In deze blik op de week aandacht voor nieuwe details over de Model Y, de prijsstijging van de Model S/X, de vacatures voor de productie van Optimus en nog veel meer.... Dall-E maakte onderstaande afbeelding.
Model Y maakt indruk
Afgelopen week voor het eerst de vernieuwde Model Y kunnen bekijken. Als je de auto van de zijkant benadert, is er nauwelijks verschil tussen de twee generaties. Maar vanuit alle andere perspectieven is het dag-en-nachtverschil. De strakke verlichting aan de voorzijde, de minder ronde motorkap en het ontbreken van een Tesla-logo maken het een modern uitziende auto. De achterkant is simpelweg indrukwekkend: de rode gloed van de ledstrip, de ver uitstekende diffusor en de laag geplaatste kentekenplaat. Open je de kofferklep, dan heb je een gigantische opbergruimte. Het neer- en weer opklappen van de achterbank (in twee ongelijke delen) en het naar voren schuiven van de stoel is goed doordacht. Ga je op de achterbank zitten, dan is er zeeën van ruimte. Het schermpje achter is niet alleen een gimmick. Het biedt uitgebreide instellingsmogelijkheden voor de ventilatie en ook de rugleuning kun je ermee bedienen. Een filmpje kijken of een spelletje spelen kan natuurlijk ook. Je kunt met de USB-C-aansluitingen (2x) zelfs een laptop opladen.
Ga je voorin zitten, dan valt direct de enorme sprong voorwaarts op qua kwaliteit van de materialen en beleving. Er was al een grote stap gezet van de eerste generatie Model 3 naar de Model Y en later naar de nieuwe Model 3. Maar nu doen ze er nog een stapje bovenop. Ik kan niet zo snel bedenken welk commentaar je hier nog op moet geven. Het ontbreken van een head-up display of een schermpje achter het stuur misschien. Na zes jaar Model 3 is mijn conclusie dat je afleidende info voor je neus niet nodig hebt.
Slim van Tesla om de richtingaanwijzer te behouden in de Model Y. Het is zo’n verkoopkanon, zonde als mensen alleen door het ontbreken hiervan zouden uitwijken naar een andere auto. De auto is helemaal klaar voor het robotaxi-tijdperk.
Engineers praten over de Model Y
Tesla Owners Silicon Valley kreeg exclusieve toegang tot de hoofdingenieur en de hoofdprogrammamanager van de Tesla Model Y. In onderstaande video een onbewerkte diepgaande analyse van de Tesla Model Y en onthullende details. Ze hebben zonder een nieuw batterijpakket een 5% EPA-range toename kunnen bereiken, door een optelsom van allerlei kleine efficiency en gewichtsverbeteringen.
Interieur radar
In 2020 schreef Teslarati.com al over een aanvraag die Tesla bij de FCC had ingediend voor een nieuwe radar-gebaseerde sensor voor in het interieur. Deze sensor is speciaal ontworpen om bewegingen en zelfs hartslagen te detecteren, wat essentieel is om bijvoorbeeld te voorkomen dat kinderen per ongeluk in hete auto's worden achtergelaten. Het innovatieve aspect van deze technologie ligt in het vermogen om door zachte materialen zoals dekens heen te 'zien' en onderscheid te maken tussen een kind en een voorwerp, wat helpt bij het verminderen van valse alarmen. Bovendien kan de sensor micromovements zoals ademhaling en hartslag detecteren, mogelijkheden die camera’s of traditionele stoelsensoren niet bieden. Nu schijnt deze sensor in de vernieuwde Model Y te zitten en in Q3 met een software-update geactiveerd wordt. In combinatie met de software zijn er natuurlijk vele toepassingen te bedenken. Niet alleen in een robotaxi-tijdperk.
Oscillerende ventilator
In de nieuwe Model Y krijgt het ventilatiesysteem ook een oscillerende stand. De meeste mensen kennen deze “waaiende stand” van hun airconditioning. Warme of koude lucht kan zo beter over de ruimte verspreid worden. Uiteraard zuigt de Model Y de buitenlucht aan via het gigantische HEPA-filter en is de HVAC ook verder geoptimaliseerd.
