dan zou ook FSD in een maandelijks abonnement gelanceerd worden. Gratis proefperiodes en demo’s moeten kopers overtuigen van het gemak.
FSD-data
De curve van het aantal miles gereden met FSD actief neemt steil toe. In Masterplan II (2016) had Elon het erover dat hij verwachtte dat er 6 miljard miles, ofwel 10 miljard kilometer aan data nodig is om tot full self-driving te komen. Deze week plaatste Tesla onderstaand bericht. Het ziet ernaar uit dat deze mijlpaal in 2025 gehaald gaat worden. Dit past dan weer prima bij het beeld dat in juni in Austin de eerste autonome ritten buiten het eigen terrein officieel uitgevoerd mogen gaan worden.
In Austin mag het gaan beginnen
Tesla liet op X weten dat de toestemming om vanaf juni in Austin te mogen beginnen met robotaxi-diensten binnen is. Ze gaan in deze stad de laatste plooien gladstrijken voor de uitrol naar andere steden en de start van de massaproductie van de Cybercab.
In de decompilatie van de laatste Tesla-app versie zijn aanwijzingen gevonden dat via de app het Early Access-programma uitgerold wordt. Waarschijnlijk nodig om de software te installeren die het mogelijk maakt om een rit te kunnen “bestellen” in een autonoom rijdende Tesla.
Einde Q1 2025 in zicht
Het eerste kwartaal van 2025 zit er weer bijna op. Op 2 april publiceert Tesla de productie- en verkoopcijfers van auto’s en energieopslag. Drie weken later volgen ook de financiële cijfers. De focus op de kwartaalcijfers blijft bizar, zeker als je bedenkt dat in het aanstaand AI- & Robotica-tijdperk deze cijfers totaal niet meer relevant zijn. De media zullen alles aangrijpen om ons vooral duidelijk te maken dat elektrisch rijden niet de toekomst is. Hiermee wordt de onvermijdelijke transitie onnodig vertraagd en worden vooral de Europese automerken verder richting de afgrond geduwd. Met de productiestart van de nieuwe Model Y op drie continenten tegelijkertijd laat Tesla zien dat ze zich goed bewust zijn van de onstabiele geopolitieke situatie en de wel erg snel veranderende energietransitie-incentives, en de impact hiervan op hun logistieke keten.
De onderdelen in een Model Y uit Berlijn komen voor 92% uit Europa. Hetzelfde beeld zien we in China en in de VS. Nagenoeg alles wordt lokaal geproduceerd. Daarbovenop zijn veel onderdelen over de verschillende fabrieken/continenten uitwisselbaar. Dus als het kan, gaat alles de hele wereld over om de productie te stabiliseren; kan het niet of is het financieel niet haalbaar, dan blijft nagenoeg alles lokaal. In een recent interview vertelde Lars Moravy (VP Engineering) dat ze om deze reden bijvoorbeeld de giga-casting aan de voorkant van de Model Y niet meer toepassen. Op deze manier laat Tesla nu én in het verleden zien dat ze adaptief zijn op snel veranderende omstandigheden en vol gas blijven geven om hun missie te realiseren.
Tweedehands Model Y
Er zijn in Nederland nog een redelijk aantal Model Y’s van de vorige generatie beschikbaar. Zowel hagelnieuwe als demo’s. Met een extra korting van € 2.950 en nog eens € 500 korting met een referral! Wil je relatief goedkoop een nieuwe EV rijden, dan is dit je kans. Er staat ook een fors aantal gebruikte Model Y’s in de virtuele showroom. Opvallend is dat deze Tesla Certified occasions allemaal Enhanced Autopilot hebben! Tesla voegt deze toe om de koop interessanter te maken. Een upgrade later naar FSD is dan een stuk goedkoper.
Xai neemt X over: wat betekent dit voor Tesla?
