In deze blik op de week aandacht voor de regelgeving op weg naar autonoom rijden, de kleine Tesla, software-updates en meer... UNECE regels In onderstaande video geeft Steven Peeters weer een korte update over de stand van zaken betreffende de UNECE-regelgeving op weg naar autonoom rijden. Ofschoon het wachten is op een verslag van de december vergadering, ziet het er naar uit dat er langzaam toch wat beweging komt in de regelgeving. De verwachting is dat de UNECE een inhaalmanoeuvre op de snelweg meer tijd gaat geven om goed uitgevoerd te worden. Met name de tijd tussen het aanzetten van de richtingaanwijzer en tijd die er is om een “gaatje” te vinden, mag wel wat langer. Ook de maximaal toegestane naar buiten duwende kracht (laterale G-krachten) in een scherpe bocht mag wel iets omhoog. Dan blijft de auto netjes in het spoor, in plaats van richting de buitenkant te gaan of mogelijk zelfs in de andere rijbaan terecht komen. Deze week ook een bericht dat de Duitse overheid de weg naar level 4 autonoom rijden wil gaan vrijmaken. Ze willen als Europees land hier voorop in gaan lopen. Dat zijn heel goede geluiden. Niet dat het nu morgen meteen geregeld is, maar er wordt in ieder geval over gesproken en men ziet meer kansen in autonoom rijden dan bedreigingen. Kan ook bijna niet anders. Zoals Sandy Munro verleden week al in het interview met Elon benadrukte is dat autonoom rijden de veiligheid van mobiliteit met een enorme factor gaat verhogen. Veel meer dan alle maatregelen tot nu toe bij elkaar opgeteld, zoals de veiligheidsriem, ABS, airbags en dergelijke. En dan hebben we het nog niet over de economische impact, de kansen voor herinrichting van de steden, de versnelling van de transitie naar duurzame energie en dergelijke. Kleine Tesla De geruchten nemen toe dat de kleine Tesla (de Model 2?) nog dit jaar het levenslicht gaat zien. Over hoe die kleine er uit gaat zien is natuurlijk nog niets bekend. Onderstaande afbeelding is een van de vele ontwerpen over hoe die nieuwe Tesla er volgens Tesla-fans uit zou kunnen gaan zien. Ook het tijdstip waarop de kleine Tesla in productie zou gaan is natuurlijk speculatie. De geruchten zijn gebaseerd op een interview met de Chinese directeur van Giga Shanghai. Ik denk dat we het met een korrel zout moeten nemen. Een presentatie van het prototype in 2021, ontworpen in het design centre in China, sluit ik niet uit. Maar een start van de productie en een wereldwijde verkoop is voor 2021 uitgesloten als je het mij vraagt. Ik denk wel dat Giga Shanghai als eerste met de productie van de kleinere Tesla zal gaan beginnen en later pas in Giga Berlijn. Mijn verwachting is op zijn vroegst vanaf 2023 vanuit Berlijn. In 2021 komt eerst de Model Y en in 2022 de Model 3 vanuit Berlijn. Voor de kleine Tesla moet zeker de locale batterij-productie goed op gang zijn. Maar dat er een instapper komt, dat is wel duidelijk. Nu nog de instapper Afgelopen week lanceerde Audi de e-tron GT RS. Een vergelijking met zijn halfbroer, de Porsche Taycan Turbo S en de nieuwe Model S Plaid+ kon natuurlijk niet uitblijven. Zelfs de performance Model 3 wordt in de vergelijking meegenomen. Dat Tesla de toon zet in prijs en prestatie is duidelijk. Onderstaand in een mooi overzicht weergegeven. Het is natuurlijk fantastisch om te zien dat Tesla aan de bovenkant van dit segment de toon zet. Als in 2022 de Roadster op de markt komt, zal niemand de superioriteit van Tesla aan de bovenkant van dit deel van de markt nog in twijfel trekken. Wil overigens niet zeggen dat er geen ruimte is voor andere merken. In tegendeel zelfs. Audi, Porsche, Lucid en anderen maken mooie EV’s die zeker veel mensen uit een ICE gaan halen. Daar het gaat tenslotte allemaal om! Met de Model 3 en zeker de Model Y is Tesla ook in het middensegment de benchmark. Maar het wordt natuurlijk pas echt interessant als Tesla ook zo rond de 30.000 euro de toon gaat zetten qua prijs/prestatie verhouding. En voor de aandeelhouders: ook in dit segment met een zeer winstgevende marge. Het aantal mensen dat privé een EV koopt is in NL nu al 30% en dat gaat hierdoor nog verder toenemen. Zeker