Nieuwe kleuren
In de video wordt gehint op nieuwe kleuren. In China zagen we Glacier Blue als nieuwe kleur. In Giga Texas zou het wel eens een diepere kleur grijs kunnen zijn. Net niet zwart! Hieronder een foto vanaf de drone van Joe Tegtmeyer.
Goedkopere versie Model Y/Model 3
Nu de Model Y, net als de Model 3, standaard zo’n premium interieur heeft, is het niet zo moeilijk te bedenken wat je weg kunt laten om ze €5.000 goedkoper te maken. Maar dan nog steeds een dijk van een auto te kopen! Stoelen met stoffen bekleding en zonder ventilatie, geen verwarmd stuur, geen schermpje achter, minder speakers en geen HEPA-filter, handmatig in twee delen neerklapbare achterbank in plaats van volledig elektrisch zijn enkele voorbeelden. Tesla zou daarnaast ook kunnen kiezen om softwarematig een aantal zaken uit te zetten met de optie deze later alsnog bij te kunnen kopen. Zoals de stoelverwarming, het aanpassen van het koppel (trekkracht, acceleratie) en de handsfree bediening van de kofferbak etc. Men zou ook kunnen kiezen voor een iets kleinere en hiermee goedkopere batterij. Kortom, die instapversie kan best wel eens zeer aantrekkelijk zijn als je gewoon een goede en ruime auto zoekt, zonder een aantal extra’s al inbegrepen. Dit geldt zowel voor de Model 3 als de Model Y.
China schaalt op!
De vorige generatie Model Y is in China niet meer te bestellen. Ze schakelen nu snel over naar alleen de productie van de vernieuwde Model Y. Ik verwacht dat dit in de VS en Europa ook snel het geval zal zijn. Ik lees berichten van mensen die in de Tesla-app zien dat ze zich moeten voorbereiden op een levering van hun Model Y in de laatste week van februari en de eerste week van maart. De geruchten gaan dat in China tot nu toe 170.000 Model Y’s besteld zijn. Het wordt een wild tweede kwartaal. Dat is ook het kwartaal waarin we de goedkopere modellen gaan zien en mogelijk ook de compacte Tesla. Over heel 2025 verwacht Tesla een groei van 20-30%. We gaan zien hoe het jaar zich ontvouwt met goedkopere en nieuwe modellen. Bovendien is Tesla bezig met de transitie naar een AI & Robotics-bedrijf. In juni gaan de robotaxi-diensten voorzichtig van start in Austin.
Optimus zoekt zijn bouwers
Elon heeft aangekondigd dat ze dit jaar 10.000 Optimus-robots willen bouwen. Ondanks dat het ontwerp en de engineering nog niet zijn afgerond, gaan ze in Fremont een proefproductielijn bouwen en de eerste robots produceren. Deze week stonden er 70 vacatures open voor allerlei functies, vooral functies die te maken hebben met het productieproces. Hoofdzakelijk in Fremont en Austin. Opvallend is dat er ook twee vacatures bij Motor Design tussen staan met als standplaats Athene, Griekenland.
Wat is er met de Model S/X aan de hand?
Met de komst van de Model 3 en Model Y vallen de verkoopaantallen van de Model S en de Model X natuurlijk in het niet. In de VS is er ook nog de Cybertruck als alternatief voor als de Model 3 of Model Y te klein zijn. Geen grote volumes dus. Tesla heeft nu de prijzen fors verhoogd van zowel de Model S als de Model X. Wel inclusief onbeperkt superchargen en premium connectiviteit. Wat is er aan de hand? Het is speculeren, maar ik denk dat de Model S en de Model X in hun huidige vorm uit productie gaan. Tesla probeert de laatste exemplaren tegen een goede prijs te verkopen. Het zou mij niets verbazen als op basis van beide modellen twee robotaxi’s gebouwd gaan worden. Dus zonder stuur, gericht op comfortabele autonome ritten over lange afstanden (de Model S) en met zes personen (de Model X). Mogelijk dat de Model X ook als transporter-versie komt. Een Model S/X zonder stuur zou betekenen dat Tesla in Europa alleen nog de Model 3 en Model Y gaat voeren zolang robotaxi’s niet toegestaan zijn (zie Blik op de Week van vorige week). En natuurlijk misschien de compactere Tesla. In de VS zijn robotaxi’s al veel eerder mogelijk, waarschijnlijk eind 2025 of begin 2026. Het ombouwen van productielijnen voor robotaxi’s kost tijd en er moet ruimte komen voor de Optimus productielijn in Fremont. Maar een scenario kan ook zijn dat Tesla de prijzen verhoogd om een stabiele vraag te hebben met een goede marge en hiermee tevens de logistieke en voorraadkosten optimaliseert.