Elon Musk kondigde deze week op X een opvallende stap aan: Xai, het bedrijf achter AI-ontwikkelingen zoals Grok, heeft het sociale mediaplatform X overgenomen via een aandelenruil. De waardering? Xai op 80 miljard dollar, X op 33 miljard dollar (43 miljard minus 12 miljard aan schulden). Maar wat heeft dit met Tesla te maken? Meer dan je misschien denkt. Allereerst een praktisch punt: deze deal maakt het onwaarschijnlijk dat Musk Tesla-aandelen moet verkopen om Xai of X te financieren. Een geruststelling voor investeerders. Maar de echte link zit in de synergie die Musk benadrukt. Xai’s snelle AI-vooruitgang, gedreven door X’s 600 miljoen gebruikers en Tesla’s datastroom van ruim 7 miljoen voertuigen, vormt een unieke combinatie. Die realtime data (video en tekst) is cruciaal voor de ontwikkeling van kunstmatige algemene intelligentie (AGI).
Tesla speelt hierin een sleutelrol. Dankzij Full Self-Driving (FSD) levert het bedrijf een schat aan real-world data die elders niet te vinden is. Er wordt gespeculeerd over een mogelijke licentieovereenkomst tussen Tesla en Xai voor deze data, of zelfs een diepere betrokkenheid, gezien de strategische waarde ervan. De integratie van Xai’s AI-expertise, X’s bereik en Tesla’s praktijkgegevens creëert een formule die moeilijk te kopiëren is. Dit versterkt Tesla’s positie in de AI-wereld en opent deuren naar meer dan alleen auto’s — denk aan de Optimus-robot.
Batterijstatus
Zoals we vaker zien, worden door de combinatie van een update van de firmware in de auto en de update van de app nieuwe functionaliteiten beschikbaar. Nu is dat met de batterijstatus. Firmware 2025.8 brengt deze functionaliteit naar de auto en app-update 4.43.5 naar de telefoon! De batterijstatus is nu zowel in de auto als op de telefoon te bekijken. Om een exacte retentiegraad te weten moet je een test uitvoeren. Dit kun je één keer per 6 maanden doen. Onderstaande schermafbeelding laat zien aan welke randvoorwaarden voldaan moet zijn om de test uit te voeren.
Deze test kan zo’n 12 uur duren en laat zien hoeveel procent capaciteit de batterij nog heeft ten opzichte van de nieuwstaat. Voor een garantieclaim (binnen de voorwaarden) ligt de grens van de retentiegraad op 70%.
Batterijdegradatie is gebruikelijk en verloopt langs een bepaalde curve. Gemiddeld gaat het over een degradatie van circa 10–12% bij 160.000 km. Maar het is van zoveel variabelen afhankelijk dat je hier gemakkelijk ook onder kunt zitten. Zolang het resterend rijbereik nog past bij je behoefte, is er niet zo veel aan de hand, zelfs onder de 70%.
Prijsaanpassingen aan de SuC
Tesla heeft deze week de tarieven voor zijn Superchargers in Europa aangepast en introduceert een meer gedifferentieerde aanpak met één tot vier prijsniveaus per locatie, afhankelijk van het tijdstip en de laadomstandigheden. Dit is een verschuiving ten opzichte van de eerdere uniforme twee-prijsstructuur (vast tarief of piek/off-piek). In sommige landen is de prijs gestegen en in andere gedaald.
In Nederland heeft Tesla een gedetailleerde prijsstructuur ingevoerd met vier verschillende tarieven, afhankelijk van het tijdstip van de dag. De SuC in Rijswijk laat zien dat je nu tussen 01.00 en 13.00 uur 33 cent per kWh betaalt, tussen 13.00 en 19.00 uur 35 cent en tussen 19.00 en 01.00 uur 31 cent. Als er geen variabel tarief is bij de SuC, dan betaal je 29 cent per kWh.
3 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht de all-hands meeting bij Tesla, laden met 1MW, FSD in Nederland, releasenotes software-update, nieuwe hardware onderweg, een tricky muur en nog veel meer...