als je meeneemt dat mensen de bereidheid hebben meer uit te geven aan een EV dan aan een vergelijkbare ICE. Het lijkt wel of mensen, door de komst van een EV, maar kijken naar de total-cost-of-ownership van een auto. De aanschaf van een EV is (nog) iets duurder, maar het bezit en gebruik een stuk goedkoper en de afschrijving een stuk minder dan een ICE. Een kleinere Tesla rond 30.000-35.000 euro (NL prijzen) zal het kopen van een ICE zeer onverstandig maken. Zeker als je nog meeneemt dat je met Tesla ook de hardware koopt om autonoom rijden in de (nabije) toekomst mogelijk te maken. Ik kan me geen, anders dan emotionele, redenen bedenken waarom je überhaupt nog een ICE zou willen kopen als je in de markt bent voor een nieuwe auto. Nieuwe landen Tesla is de landen waar ze auto gaan leveren flink aan het uitbreiden. Recent werden Singapore, Roemenië en Israël aan het lijstje toegevoegd. Dit impliceert natuurlijk ook dat in die landen een infrastructuur gaat ontstaan met superchargers, service-centra en stores. Software-up-dates Qua software updates is het opvallend stil tot nu toe dit jaar. Ik zit op een gemiddelde van om de 2 weken een software-update. Maar in de eerste weken van het nieuwe jaar is Tesla nog niet zo scheutig met updates. De eerste 2021 release is verschenen (2021.4.3), maar dit betreft alleen een kleine update met bugfixes. Ook een update van de FSD Beta voor de circa 1.000 beta-testers blijft uit. Laten we het maar interpreteren als dat alle energie gestopt wordt in het tweede deel van de holidayrelease… de update naar de V11 versie van de software. Over-the-air update bij Shanghai Op social media verscheen een filmpje gemaakt bij Giga Shanghai waar de auto's welke aan het wachten zijn op transport over-the-air voorzien worden de laatste software en in transportmodus gezet worden. Indrukwekkend om te zien. Ik neem aan de dat de knipperlichten aangaan bij zo’n factory-installatie om aan te geven dat ze even niet getransporteerd mogen worden. Tevredenheid We lezen op social media regelmatig slechte berichten over bouwkwaliteit of service van Tesla. Er zijn zeer zeker heel terechte klachten bij. Maar we moeten ons natuurlijk ook realiseren dat dit maar een heel klein deel is ten opzichte van de mensen die erg te spreken zijn over hun Tesla. Objectief gezien zijn Tesla’s de veiligste auto’s die er te koop zijn. Daarnaast zijn ze in hun segment toonaangevend qua efficiency en prestaties. En zijn ze de benchmark voor andere OEM’s als het gaat over (productie)technologie. Met het verschijnen van de kleine Tesla, de Cybertruck, de Roadster en de Semi in de komende 2 jaar zullen ze ook in die segmenten de benchmark gaan zijn. Tussen grofweg € 30.000 en € 200.000 zijn alle modellen en uitvoeringen dan ijzersterk gepositioneerd. Met als bonus dat alles auto’s uitgerust zijn met de hardware voor autonoom rijden en allemaal toegang hebben tot het superchargernetwerk en via over-the-air-updates voorzien worden van de meest actuele software. Ook als het gaat consumenten tevredenheid scoort Tesla al jaren een nummer 1 plaats. Ook in het recent uitgevoerde onderzoek staat Tesla weer op de eerste plaats! Het onderzoek is hier te vinden. Laat onverlet dat Tesla moet blijven werken aan het verhogen van de kwaliteit en service. Joe Rogan Elon was afgelopen week voor de 3e keer gast in de Joe Rogan Experience. In een dik 3 uur durende podcast komen heel veel Tesla, SpaceX en andere onderwerpen aan bod. Roadster: engineering is in 2021 klaar, maar een productie pas in 2022. Een leuke discussie of de Roadster zou moeten kunnen zweven op de SpaceX-thrusters. Zal wel niet gaan gebeuren, maar dat de Thrusters gaan komen om nog sneller te kunnen accelereren is wel duidelijk. Model S Plaid: 1.96 sec naar de 60 miles! Oppassen met een stoplicht sprintje! Want voordat dat je kruising over bent, en dus nog in de zicht van de flitser, zit je al op de honderd! Plaid+ in 2022! Cybertruck: mogelijk eind 2021 een paar pre-productie modellen, maar pas in 2022 een start van de productie. Het hele ontwerp in qua maatvoering op alle aspecten 3% kleiner geworden.