Wereldrecordpoging Tesla Lightshow
De Tesla Owners Clubs van België en Nederland organiseren in samenwerking met Electrify Europe en met ondersteuning van Tesla, Inc. de Tesla Lightshow 2025. Dit unieke evenement, waarbij Tesla’s hun verlichting op maat van muziek laten ‘dansen’, brengt honderden Tesla-enthousiastelingen uit heel Europa samen. Klik op onderstaande afbeelding voor meer informatie!
2 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor de earningscall Q4 2024, update over de UNECE bijeenkomsten, stand van zaken autonoom rijden in Nederland in de vorm van een PODCAST, een stofzuiger voor robotaxi's en nog veel meer.... Dall-E maakte onderstaande afbeelding.
Earningscall Q4/2024
Afgelopen week heeft Tesla de financiële resultaten over Q4 2024 gepresenteerd en hiermee kunnen de boeken over 2024 dicht. Het was een tussenjaar qua groei in absolute aantallen verkochte auto’s. De marges zijn nog steeds prima, maar wel lager dan voorheen. De energy-tak groeit ongekend en ondanks de gigantische investeringen in een AI- & Robotics-toekomst is Tesla nagenoeg schuldenvrij en zijn de reserves verder aangevuld.
In 2025 wordt een derde Megafactory aangekondigd. Elon liet nog niet los waar. Het zal ongetwijfeld Europa zijn, maar waar zal ook afhangen van de politieke ontwikkelingen. Ook de komst van goedkopere en andere modellen wordt nog steeds in de eerste helft van 2025 verwacht.
Elon staat bekend om de enorme risico’s die hij durft te nemen, feitelijk nog steeds handelend als een start-up. Sterk visie gedreven en vanuit first-principeles onderbouwd. De inmiddels bijna tien jaar durende race naar zelfrijdende auto’s, alle beloftes die hierover gedaan zijn en de forse investeringen die steeds weer nodig blijken te zijn, lijken nu hun vruchten af te werpen. De robotaxi’s komen eraan!
Start robotaxi-diensten in juni
FSD Supervised wordt in de VS langzaam gemeengoed en zorgt voor waardevolle trainingsdata. De echte grote maatschappelijke impact en waarde voor de eigenaar (en voor Tesla zelf) komt echter pas met FSD Unsupervised. In juni wordt gestart met de eerste robotaxi-diensten in Austin, Texas, met Tesla’s eigen auto’s. Voor het einde van het jaar volgt een stapsgewijze uitrol naar meerdere steden in de VS. In 2026 moet FSD Unsupervised dan overal en voor iedereen beschikbaar zijn in de VS. De start en opschaling van de Cybercab-productie loopt parallel hieraan: eind 2025 de eerste productie en in 2026 massaproductie. Elon liet weten dat de goedkeuring voor FSD Supervised in Europa via Nederland verloopt. De RDW is inderdaad namens de Europese lidstaten degene die de typegoedkeuring doet. Hij noemde mei als de maand waarin hierover een besluit wordt verwacht. Hij noemde niet de UNECE, maar Europa. Mogelijk bedoelde hij dit wel. Zie verderop in deze Blik op de Weer voor meer hierover.