Tesla-rijdersprofiel
Afgelopen week voor het eerst kunnen ervaren hoe bijzonder het is dat Tesla werkt met een persoonlijk rijdersprofiel. Mijn Model 3 was voor het analyseren van een storing in een parkeersensor, het vervangen van een defecte PTC-heater en het oplossen van speling in de wielophanging bij een Tesla Service Center. Ze hadden de auto langer nodig dan voorzien. Voor het weekend kreeg ik een 2023 Model Y als leenauto mee. Een RWD-versie zonder EAP/FSD. Om naar huis te rijden met de keycard de auto gestart. Thuis aangekomen de telefoon gekoppeld (QR-code scannen) en hiermee werd dus ook mijn rijdersprofiel actief. En dan heb je opeens als een soort magie de klimaatinstellingen, playlists, stoel, e.d. staan zoals in je eigen auto. Wat ik wel heel bijzonder vond, is dat zelfs het FSD-pakket geactiveerd was. Uiteraard staat de auto ook in de Tesla-app en werkt alles zoals je gewend bent. Voor het inleveren de telefoon als sleutel weer verwijderen en even later, na het inleveren, is de Model Y ook weer uit de app verdwenen! Bijzonder. Net als dat je het hele serviceproces via de app aanvraagt, opvolgt en afhandelt.
Laden met 1MW
Afgelopen week kreeg BYD veel aandacht met hun nieuwe indrukwekkende batterijtechnologie: laden met 1.000 kW! In 5 minuten weer vol is wat overdreven, maar dat het laden almaar sneller gaat, is een feit! Ook de snelheid waarmee de batterijtechnologie evolueert, is fantastisch. Als de keerzijde, zoals hogere kosten per kWh opslag (dus duurdere aanschaf en/of lagere marges), het effect op het aantal cycle-times (beperking levensduur) en de beperkte zinvolle praktijktoepassing, in balans is met de voordelen van de hoge laadsnelheid, zijn deze hoge laadsnelheden natuurlijk helemaal prima.
Tesla heeft met de 4680-vormfactor in hun ogen een optimum om, afhankelijk van de chemische samenstelling, de focus te leggen op zo laag mogelijke kosten per kilometer met een zo hoog mogelijke energiedichtheid en een laadsnelheid die past bij de toepassing.
Tesla’s focus ligt bij de Cybercab en deze toepassing heeft echt geen 1 MW laden nodig. Met een circa 50 kWh-accu en 450 km rijbereik is één keer per dag 15–20 minuten draadloos laden tijdens het schoonmaken meer dan passend. Voor een Semi is 1 MW, gelet op het grote batterijpakketten, wel weer handig. Kortom: mooie batterijontwikkelingen, zolang ze passen bij de toepassing. Zeker in combinatie met het wereldwijde Supercharger-netwerk een ijzersterke combinatie.
Release-notes
De eerste releasenotes van software-update 2025.8 zijn er, met andere functionaliteiten dan eerder gedacht. Dus nog geen Grok. Dat wordt dan de Spring Update over een paar weken. Een wel heel mooie optie is dat de batterijconditie van je eigen auto in kaart gebracht kan worden. Tesla had al zo’n functionaliteit, maar daarvoor moest je het verborgen servicemenu in. Nu kun je een batterijtest uitvoeren — die duurt ongeveer 16 uur — en dan krijg je een overzicht van de conditie van je accupack. Ook het scherm waarop het actuele en historische energieverbruik wordt vertoond, krijgt de nodige aanpassingen.
Warmtepomp V2
De Super Manifold is Tesla’s innovatieve oplossing om het warmtepompsysteem in elektrische auto's eenvoudiger en efficiënter te maken. In plaats van 15 tot 20 losse onderdelen zijn alle koelmiddel- en koelvloeistofcomponenten geïntegreerd rond een tweelaagse printplaat. Samen met de slimme Octovalve, die snel kan schakelen tussen verwarmen en koelen zonder herleiding van buizen, zorgt dit systeem voor een betere temperatuurregeling van zowel de batterij als het interieur. De eerste versie (V1.1) verscheen in 2022, en in de video hieronder wordt er meer over verteld.
Nu komt Tesla met de Super Manifold V2, die wordt geïntroduceerd in de vernieuwde Model Y. Deze versie biedt een verbeterde koelcapaciteit en wordt geleidelijk ingevoerd, afhankelijk van de fabriek en onderdelenvoorraad. Later dit jaar zullen alle nieuwe Model Y’s ermee uitgerust zijn, en mogelijk volgen andere modellen zoals de Model S en X. De Cybertruck beschikt al over deze V2-versie, die het warmtepompsysteem nog efficiënter en betrouwbaarder maakt.