1 Comment
In deze blik op de week nogmaals aandacht voor de vernieuwde Model S&X, een nieuwe versie van de Tesla Semi gespot, Sandy Munro interviewt Elon Musk, een nieuwe 12V batterij, de onderzoeksresultaten van een onderzoek onder EV-rijders, de trekhaak voor de Model Y, een paar wintertips en nog veel meer… Tesla Semi Het ziet er nu toch echt naar uit dat de Tesla Semi in de loop van het jaar daadwerkelijk in kleine aantallen geproduceerd gaat worden. Een productie in Fremont en een assemblage in Giga Nevada. Veel onderdelen van de Semi zitten immers ook in de andere modellen, zoals de motoren en de batterijen! Er dook ook een filmpje op van een nieuw prototype. In Europa wordt de Semi in 2023 verwacht. Diefstal We weten natuurlijk dat de Tesla’s de veiligste auto’s in hun klasse zijn. Daar komt nu bij, en ook dat wisten we natuurlijk al, dat ze ook (bijna) niet gestolen worden. Ook dat is weer door een mix van passieve en actieve veiligheidssystemen. Denk aan Sentry, GPS in combinatie met de data-verbinding, pin-to-drive, e.d. In 2020 werden 2 Tesla's gestolen. Een compleet overzicht van de diefstallen in 2020 naar merk is hieronder te downloaden.
Enhanced Autopilot Na een tijdje te zijn weggeweest is Enhanced Autopilot weer terug. Het pakket gaat € 3.800 kosten en is via de app te bestellen. Ongeveer de helft van de prijs van de full self driving-suite welke nu € 7.500 is. De komende maanden komt hier nog een abonnementsvorm voor FSD bij. Of gaat Enhanced Autopilot er dan weer uit?
Model S/X Er werd nog druk nagesproken en gespeculeerd over de vernieuwde Model S en X op social media. Vooral het Yoke stuur en het ontbreken van bedieningshendels is veelbesproken. Ik vergelijk het maar met het verdwijnen van de homebutton en de hoofdtelefoon aansluiting op de iPhone jaren geleden. Nog niemand had zelf ervaren hoe het was, maar het oordeel was al geveld. Maar we weten inmiddels dat als je het eenmaal ervaren hebt en de eerste onwennige dagen zijn voorbij, wil je over het algemeen niets anders meer! Sterker nog. Je vraagt je af waarom het ooit anders was. Is er nog iemand die terugverlangd naar een autosleutel om je auto te ontgrendelen of een startknop om je auto te starten? Het Yoke-stuur schijnt toegestaan te zijn in de EU. In een artikel van Bright werd de RDW hierna gevraagd en geconcludeerd werd dat er in NL geen beperkingen zijn ten aan zien van de vorm. Hieronder nog een aardige video over de nieuwe Model S. 12V Accu De vernieuwde Model S/X krijgt een 12V lithium ion accu. Er wordt dus afscheid genomen van de 12V lead-acid accu’s. De nieuwe accu gaat hiermee even lang mee als het batterypack voor de aandrijving. Op termijn gaan we de accu natuurlijk ook terugzien in de andere modellen. Helaas kan of durft Tesla nog niet over te stappen op een 48V systeem in combinatie met een andere manier van bekabeling en aansturing van alles wat om stroom en bediening vraagt. MIG/MIC Model Y Op de Tesla website wordt nu voor de Model Y een productiestart midden 2021 aangegeven voor de Made in German (MIG) Model Y. Het geeft aan dat Tesla er vertrouwen in heeft om steeds preciezer te worden met het noemen van een tijdstip waarop we in Europa de Model Y mogen verwachten. Het bouwtempo ligt ontzettend hoog. Het gebouw is aan de buitenzijde nagenoeg klaar. Elon gaf aan dat het gebouw voorzien wordt van Graffiti-kunst. Het staat immers in tech en cultuur stad Berlijn. Niet geheel duidelijk of hij de binnen- of buitenzijde bedoelde. Binnen wordt