Optimus opschaling
Naast de komst van nieuwe auto’s, de groei van de energy-tak en de start van de implementatie van FSD Unsupervised en robotaxidiensten, is de start van de proefproductie van Optimus misschien wel hetgeen dat uiteindelijk de meeste impact zal hebben. Tesla gaat dit jaar de eerste duizenden exemplaren produceren om taken uit te voeren in hun eigen fabrieken. De hardware is nog niet volledig uitontwikkeld, en ze blijven werken aan verdere optimalisaties. In 2026 wordt de productie verder opgeschaald en verwacht men de eerste externe klanten te kunnen leveren. In 2027 en 2028 zullen robots (Cybercab en Optimus) vervolgens in miljoenen per jaar worden geproduceerd, waarbij de kosten dusdanig dalen dat bedrijven die ze niet inzetten nauwelijks meer kunnen concurreren met bedrijven die dat wel doen.
Autonoom rijdend van de band
In de VS (Fremont) rijden de nieuwe Tesla’s voortaan autonoom naar hun positie op het logistiek terrein, waar ze dan (nu nog) op een trailer geladen worden. De kalibratie van de camera’s vindt al op de productielijn plaats. Door integratie met informatie uit de logistieke systemen weet de auto of en waar hij moet laden en waar hij in de rij moet gaan staan voor transport. De route in Fremont is behoorlijk uitdagend, zoals te zien is in onderstaande video. Als we in de loop van 2025 ook nog Optimus in de fabriek aan het werk zien, dan verdwijnt de fiction toch wel langzaam uit de science. De verwachting is dat we binnenkort ook in de andere fabrieken de auto’s autonoom zullen zien rijden. Dit gebeurt op eigen terrein, dus zonder gedoe met regelgeving. Giga Texas volgt snel en uiteindelijk zullen we dit ook in Berlijn en Shanghai zien. Op termijn zullen voertuigen zelfs het terrein verlaten en zelfstandig naar de treinterminal of haven rijden – en misschien zelfs direct naar het adres van de nieuwe eigenaar.
UNECE update
Regelmatig in Blik op de Week een update over de gestage vorderingen van de UNECE WP29. In het woud van taakgroepen, werkgroepen en vergaderingen kunnen we ontdekken dat er twee trajecten belangrijk zijn om te volgen als het gaat om Tesla’s Full Self Driving (FSD). Eén gaat over ADAS/DCAS, de rijder ondersteunende systemen, wat Tesla FSD Supervised noemt. De ander gaat over ADS, autonoom rijden, wat Tesla FSD Unsupervised noemt. Bij ADAS/DCAS is een belangrijk kenmerk dat de bestuurder verantwoordelijk is en blijft. Alles is gericht op het bij de les houden van de bestuurder. Hij moet te allen tijde kunnen ingrijpen of zelfs vooraf een manoeuvre bevestigen. Het lijkt er echter op dat deze groep zich vastdraait in definities, een drang naar data en bewijzen om zeker te zijn dat de systemen werken zoals zij dat willen. Zeker als de systeem geïnitieerde manoeuvres gaat uitvoeren (DCAS). Tesla zal hen moeten overtuigen met data! Het kader en de vereisten staan in dit document. Volgens Elon doen ze dat en weten in mei a.s. meer. Een grappig (of triest?) detail is dat Tesla afgelopen week aangaf dat ze aan de data zien dat mensen FSD uitzetten als ze op de telefoon willen zitten om hiermee een strike van het systeem te voorkomen!! Dat is echt de omdraaide wereld!
Eerder kwam al naar buiten dat Zwitserland vanaf maart ruimte gaat geven aan systeem-geïnitieerde manoeuvres op de snelweg. Ook in China lijkt deze fase op het punt van beginnen te staan. Steven Peeters geeft in onderstaande video een update van de laatste bijeenkomst van de taskforce.
Rijexamen voor zelfrijdende auto's?