All-Hands-meeting
Elon moest even laten zien dat hij nog steeds 100% aan boord is bij Tesla. Zo’n all-hands meeting voor het personeel is er wel vaker, maar deze keer werd hij live gestreamd op X. Tijdens de meeting gaf Elon Musk een optimistische kijk op de toekomst van Tesla. Het bedrijf heeft inmiddels wereldwijd meer dan 7 miljoen voertuigen geproduceerd en verwacht volgend jaar de grens van 10 miljoen te passeren. De Model Y is inmiddels twee jaar op rij het bestverkochte voertuig ter wereld en hij verwacht dat dit ook in 2025 het geval zal zijn.
Musk benadrukte de doorbraken op het gebied van autonomie: bijna alle Tesla’s zijn technisch klaar om volledig zelfstandig te rijden. Over vijf jaar, zo voorspelt hij, zullen autonome Tesla’s overal ter wereld rondrijden. Daarvoor zit natuurlijk eerst de periode van FSD Supervised. Deze autonome Tesla’s kunnen tot tien keer zo efficiënt worden ingezet, wat enorme maatschappelijke impact zal hebben.
Ook op het gebied van robotica zet Tesla grote stappen. De Cybercab-productielijn gaat iets zijn wat ongekend is voor de auto-industrie. Iedere 5 seconden rijdt er een Cybercab autonoom de productiehal uit! Dan hebben we het eerder over snelheden die horen bij consumentenelektronica dan bij auto’s. Zal een indrukwekkend schouwspel zijn. De humanoïde robot Optimus gaat dit jaar in productie. Sterker nog, de eersten zijn al geproduceerd. Musk verwacht dit jaar 5.000 stuks in Fremont te produceren. Later komt er ook productiecapaciteit in Austin. Met geavanceerde AI en (hand)motoriek is Optimus ontworpen om op grote schaal inzetbaar te zijn. Uiteindelijk wil Tesla tientallen miljoenen exemplaren per jaar produceren, ook voor thuisgebruik. Optimus zou daarmee weleens het belangrijkste product uit de geschiedenis kunnen worden. Op energiegebied blijven de innovaties doorgaan. De Megapack-oplossingen helpen het stroomnet stabieler te maken en Tesla verwacht dat meer dan 90% van de wereldwijde energievoorziening op termijn zal draaien op zonne-energie en batterijen. Ook de batterijtechnologie zelf wordt steeds efficiënter en goedkoper. Musk sluit af met een helder toekomstbeeld: een wereld waarin AI, robotica en duurzame energie zorgen voor overvloed en comfort voor iedereen. Tesla wil daarin de leidende rol blijven spelen – met als motto: “It’s all about sustainable abundance”
Megapack op transport
De eerste megapacks geproduceerd in Shanghai worden geëxporteerd naar Australië. Vanaf Q2 zullen we het opschalen van Shanghai ook in de financiële cijfers terug gaan zien.
FSD Supervised-lancering in Nederland?
Tesla werkt aan de introductie van Full Self-Driving (FSD) Supervised in Nederland, met een mogelijke lancering in mei 2025. Dit meldt @KRoelandschap (MisterGreen) in recente X-posts en in onderstaande video ligt hij het toe.
In tegenstelling tot de VS, waar Tesla software-updates vrij kan uitrollen, moet het in de EU voldoen aan de conservatieve UNECE-regelgeving. Zowel voor FSD Supervised (DCAS) als FSD Unsupervised (ADS) wordt gewerkt aan regelgeving, maar dat gaat traag en legt – in het geval van FSD Supervised – veel beperkingen op.