in ieder geval al druk afgewerkt en worden machines geplaatst. Er staan 8 van die Giga casting machines. Dat is zeker niet alleen voor de Model Y en de Model 3! Dat het snel gaat bij Tesla bleek wel uit een verslag van een aantal journalisten die afgelopen week Phase 2 van Giga Shanghai mochten bezoeken. Hier wordt de MIC Model Y gemaakt. Ze zitten volgens hun al op 700 auto’s per dag in deze fase van het opschalen van de productie. Dat lijkt wat aan de hoge kant, gelet op het tempo van opschalen in andere fabrieken. Na de Q1 productiecijfers weten we meer! Castings In de blik op de week natuurlijk al vaker gehad over de nieuwe single-piece-castings van Tesla. Goed om te zien dat ook de Model S en X nu op deze manier geproduceerde onderdelen krijgt. Komt de stijfheid en de kwaliteit ten goede. Steeds meer delen van de auto worden zo geproduceerd met als doel om uiteindelijk de gehele carrosserie op deze manier te construeren. Alleen de Model 3 uit Fremont en Shanghai krijgt het voorlopig niet. Ze kunnen het niet veroorloven om in deze fase van opschaling de productielijn van de Model 3 een paar weken stil te leggen. In de in aanbouw zijnde fabrieken worden de casting machines al opgebouwd terwijl het gebouw er omheen nog in aanbouw is! Het is echt een revolutie in de automobielbranche. De productiekosten gaan hierdoor fors omlaag en de productiesnelheid omhoog. Elon sprak in een interview met Sandy Munro over een besparing van 300 robots voor alleen de single-piece-achterkant! Als het aan de voorkant ook 300 robots scheelt dan heb je het met een Model 3 en Model Y productielijn over 1.200 minder robots. Benieuwd of en wanneer andere autobouwers volgen. Het is niet alleen een kwestie van een order plaatsen bij de leverancier van die casting machines. Los van de engineering moet je ook de juiste samenstelling van het aluminium hebben. Maar dat zal Tesla wel gepatenteerd hebben! Trekhaak Model Y In de VS-configurator is de optie voor de trekhaak verdwenen. Waarschijnlijk gaat dit betekenen dat alle Model Y’s de voorbereiding krijgen voor een trekhaak en dat deze dus achteraf eenvoudig kan worden besteld. Prijs was bij achteraf bestellen wel iets hoger. Of dit wordt gecorrigeerd is nog niet bekend. Mijn verwachting is dat de bevestiging van een trekhaak geïntegreerd is in de single-piece-casting, Het in de VS aangegeven trekgewicht is 1.587 kg. Nog een paar maanden en dan kunnen we zien wat de specificaties voor de MIG Model Y gaan zijn. LFP-accu Deze week verscheen van Next-Move een test-verslag over de LFP-accu van CATL in de Model 3 SR+ uit Giga Shanghai. Aanleiding voor de test was dat er veel klachten zouden zijn via de social media over deze accu in de MIC Model 3 SR+. Dat “veel” valt in absolute aantallen wel mee, maar toch reden genoeg om erbij stil te staan. Zeker ook omdat steeds meer fabrikanten die LFP-accu van CATL (gaan) gebruiken. Het is een interessante video en geeft veel inzicht in de onderliggende technologie van het laden. En in het bijzonder bij de cobalt-vrije LFP-accu. Alleen al het bekijken van de video zal veel “klachten” wegnemen. Eigenlijk is er niet zo heel veel aan de hand, anders dan dat dit type accu iets meer moeite heeft met koude omstandigheden. De grootste oorzaak van de klachten is misschien wel dat de verwachting die men vooraf had over het rijden in een EV mogelijk niet overeenkomt met de nu opgedane ervaring in koudere omstandigheden. We zitten immers in de winter. Koude en accu’s hebben een haat liefde verhouding! Net als bij alle andere EV’s is het rijden in de winter toch echt anders dan in de zomer. Eigenlijk is dat bij een ICE ook zo, alleen waren we er toen niet zo mee bezig. Zeker niet met zo'n focus op hoeveel kilometer kan ik maximaal rijden vandaag? Om, als het al nodig is, onderweg snel te kunnen laden, is een voorverwarmde accu een vereiste. De software beschermt de accu en laadt gewoon niet snel als dit een negatief effect heeft op de levensduur. Daarnaast is Tesla nog wat voorzichtig met hoge laadsnelheden. Ze verzamelen data van alle Tesla’s wereldwijd en via software updates wordt het bijgesteld. Meestal is de auto na een software update beter geworden. Beter kan ook zijn trager laden, maar wel een langere levensduur. Voor de een teleurstellend, voor de andere een hele geruststelling. Als je dit negatief wilt uitleggen is het verhaal dat ze niet genoeg getest hebben, niet transparant zijn over de prestaties van de batterij of bang zijn voor claims. Positief uitgelegd is dat je er gewoon op moet vertrouwen dat Tesla je de beste ervaring wilt geven en dat je je niet druk moet maken over een tijdelijk mindere range of een lagere laadsnelheid. Hoeveel last heb je er nu feitelijk van als je maar 200 km per dag rijdt? Je hebt immers een SR+ gekocht! Het blijft zo belangrijk om goed te weten hoe je de auto wilt gebruiken (ook in de winter) en hier dus een EV bij zoeken die past bij je behoefte. Meestal speelt ook de beurs een rol, dan heb je altijd te maken met een compromis! Onderzoek VER Afgelopen week een webinar bijgewoond van de VER (vereniging elektrische rijders). Hierin werden de resultaten gepresenteerd van het “Nationaal EV en bereidersonderzoek”. Interessant om hier eens door heen te bladeren. Het is hier te vinden. Een paar interessante uitkomsten:
Teardown 2021 Model 3 Sandy Munro Ik zal in iedere “Blik op de week” de highlights van zijn teardown-bevindingen van die week kort samenvatten. Blijft natuurlijk interessant om vooral ook zelf te kijken. Deze week geen Teardown verslag, maar een interview met Elon. Jammer dat Sandy zoveel zelf aan het woord is. Krijg je een kans om een uur met Elon te praten, vraag je hem niet het hemd van het lijf over "the machine that's building the machine". Wintertips:
Een paar tips voor de komende dagen met vorst en sneeuw! - gebruik pre-heating, zeker de stoelverwarming. Zet hem op tijd aan als je bang bent dat ramen/deuren zouden kunnen vastvriezen. - laat de auto 15 minuten voordat je bij een laadpaal vertrekt nog even laden, zeker in combinatie met pre-heating. - zorg voor een voldoende opgelade batterij als je de auto wat langer gaat parkeren. - de deurhandels van de Model 3 (ik dacht vanaf de zomer 2020) kan je op het dunne gedeelte (hard) indrukken als hij vastgevroren zit. - op weg naar een supercharger, altijd via de navigatie er naar toe rijden, dat wordt de batterij op temperatuur gebracht. Let wel, dit kan een half uur of langer duren. - om vastgevroren spiegels te voorkomen, zet automatisch inklappen uit - om beter op te kunnen trekken op een besneeuwd wegdek kan je "slipstart" inschakelen - zet regeneratief remmen op "laag" als je bang bent voor blokkerende wielen - je hebt bijna geen onderhoud aan je Tesla. Vergeet daarom niet antivries in je ruitensproeier reservoir te doen! - eventueel de rubbers bij de deuren een beetje invetten. Meer informatie is ook hier op de Tesla-website te vinden. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2024
Categorieën |