De werkgroep die aan ADS-regelgeving werkt, biedt mogelijk meer kansen. Eigenlijk is het ook wat eenvoudiger: de auto rijdt volledig zelfstandig, de bestuurder is niet verantwoordelijk en hoeft, en kan zelfs niet ingrijpen. Ze moeten feitelijk het rijexamen maken voor autonoom rijdende auto’s. Wanneer is de leverancier geslaagd? Dit jaar moet de beschrijving van het “examen voor robots” en de manier van afnemen hiervan in concept klaar zijn, zodat in 2026 het besluitvormingsproces kan starten en er mogelijk vanaf 2027 een eerste toelating wordt verleend. We liggen dan waarschijnlijk twee jaar achter op de VS!
Status FSD in Nederland
Ik ben eens wat gaan zoek naar waar Nederland eigenlijk staat als het gaat over autonoom rijden. Eerlijk gezegd was ik verrast. In de Tweede kamer komen stukken voorbij die zowaar laten zien dat er gewerkt wordt aan lokale wetgeving om de UNECE-kaders ook daadwerkelijk te kunnen implementeren vanaf 2027. En wordt zelfs ruimte gemaakt om ook te kunnen experimenteren voordat er typegoedkeuring afgegeven wordt.
Eind 2025 moeten de concepten feitelijk klaar zijn om dan vervolgens in 2026 een heel jaar te doen over de wetgeving (internetconsultatie, besluitvorming in de tweede en de eerste kamer) om dan in 2027 te kunnen implementeren. Of we nog twee jaar moeten wachten op enige verbetering van de functionaliteit van FSD Supervised is hiermee niet gezegd. Het zou wel heel vreemd zijn als we FSD Supervised (ADAS/DCAS) overslaan en direct overgaan naar FSD Unsupervised (ADS). Naast de leercurves van de systemen is een maatschappelijke acceptatie ook belangrijk.
Hier een interessante kamerbrief aan de Minister van Verkeer en Waterstaat met een overzicht van de stand van zaken van voertuigautomatisering. Deze brief, met de beleidskompassen waar naar verwezen wordt en ander interessante documenten heb ik in NotebookLM gezet en een podcast laten genereren. Het Nederlands is nog niet perfect, maar het is goed te doen.
HW3 wordt vervangen
Het hoge woord is eruit. Tijdens de earnings call over Q3 2024 was het standpunt nog dat ze verwachtten FSD 13/14 ook draaiend te krijgen op HW3, en als dat niet zo zou zijn, zou er een hardwarevervanging komen. Nu liet Elon weten dat ze bij FSD-kopers met HW3 daadwerkelijk de hardware gaan vervangen. Geen verdere details. Ligt het simpelweg aan de hardware, of willen ze de rekencapaciteit en andere resources niet (meer) gebruiken om de inference-modellen te verkleinen? Het is nog niet duidelijk hoe en wanneer dit vervangingsprogramma gaat draaien. Het meest voor de hand liggende scenario lijkt mij dat FSD-kopers met HW3 kunnen kiezen voor een gratis FSD-transfer naar een nieuwe HW4-auto, of ze kunnen wachten op de gratis hardware-upgrade in hun huidige auto. Heb je een HW2.5/HW3-auto en koop je later de FSD upgrade zoals geadverteerd, dan zal de installatie van de nieuwe hardware waarschijnlijk in de prijs van deze softwareaankoop inbegrepen zijn.
Giga Berlijn en Texas maakt ook al de nieuwe Model Y
Op de logistieke parkeerplaats van Giga Berlijn zien we zowel nieuwe als “oude” Model Y’s staan. Van de nieuwe modellen zien we de kleuren zwart, wit en Quick Silver. Benieuwd wanneer de laatste exemplaren van de vorige generatie uit de fabriek rollen. In Giga Texas zijn inmiddels ook de eerste nieuwe Model Y’s waargenomen.
Wereldrecordpoging Tesla Lightshow
De Tesla Owners Clubs van België en Nederland organiseren in samenwerking met Electrify Europe en met ondersteuning van Tesla, Inc. de Tesla Lightshow 2025. Dit unieke evenement, waarbij Tesla’s hun verlichting op maat van muziek laten ‘dansen’, brengt honderden Tesla-enthousiastelingen uit heel Europa samen. Klik op onderstaande afbeelding voor meer informatie! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |