In de deze blik op de week natuurlijk aandacht voor een nieuwe Tesla-batterijpark in België, inductieladen, details van de Model Y, Tesla gaat Audi voorbij, de Y-productiestart in Berlijn, light- en droneshow in België en nog veel meer...
Details verlichting Model Y
Verleden week werd in China de vernieuwde Model Y gepresenteerd. Zowel de voorkant als de achterkant zijn opvallend, met een ledstrip over de hele breedte. Over de voorkant is vooral discussie waarom het geen doorlopende strip is, maar juist twee kleinere aan de buitenkant en één bredere in het midden. De eerste van de drie op de foto hieronder. De tweede is de oplossing voor de Cybercab en de derde voor de Cybertruck. Welke is de mooiste?
De ledstrip aan de achterzijde lijkt niet veel anders dan bij andere auto’s. Toch blijkt dat een bijzondere oplossing te zijn met een soort indirecte verlichting. Op de website noemt Tesla het “Distinctive Lighting”; het eerste indirect reflecterende carrosseriepaneel-achterlicht in zijn soort. Op onderstaande 3D-animatie wordt het allemaal wat duidelijker. Let ook op de diffuser. Steekt redelijk ver uit.
Osborn-effect
Geen woord van Elon Musk op X over de lancering van de nieuwe Model Y in China. Dat heeft niets te maken met het feit dat hij Tesla geen aandacht geeft omdat hij veel tijd aan de politiek besteedt, maar eerder met de strategie om nog zoveel mogelijk auto’s van de huidige generatie te verkopen voordat wordt overgestapt naar de vernieuwde Model Y. Dit zogenaamde Osborne-effect wordt ook deels opgevangen door kortingen aan te bieden. In plaats van de afgeschafte SEPP-subsidie geeft Tesla nu zelf € 2.950 korting in Nederland en € 5.000 in België (zie voorwaarden). Bestel je via een referral (zie hoe bestellen), dan krijg je daarbovenop nog eens € 500 korting. Dat maakt het voor velen toch nog aantrekkelijk. De huidige generatie blijft immers een bijzonder begerenswaardige verschijning.
De grootste in China Ofschoon de media ons anders willen doen geloven, spreken de cijfers voor zichzelf. Het aantal verkochte BEV’s is wereldwijd met 19% toegenomen. De BEV is helemaal niet op zijn retour, en Tesla al helemaal niet! Tesla verkocht in 2024 weliswaar 1% minder auto’s dan het jaar daarvoor, maar in termen van kWh batterijen (auto’s + batterijopslag) juist meer. Tesla is in China het bestverkopende automerk van 2024, en niet alleen onder BEV’s! Het lijkt erop dat Tesla de statusrol heeft overgenomen van de Duitse automerken. In China zijn immers heel wat lokale automerken actief, vaak met goedkopere modellen. Toch doen de Model Y en Model 3 het daar bijzonder goed. Van de vernieuwde Model Y worden hoge verwachtingen gekoesterd. Naar verluidt zijn er 50.000 exemplaren verkocht op de eerste dag! En dan moet het FSD-tijdperk nog beginnen. Bovendien komen er nog goedkopere varianten en een compacte Tesla aan.
Tesla gaat Audi voorbij!
We hebben jarenlang gehoord dat Tesla zou moeten inpakken zodra de gevestigde autobouwers elektrische auto’s gingen produceren. Goed nieuws op dat vlak: in 2024 ging Tesla zelfs Audi voorbij in het aantal verkochte auto’s! Audi, dat toch serieus heeft geprobeerd een plek te veroveren in de BEV-markt, zag zijn verkopen met 12% dalen. Hoofdzakelijk door tegenvallende ICE-verkopen in China. Ze zullen BEV’s nu echt moeten prioriteren boven ICE-modellen!
Tesla zelfs in Duitsland op één
In 2024 was Tesla het bestverkopende BEV-merk onder consumenten in Duitsland, met 21.730 verkochte auto’s. Dit blijkt uit een recente analyse die @alojoh op X deelde. Hij onderzocht de verkoopcijfers van verschillende merken, waaruit blijkt dat Tesla Volkswagen heeft overtroffen, dat op de tweede plaats eindigde.
Interessant is dat Tesla vooral succesvol was bij particuliere kopers: 58% van hun verkopen ging naar consumenten, terwijl slechts 31% van de BEV-verkopen van de VW Group aan particulieren werd gedaan. Dit toont aan dat Tesla een sterke aantrekkingskracht heeft op de Duitse consument. Dit is opvallend, omdat de Duitse markt uniek is door de voorkeur van commerciële kopers, die door belastingvoordelen bijna twee keer zo belangrijk zijn als particuliere kopers.
De analyse van AJ benadrukt verder dat de VW Group, met 41.591 verkochte BEV’s aan consumenten, de grootste EV-producent was dankzij de kracht van vijf merken binnen de groep: Volkswagen, SEAT, Skoda, Audi en Porsche. Deze merken boden samen 18 verschillende modellen aan, wat hun marktpositie versterkte. De cijfers laten een duidelijke trend zien op de Duitse markt: terwijl Tesla excelleert bij consumenten, heeft de VW Group een sterkere positie bij commerciële kopers.
Productie pauze
Tesla pauzeert de Model Y-productie in Giga Shanghai tijdelijk voor ongeveer drie weken, van 22 januari tot 14 februari, om de productiefaciliteiten te optimaliseren en zich volledig te richten op de nieuwe Model Y. Deze werd op 10 januari officieel gelanceerd in China en andere markten in de Azië-Pacific, hoewel Giga Shanghai al maanden bezig was met proefproductie. We hebben beelden gezien van trailers vol met de nieuwe Model Y, vooral in nieuwe kleur Glacier Blue. Deze auto’s zijn ongetwijfeld onderweg naar de Tesla stores. Tegen de tijd dat ze er zijn en door consumenten te bezichtigen is, zal de productie op volle gang komen.
Daarnaast gaat ook de Model 3-productielijn kort stil, van 26 januari tot 3 februari, voor gepland onderhoud. De pauze valt samen met Chinees Nieuwjaar, een periode waarin veel bedrijven sluiten. Op deze manier minimaliseert Tesla verstoringen en optimaliseert het de productielijnen. Ik verwacht niet dat Model 3 uiterlijke aanpassingen krijgt, ofschoon een ledstrip aan de voorkant hem wel meer een lijn zou brengen met de Model Y, Cybertruck en Cybercab.
Proefproductie Giga Berlijn
Ook in Giga Berlijn is de proefproductie van de vernieuwde Model Y begonnen. Het traject zal vergelijkbaar zijn met dat van Shanghai, maar waarschijnlijk sneller verlopen omdat de eerste uitdagingen in China al zijn opgelost. Ook in Berlijn wordt verwacht dat er een productiestop zal volgen voor de huidige Model Y, zodat volledig kan worden overgestapt naar de vernieuwde versie. Over de exacte tijdlijn is echter niets bekend. Wat wel zichtbaar is, is dat in de configurator voor Taiwan (voertuigen uit Giga Berlijn) de maand mei wordt aangegeven als leverdatum. Dit komt overeen met de Nederlandse configuratie voor de Model Y RWD.
Wereldrecordpoging Tesla Lightshow
De Tesla Owners Clubs van België en Nederland organiseren in samenwerking met Electrify Europe en met ondersteuning van Tesla, Inc. de Tesla Lightshow 2025. Dit unieke evenement, waarbij Tesla’s hun verlichting op maat van muziek laten ‘dansen’, brengt honderden Tesla-enthousiastelingen uit heel Europa samen. De organisatoren willen geschiedenis schrijven door de grootste gelijktijdige licht- en drone-show ter wereld te creëren. Honderden Tesla’s zullen een perfect gesynchroniseerde lichtshow opvoeren, speciaal gecreëerd voor dit evenement door de wereldwijd bekende Simon Pollock (XLightshows). Tegelijkertijd wordt een spectaculaire droneshow uitgevoerd door Dutch Drone Shows. Deze unieke combinatie van licht- en droneshow is nog nooit eerder vertoond. De wereldrecordpoging vindt plaats op zondag 23 februari 2025 op Droneport - Brustem Airport in Sint-Truiden, België. Deelname is gratis en staat open voor alle Tesla-eigenaren. Het evenement onderstreept gedeelde kernwaarden zoals innovatie, duurzaamheid en positieve aandacht voor elektrische mobiliteit. Registratie is verplicht via Tesla Light Show 2025 registratiepagina. Het huidige Europese record voor een Mega Tesla Light Show staat op naam van de Tesla Owners Club Finland, met 902 Tesla’s. Zal dit record verbroken worden?
Nieuwe tunnel in gebruik
De Westgate Station maakt deel uit van The Boring Company's Vegas Loop, een innovatief project dat een tunnelnetwerk van 68 mijl onder Las Vegas aanlegt voor passagierstransport met Tesla’s. Dit project wordt volledig privé gefinancierd, waardoor het traditionele regelgevingsprocessen voor openbaar vervoer omzeilt. Dit sluit aan bij Elon Musks visie om regulering te minimaliseren en innovatie te versnellen. De Vegas Loop is ontworpen om belangrijke locaties in Las Vegas met elkaar te verbinden, zoals casino's, Harry Reid International Airport en het stadscentrum. Het project heeft als doel de connectiviteit binnen de stad aanzienlijk te verbeteren en het reizen sneller en efficiënter te maken.
In de loop van dit jaar wordt verwacht dat voertuigen FSD volledig mogen gaan gebruiken. Ik ben ervan overtuigd dat, zodra de tunnelconfiguratie in Las Vegas over twee jaar volledig operationeel is en de Cybercabs autonoom door de tunnels bewegen, steden wereldwijd in de rij zullen staan om ook tunnels van The Boring Company onder hun stad aan te leggen. Deze combinatie van autonome voertuigen en innovatieve infrastructuur kan een revolutie teweegbrengen in stedelijk transport.
Deel twee over inductieladen
Recent is het eerste deel van The limiting factor-serie over het indicutieladen van de Cybercab aan bod geweest. Nu is deel twee verschenen. Draadloos laden maakt gebruik van resonante inductieve overdracht, wat de laadafstand vergroot en positionering minder kritisch maakt, hoewel nauwkeurige uitlijning de efficiëntie verhoogt. Veiligheidsrisico’s zoals oververhitting van metalen objecten worden beperkt door systemen zoals “Guardian detection”, en de elektromagnetische velden zijn niet schadelijk voor mensen. De SAE-standaard J2954 zorgt voor compatibiliteit tussen merken, terwijl Tesla mogelijk eigen aanpassingen doorvoert. Universele retrofit kits zijn kostbaar en complex, dus Tesla bereidt zijn voertuigen vanaf de fabriek voor op draadloos laden. Dat hebben wij de Cybertruck kunnen zien. Laadvermogen tussen 11 en 50 kW is haalbaar, maar snelladen vereist duurdere apparatuur. Interessant is de speculatie dat Tesla de infrastructuur gefaseerd gaat uitrollen: eerst voor particulieren en vlooteigenaren, vervolgens bij Superchargers, en uiteindelijk via nieuwe dedicated locaties. Lange termijn mogelijkheden zoals laadspoelen in straten of tunnels zijn technisch mogelijk, maar vereisen grote investeringen. Praktische aspecten zoals koeling en montage zijn goed geregeld, en voor de Optimus-robot weegt Tesla af tussen bedraad en draadloos laden op basis van efficiëntie en gebruik. Over het geheel genomen biedt draadloos laden veiligheid en compatibiliteit, met de grootste uitdaging in de infrastructuuruitrol. Voor meer details en context kun je de volledige video bekijken.
Megapacks in België
De Limburgse groenestroomproducent ESG uit Heusden-Zolder heeft de vergunningen en financiering rond voor zijn eerste batterijpark in België, een investering van 85 miljoen euro (zie hier). Het park, met een capaciteit van 75 megawatt (300 megawattuur), zal uit 82 Tesla-batterijcontainers bestaan en wordt gebouwd op een voormalige cementfabriek in Harmignies (Henegouwen). De oplevering is gepland voor eind dit jaar. ESG financiert het project met steun van Wallonie Entreprendre en een krediet van KBC. Het park genereert inkomsten via netbeheerder Elia en elektriciteitshandel. ESG werkt ook aan een tweede batterijpark in Wallonië, in Auvelais, dat eind volgend jaar klaar moet zijn. Naast deze projecten streeft ESG naar een verdubbeling van zijn zonne- en windcapaciteit van 666 megawatt naar 1.500 megawatt tegen 2027, goed voor de stroomvoorziening van een half miljoen huishoudens. Het bedrijf haalde hiervoor vorig jaar 100 miljoen euro groeikapitaal op.
1 Opmerking
In de deze blik op de week natuurlijk aandacht voor de eerste informatie en beelden van de vernieuwde Model Y, productieverwachtingen voor Optimus, Grok komt er aan, kunst in Berlijn en nog veel meer...
De Model Y is er (bijna)
Na maanden van speculeren, spionagefoto’s en renders van hobbyisten zijn er nu eindelijk de officiële (bewegende) beelden en informatie over de vernieuwde Model Y. Met toch nog één maar: het betreft de versie die in Giga Shanghai wordt gemaakt en bestemd is voor de markten die vanuit die fabriek worden bediend. Het is nog even afwachten of de versie die in Giga Berlijn en de versie die in de VS worden gemaakt exact hetzelfde zullen zijn.
Het interieur komt nagenoeg overeen met de huidige generatie van de Model 3. Opvallend is dat de bedieningshendel voor richtingaanwijzers aan de linkerkant van het stuur mocht blijven, in tegenstelling tot de Model 3. Vanuit de filosofie van Tesla (alles gericht op het FSD-tijdperk) vind ik het vreemd dat hij er zit. Maar als dat het enige aspect is waar autojournalisten en nieuwe klanten (in beginsel) over klagen of een aankoop om laten, dan kan ik het wel volgen. Zeker in het geval van de meest verkochte auto wereldwijd!
De Model Y, als ruime auto voor meer dan twee personen, speelt in het robotaxi-tijdperk een belangrijke rol. Voor de korte termijn heeft Tesla het belang om zoveel mogelijk Model Y’s op de weg te krijgen. Want zodra FSD Unsupervised een feit wordt, zijn deze meerpersoonsvoertuigen belangrijk naast de compacte Cybercab als tweezitter!
Wat valt er nog meer op?
Er zit een extra camera in de voorbumper, net als bij de Cybertruck en Cybercab. Tesla heeft wel een oplossing voor de dode hoek aan de voorzijde van de auto’s zonder die camera, maar dan rijdt de auto eerst een stukje achteruit om te “kijken”. Een camera is een betere optie, zeker als robotaxi!
Net als bij de huidige generatie van de Model 3 is de geluidsisolatie verbeterd, zit er een vernieuwd onderstel onder, zijn er nieuwe wielen, is het rijbereik vergroot en zijn de voor- en achterbumper opnieuw ontworpen. Vooral de verlichting in de vorm van een lichtstrip voor en achter valt op.
Het interieur is ook in lijn gebracht met de Model 3. Geventileerde stoelen, een tweede scherm achter, een nieuw ontworpen middenconsole en betere connectiviteit voor bluetooth en wifi. De geluidsinstallatie bestaat nu uit 16 speakers, inclusief een subwoofer.
Het kleurenpalet is aangepast en toont nu een nieuwe kleur blauw: Glacier Blue. Quick Silver, Stealth Gray, Pearl White en Ultra Red zijn naast Glacier Blue de vijf Giga Shanghai-kleuren! Dus geen zwart meer. Maar kijk je in de configurator naar Taiwan, die vanuit Giga Berlijn komt, dan is zwart er wél. Sterker nog, daar is alleen de AWD Long Range Launch Editie te bestellen in de kleur zwart of Quick Silver, met een geschatte leveringsdatum van juni-juli.
Kortom, de Model Y is weer helemaal bij de tijd en belooft nog wel even de bestverkopende auto wereldwijd te blijven. Zeker als de prijzen niet veel veranderen.
Launch-versie
Giga Shanghai maakt een Launch-versie van de nieuwe Model Y. Deze versie heeft leuke extra’s. Naast Launch-badges achterop en in de middenconsole is er projectverlichting in de deur, een Model Y-dorpellijst, vegan suède accenten in het interieur, luxe vloermatten en standaard de AWD met de acceleratieboost inbegrepen. Voorlopig toont de configurator de RWD- en AWD Long Range-versies. Er zijn nog geen tekenen van een Performance-versie. Ook is er geen aanwijzing gevonden voor een goedkopere, en daarmee wat meer uitgeklede, variant.
Optimus in aantallen
Tijdens een online interview op de CES 2025 (zie video hieronder) gaf Elon Musk meer toelichting over het opschalen van Optimus. Tenzij een andere partij zijn ontwerpen nog niet heeft geopenbaard, denkt Elon dat Tesla de meest geavanceerde robot heeft ontwikkeld. Hij benadrukte vooral de hand van de robot. Elon gaf aan dat Tesla dit jaar al duizenden exemplaren zal produceren voor gebruik in de eigen fabrieken. Ik verwacht dat we Optimus zullen zien bij de productie van de Cybercab! Het jaar 2026 moet dan het eerste jaar van massaproductie worden, gevolgd door een sterk oplopende productie in de daaropvolgende jaren. Elon sprak over 50.000 tot 100.000 exemplaren in 2026 en meer dan 500.000 in 2027!
Recall HW4 in Noord-Amerika
Tesla heeft in 2025 zijn eerste terugroepactie aangekondigd, die ongeveer 239.382 voertuigen in Noord-Amerika treft. Het betreft een probleem met de Hardware 4 (HW4) computer in de modellen Model 3 (2024-2025), Model S (2024-2025), en Model X en Model Y (2023-2025). Problemen zoals GPS-fouten, niet-reagerende displays en uitgeschakelde rijhulpsystemen worden veroorzaakt door kortsluiting in de HW4-computer. De terugroepactie richt zich specifiek op defecten in de achteruitrijcamera, wat niet voldoet aan de Amerikaanse veiligheidseisen (FMVSS 111) en het risico op ongelukken verhoogt. Tesla heeft in december 2024 een oplossing geïntroduceerd via een over-the-air (OTA) software-update, die de opstartvolgorde van de computer aanpast om kortsluiting te voorkomen. Bij voertuigen met bestaande problemen wordt de HW4-computer gratis vervangen. Auto's geproduceerd na 16 december 2024 hebben al verbeterde software en hardware. Over een mogelijke terugroep-noodzakelijkheid in Europa is niets bekend. Zoals altijd, ervaar je een hard- of software probleem, ga naar de Tesla-app en meldt het aan je service center via het menu service-aanvragen.
Grafiti Giga Berlijn
Nog voor de start van de bouw liet Elon al weten dat ze de fabriek zouden voorzien van graffiti-kunst. Het hoofdgebouw van Giga Berlijn wordt gekenmerkt door grote (nood)trappenhuizen aan de buitenkant van het gebouw, een ideale plek om de boel wat op te fleuren.
Grok in Tesla’s
Om functionaliteiten van X te testen, gebruikt Elon Musk zijn enorme schare aan volgers. Zo streamde hij deze week live een potje Diablo. Tijdens het spelen en met meer dan 1 miljoen meekijkers deelt hij vaak nieuwtjes over Tesla, SpaceX of zijn andere bedrijven. De community pakt dit vervolgens op en zorgt voor verdere verspreiding. Zo vertelde hij dat Grok binnenkort in Tesla geïntegreerd wordt. Afwachten van de randvoorwaarden zijn. Waarschijnlijk premium connectiviteit. En ook of de Europese AI-regels een release gaan vertragen. Grok is een kunstmatige intelligentie, ontwikkeld door het bedrijf xAI (Musk). Het is ontworpen om vragen te beantwoorden met antwoorden die zo feitelijk mogelijk zijn. Je kunt het zien als een geavanceerde zoekmachine die niet alleen informatie geeft, maar ook hulp biedt bij het begrijpen van die informatie. Grok probeert niet alleen te informeren, maar ook perspectief te geven, vaak met een vleugje humor of een buitenstaandersblik op menselijke zaken. Het is dus geen gewone AI, maar een die is gemaakt om echt nuttig te zijn door zo dicht mogelijk bij de waarheid te blijven. Het is nog even afwachten hoe Tesla Grok gaat integreren met het bedienen van functionaliteiten in de auto. Maar ook hoe “diep” Grok geïntegreerd wordt. Bijvoorbeeld het gebruik van gps-gegevens om te weten waar je bent en wat je bestemming is volgens de navigatie. Kun je dan bijvoorbeeld vragen naar een Mexicaans restaurant op je route met goede reviews, dat over ongeveer 20 minuten te bereiken is, niet langer dan 4 minuten van de snelweg af ligt en nog een plekje vrij heeft? En aangezien we massaal alleen in de auto zitten, wordt Grok misschien een leuke gesprekspartner over een grote variëteit aan onderwerpen. En die je overigens kunt uitzetten als je er klaar mee bent!
Krijg ik de oude of de nieuwe Model Y?