Tesla lijkt echter een slimme omweg te kiezen via een Artikel 39-vrijstelling onder EU-verordening 2018/858. Deze uitzondering maakt het mogelijk om innovatieve technologieën, zoals FSD, die niet volledig passen binnen bestaande regels, toch goed te keuren op voorlopige basis. Als dit slaagt, kan Tesla FSD Supervised uitrollen voordat de UNECE-regelgeving is aangepast. Om deze vrijstelling te krijgen, moet Tesla aan strenge eisen voldoen. Ze moeten duidelijk aangeven waar en onder welke omstandigheden FSD werkt – zoals op welke wegtypes, bij welke snelheidslimieten en in welke weersomstandigheden – en hoe het systeem herkent of het binnen zijn operationele domein (ODD) functioneert. De procedure begint bij een nationale autoriteit, in dit geval de RDW in Nederland, die Tesla’s EU-certificeringen afhandelt. Als de RDW een voorlopige goedkeuring verleent, kan FSD direct in Nederland worden uitgerold, terwijl andere landen dit vrijwillig kunnen accepteren. De Europese Commissie moet de vrijstelling vervolgens EU-breed goedkeuren na een stemming in mei 2025, mogelijk na beoordeling door het Technical Committee on Motor Vehicles. Bij succes wordt de goedkeuring minimaal 36 maanden geldig, waarbij Artikel 40 ervoor zorgt dat de regelgeving wordt aangepast om FSD-achtige technologie permanent toe te staan. Lukt dit, dan kunnen Nederlandse Tesla-rijders tussen mei en juni 2025 als eersten FSD Supervised gebruiken, gevolgd door een bredere uitrol in de EU in het derde en vierde kwartaal van 2025. We gaan het natuurlijk nauwlettend volgen.
Noorwegen maakt ook stappen
Ook vanuit Noorwegen komen nu signalen dat Tesla daar aan het testen is en eveneens via een uitzonderingsregel probeert een goedkeuring te krijgen voor een FSD Supervised-uitrol. Mogelijk zien we ergens de komende maanden zowel in Noorwegen (niet-EU) als in Nederland (EU) dezelfde beelden als die we nu vanuit China zien. Vanuit "het niets" rijden daar de bestaande Tesla’s (met HW4) nagenoeg zelfstandig rond. In China zelfs in de meest uitdagende situaties, zoals in het filmpje hieronder.
Hoe meer landen FSD Supervised krijgen, hoe meer data, hoe sneller het aantal interventies afneemt. Cortex1 en Dojo1 zijn actief, en er wordt gebouwd aan Cortex2 en Dojo2 om nog meer rekenkracht te hebben. De transitie van autobedrijf naar een AI & Robotics-bedrijf voltrekt zich voor onze ogen.
Nieuwe hardware voor de Model Y
De vernieuwde Model Y wordt inmiddels in vier fabrieken geproduceerd en de orders stromen binnen. De eerste leveringen vinden ook al plaats. Maar ook de eerste onderhuidse upgrades zijn alweer onderweg. Het is niet duidelijk wanneer wat en in welke fabriek in de auto geschroefd wordt. Ik heb het over de vernieuwde warmtepomp (zie hierboven), het 5G-modem en de 4D in-cabin radar. Tegen het einde van het jaar volgt de overgang van de AI4 naar AI5-hardware. Zoals Elon al aangaf in de all-hands meeting, is het de vraag of je moet wachten op steeds de nieuwste hardware. Tesla verbetert continu. En er komt ook een keer een V3-versie van de warmtepomp, of Starlink in plaats van 5G, of AI6 in plaats van AI5.
Tricky muur
De populaire YouTuber Mark Rober probeerde in een video te laten zien dat Tesla’s FSD niet remt voor een nagenoeg onzichtbare muur. Dat zijn dan van die dingen die je beter niet kunt doen met zo’n hechte Tesla-community. Al snel werd duidelijk dat hij FSD niet aan had, maar Autopilot en ook niet de laatste versies van de hardware gebruikte. De debunk was snel gemaakt. En dan zie je feitelijk hoe indrukwekkend de FSD-technologie werkelijk is!
Tesla op de rollenbank
In onderstaande video van Autoweek zien we een Model 3 LR AWD met acceleratieboost op de rollenbank. Die acceleratieboost is een software update welke tegen betaling van € 1.800 zowel bij de Model 3 als de Model Y de LR AWD het koppel verhoogt en de auto 0,5 seconden sneller laat accelereren naar de 100 km/u. Als je in de markt bent voor een tweedehands Tesla LR AWD altijd goed om te controleren of deze boost al aangeschaft is. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2025
Categorieën |