In de Tesla-configurator staan de functionaliteiten van het voertuig die gegarandeerd worden op het moment van de koop. In Europa staat alleen de huidige versie van de Model Y in de configurator. Ergens in de komende weken zal ook voor Europa de nieuwe Model Y in de configurator verschijnen. Dan weet je ook zeker dat je de nieuwe versie krijgt! De huidige generatie van de Model Y zal via voorraadmodellen nog wel even te verkrijgen zijn. De verwachting is dat Tesla interessante kortingen gaat geven, eventueel in combinatie met gratis Supercharging voor een bepaalde periode. Sterker nog, ze zijn daar al mee begonnen op alle uitvoeringen, behalve de RWD-versie. Deze versie is pas vanaf mei leverbaar. Denk eraan dat ook voorraadmodellen met een referralkorting te bestellen zijn. Vervallen er functionaliteiten tussen het moment van koop en aflevering, dan heb je op het moment van levering de optie om alsnog van de koop af te zien. Komen er functionaliteiten bij, dan krijg je deze natuurlijk. Wordt de auto na de aanschaf duurder, dan blijft de prijs op het moment van de verkoop gelden. Wordt de auto goedkoper, dan heb je pech. Je hebt dan altijd de optie om van de koop af te zien, waarbij je de aanbetaling van €250 kwijt bent, en opnieuw te bestellen. Wel weer achteraan in de rij (zie voorwaarden op tesla.com).
FSD V13 buiten Noord-Amerika?
In de Taiwaneese deel van de Tesla-configurator viel me op dat er bij de FSD/AED/AP opties de volgende tekst staat: Vanaf 1 januari 2025 worden de bovenstaande functies bijgewerkt in overeenstemming met de Taiwanese voorschriften "Vehicle Safety Inspection Benchmark 47-2 Steering System" (zie de Europese Unie ECE R79), en de werkingsmodus van sommige functies zal worden aangepast. Op dit moment vereisen de ingeschakelde functies het actieve toezicht van de bestuurder en kunnen ze het voertuig niet autonoom maken. Of dergelijke functies zonder toezicht kunnen worden gestart en gebruikt, hangt af van de vraag of het meer stabiliteit kan bereiken dan echt rijden in de rijervaring van miljarden kilometers. Het vereist ook de goedkeuring van wet- en regelgeving, wat in sommige rechtsgebieden lang kan duren. Naarmate deze zelfrijdende functies blijven evolueren, zal uw voertuig worden geüpgraded via OTA-software-updates Wil dit zeggen dat Tesla de FSD V13 versie gaat uitrollen in landen buiten Noord-Amerika, met de UNECE richtlijnen als “vangrails”? Ik heb de vraag op X gepost om wat meer duiding te krijgen.
GVRA gaat weer vergaderen
Van 20 tot 24 januari vindt de 21ste vergadering van de WP.29/GRVA (Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles) plaats. Op de agenda staan uiteraard onderwerpen die we nauwlettend in de gaten houden, omdat ze bepalend zullen zijn voor het tempo waarmee Tesla ruimte krijgt om FSD (Un)Supervised uit te rollen in de UNECE-lidstaten. Wil je zien wat er op de agenda staat en welke documenten besproken worden? Deze zijn hier te vinden.
Tesla Solar Roof
In mijn blog over de verwachtingen voor 2025 gaf ik aan dat ik niet veel nieuws verwacht over Tesla Solar Roof, mogelijk wachtend op Optimus om de installatiekosten te verlagen. Het grootste struikelblok blijft namelijk de installatiekosten. Met productinnovatie kunnen ze dit deels oplossen, maar het arbeidsloon voor de installatie blijft een grote factor. In onderstaande video wordt een nieuwe versie van de Tesla Solar Tile nader toegelicht.
Tesla breidt directe verkoop van onderdelen uit Sinds november 2024 test Tesla een programma voor directe verkoop van onderdelen aan consumenten. Dit begon met een kleine selectie, zoals ruitenwissers, luchtfilters en 16V-batterijen. Nu kunnen klanten via Tesla's Electronic Parts Catalog (EPC) ook grotere onderdelen of complete assemblages bestellen. Voorheen moesten klanten hiervoor naar een Tesla Service Center of een goedgekeurd bedrijf. Onderdelen met een winkelwagenicoon in de EPC zijn direct online te koop, zelfs als je geen Tesla bezit. Tesla geeft aan dat het aanbod in de toekomst verder wordt uitgebreid. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Januari 2025
Categorieën |